۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۶۶۹۸۳۹
یادداشت حجت الاسلام ابوطالبی؛

آقای جعفریان تاریخ را دقیق بخوان و محققانه اظهار نظر کن!

آقای جعفریان تاریخ را دقیق بخوان و محققانه اظهار نظر کن!
زمانی که عباس میرزا و شاه از طریق مذاکره با روس‌ها خواهان تسلیم قلعه شوشی شدند، وعده‌های دروغ و تأخیری روس‌ها زمینه شکست ایران در مراحل بعد را فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،‌ حجت الاسلام مهدی ابوطالبی عضو هیأت علمی و استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و قائم ‌مقام مدیرگروه تاریخ اندیشه این مؤسسه در کانال شخصی خود به ادعای حجت الاسلام رسول جعفریان در نقد عملکرد علما در جنگ دوم ایران با روس‌ها، پاسخ داد.

متن کامل این یادداشت را در ادامه می‌خوانید.

آقای جعفریان در توییت خود نوشته اند:

در جنگ دوم ایران و روس، عده ای از خوانین و رعایای بلاد از دست رفته در جنگ اول، با ندای وا اسلاما، به تحریک علما و فتحعلی شاه پرداختند. عباس میرزا که می دانست روس‌ها بعد از شکست ناپلئون چه قدرتی بهم زده اند، مخالف جنگ بود. فتحعلی شاه وارد جنگ شد و بخش دیگری از ایران هم از دست رفت.

 در حالي که قائم مقام فراهانی می‌نويسد:

بر هر که اندک‌ ‌انصاف دهد و اطلاع یابد ظاهر خواهد بود که ابتدا بدعهدی و عهد شکنی از عساکر روس بود که بنای تجاوز را گذاشتند و خلاف شرط عهدنامه پادشاهان را به عمل آوردند ...  دولت ایران به حکم ضرورت در مقام  احقاق حق خود برآمدند.

جناب آقای جعفریان باید مجدد تاریخ را دقیق بخوانند و محققانه و منصفانه اظهار نظر نمایند نه عوامانه و مغرضانه. زيرا:

  1. براساس نامه عباس میرزا و قائم مقام فراهانی و نقل لسان الملک سپهر، رضاقلی هدایت، میرزا صادق وقایع نگار، گرنت واتسون، ژنرال باتوف، جیمس بیلى فریزر و ... عباس میرزا نه تنها با جنگ مخالف نبود بلکه اطرافیان او علما را ترغیب کردند و عباس میرزا همواره در تدارک سپاه قوی و جبران شکست جنگ اول بود. البته علما هم قبل از صدور فتوا آمادگی نظامی دربار را استعلام کردند.

  2. طبق نامه قائم مقام فراهانی و سایر اسناد، تجاوزات متعدد روس‌ها بعد از عهدنامه گلستان به مناطق مرزی ایران و اشغال مناطق جدید و تعرض به نوامیس مردم و بعد از مذاکرات و بدعهدی‌های متعدد روس‌ها اقدام به جهاد دفاعی شد.

  3. برخلاف پیش بینی مخالفین جنگ مثل ایلچی فراماسون و انگلوفیل و معتمد الدوله و تصور غلط جناب جعفریان، تشخیص علما و دربار از امکان موفقیت در جنگ کاملا درست بود زیرا حضور پرشور مردم در همان ماه اول موجب آزادی مناطق اشغالی در جنگ اول شد و اتفاقا زمانی که عباس میرزا و شاه به‌جای تصرف قلعه شوشی، از طریق مذاکره با روس‌ها خواهان تسلیم قلعه شدند، وعده‌های دروغ و تأخیری روس‌ها زمینه شکست ایران در مراحل بعد را فراهم کرد.

جهت اطلاع تفصيلی از اين بحث ر.ک:‌

استاد علی ابوالحسنی (ره)، رفع یک اشتباه یا جعل تاریخی، مجله زمانه، شماره 72، 1387.

/928/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بایرام
Iran, Islamic Republic of
۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
چه تیتر بی ادبانه ای
2
0
احمد
United States
۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
خدا همه اساتید خدوم ازجمله استاد جعفریان را در راه خدمت به فرهنگ جامعه حفظ نماید .
1
0