۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۶۶۹۸۷۸

کتاب فقه و مصلحت به چاپ هفتم رسید

کتاب فقه و مصلحت به چاپ هفتم رسید
مقدمات پژوهش انجام شده در این کتاب، برآمده از سالیان متمادی تدریس آیت‌الله علیدوست بوده و قسمت‌هایی از آن به صورت مقاله علمی در مجلات معتبر منتشر گردیده است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب فقه و مصلحت اثر آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ هفتم خود رسید.

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در کتاب فقه و مصلحت در صدد است با نگاه تطبیقی، جایگاه و کارکردهای مصلحت و شیوه تشخیص آن را بر اساس مبانی و منابع فقه اهل بیت (ع) در نظام فقهی- حقوقی اسلام و با توجه به موضوعات و نیازهای نوپدید جست و جو کند.

مبادی و مقدمات این پژوهش برآمده از سالیان متمادی تدریس آیت‌الله علیدوست در دروس سطح و خارج حوزه بوده که سرانجام در قالب طرح نامه پژوهشی تدوین گردید و در چندین مرحله در شورای علمی گروه فقه و حقوق مورد بررسی قرار گرفت. همچنین طی دوران انجام پژوهش بخش‌های مختلف آن در قالب نشست‌های علمی با حضور اندیشمندان به بررسی گذاشته شد و قسمت‌هایی از آن به صورت مقاله علمی در مجلات معتبر منتشر گردید.

وی پس از اتمام پژوهش فقه و مصلحت، بخشی از آن را به عنوان یک نوآوری در کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره ارائه نمود و پس از چندین جلسه بررسی و مناظره، هیأت داوران آن را با درجه عالی به ثبت رساند.

این کتاب در سه بخش با ساختار زیر تدوین شده است:
بخش نخست به تفسیر واژه‌های محوری تحقیق و بیان کلیات و مبانی بحث می‌پردازد. تبعیت احکام شرع از مصالح و مفاسد موجود در متعلق یا تبعیت جعل احکام از مصلحت در اصل تشریع، امکان یا عدم امکان فهم مصالح و مفاسد مورد نظر شارع، بیان گستره شریعت، اجتهاد و فقه از مباحثی است که در این بخش مطرح شده است.

مباحث بخش دوم در دو فصل سامان یافته است. در فصل اول از جایگاه مصلحت در کشف حکم بحث می‌شود. موقعیت سندی مصلحت در مذاهب شریعت با استنباط حکم بخشی از مباحث این فصل است.

فصل دوم، از جایگاه مصلحت در تطبیق و اجرای احکام شرعی و فقهی مکشوف، شیوه و نهاد کشف، بحث می‌کند.

بیان معیارها و مبانی فهم و کشف مصالح و سنجه های ترتیب، بررسی شئون شارع و مبینان معصوم شریعت بخشی از مباحث این فصل است.

بخش سوم، عهده دار بحث از پرسش‌ها و شبهه‌ها در یک فصل و آسیب‌های مطرح در اطراف فقه المصالح در فصل دیگر است. کشاکش مصلحت و قانون؛ چیستی، بنیان و گستره حکم حکومتی؛ اصل تشریع و جایگاه نهادهای تشخیص مصلحت از موضوع‌هایی است که در فصل اول از این بخش بیان می‌شود.

جمود و اسباب آن، مصلحت گرایی افراطی و علل آن، نداشتن منطقی بسامان در کاربرد مصلحت و غفلت از مصالح بنیادین از موضوع‌های مطرح در فصل دوم این بخش است./826/

ارسال نظرات