۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۶۶۹۷۳۴

بررسی تحولات جمعیتی صهیونیسم در کتاب "آغاز پایان"

بررسی تحولات جمعیتی صهیونیسم در کتاب
نویسنده کتاب "آغاز پایان" می‌گوید: روند رشد جمعیتی در اسرائیل چالش جدی سال‌های آینده رژیم صهیونیستی است، اتفاقی که شاید نابودی اسرائیل را تا پایان سال ۲۰۴۰ رقم بزند.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب "آغاز پایان" نوشته صالح قاسمی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار کتاب خواهد شد. این کتاب به بررسی جمعیت رژیم اشغالگر اسرائیل و به دنبال آن بحران ایجاد شده می‌پردازد، مبنی بر اینکه غیر از روش‌های نظامی و سخت، در حوزه مقابله با صهیونیسم و یهود روش‌های نرم و استراتژیک جنگ نرم می‌تواند ما را به اهداف آزادسازی قدس شریف نزدیک کند.

 قاسمی با اشاره به موضوع کتاب گفت: با توجه به فعالیتم در حوزه جمعیت و بررسی تحولات جمعیتی از منظر تحولات جهانی، سیاسی و منطقه‌ای، همچنین تأکید رهبر معظم انقلاب  بر راهبرد نابودی 25 ساله رژیم صهیونیسم بر آن شدم تا از زاویه جمعیت به موضوع و تحولات جمعیتی مسلمانان و یهودیان در فلسطین اشغالی بپردازم.

وی این اثر را پژوهش محور و تخصصی در حوزه جمعیت با راهبردی سیاسی دانست و گفت: هدف این کتاب ارائه راهبردهای جمعیتی آزادسازی قدس شریف است که در چهار فصل تنظیم شده است. فصل اول این کتاب پیشینه تاریخی سرزمین فلسطین، اشغال آن و تحولات جمعیتی فلسطین را تا به امروز در بر می‌گیرد. فصل دوم کتاب، آمارها، بررسی سیاست‌ها و چالش‌های جمعیتی یهودیان صهیونیست ساکن در فلسطین، شاخص‌های جمعیتی، سیاست‌های افزایش جمعیت یهودیان صهیونیست و چالش‌هایی که ساختار جمعیتی رژیم صهیونیسم را تهدید می‌کند شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه آمارهای جمعیتی مسلمانان فلسطین و برتری شاخص‌های جمعیتی مسلمانان نسبت به یهودیان در فصل سوم این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است، ادامه داد: در فصل چهارم نیز به پیچ تاریخی که در سال 2017 با برابری جمعیت مسلمانان و یهودیان ساکن در کل فلسطین اعم از نواحی اشغالی، نوار غزه و کرانه باختری شکل گرفت، اشاره شده است. آینده پژوهشی تحولات اجتماعی و پیش‌بینی تحولات جمعیتی کشور فلسطین و سال مرگ جمعیتی رژیم اشغالگر در سال 2040 از دیگر مطالب این فصل‌اند.

این کارشناس جمعیت با بیان اینکه رژیم صهیونیسم یک کشور و ملت نیست، اظهار داشت: اسرائیل مجموعه‌ای از جمعیت‌هایی است که با عنوان یهود از سراسر دنیا جمع شده‌اند و در کشور فلسطین در کنار هم قرار گرفته‌اند که امروز دچار چالش‌های مهم جمعیتی شده است.

قاسمی ادامه داد: امروز اسرائیل با مهاجرت معکوس روبه‌روست. یعنی اگر چه سال‌ها یهودیان جهان به سمت فلسطین مهاجرت می‌کردند، اما وقتی رویاهای خود را سرابی بیش ندیدند، اغلب در حال برنامه‌ریزی برای برگشت به کشورهای خودشان‌اند که از آن با عنوان مهاجرت معکوس یاد می‌شود.

این فعال اجتماعی، جنگ‌جویی، جنگ‌طلبی و جنگ‌افروزی رژیم اسرائیل و مقابله‌های گروه فلسطینی را عامل این مهاجرت معکوس دانست و ادامه داد: شاخص‌های جمعیتی اسرائیل به شدت پایین‌تر از شاخص‌های جمعیتی مسلمانان ساکن در فلسطین است. بر خلاف تصور عمومی که یهودیان نرخ باروری و نرخ رشد جمعیت بالایی دارند، باید یادآور شد که طبقات اجتماعی در اسرائیل اختلاف و شکاف بسیاری را ایجاد کرده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: در میان یهودیان، فقط یهودیان ایدوئولوژیک نرخ باروری بالایی دارند. اما سایر یهودیان که با رویکرد سبک زندگی جهانی امروز زندگی می‌کنند و در واقع سکولارند نرخ باروری و رشد پایینی دارند که باعث شده است در مجموع نرخ باروری و نرخ رشد یهودیان از مسلمانان خیلی پایین‌تر باشد.

وی در پایان گفت: همان‌طور که اشاره شد در سال 2017 جمعیت یهودیان و مسلمانان برابر شد و پس از آن جمعیت مسلمانان در عدد کل بالاتر از جمعیت یهودیان ساکن در فلسطین قرار گرفت؛ این برتری جمعیت مسلمانان که روزافزون هم خواهد بود از چالش‌های جدی اسرائیل است.

«کندو: بررسی ارتباط متقابل جمعیت»، «اقتصاد و امنیت»، «یک نان‌آور بیشتر: پاسخ به شبهات افزایش جمعیت و فرزندآوری» و «من قاتل نیستم: جمعیت و فرزندآوری از منظر شریعت» از دیگر کتاب‌های صالح قاسمی در خصوص موضوع جمعیت است./826/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات