۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۶۶۹۹۴۳
مسؤول تشکل ثاقب تشریح کرد؛

برگزاری طرح ثاقب با هدف احیای روضه خانگی

برگزاری طرح ثاقب با هدف احیای روضه خانگی
اصفهان - حجت الاسلام کشاورز گفت: طرح ثاقب با حضور خودجوش و جهادی طلاب با هدف احیا و استمرار روضه‌های خانگی و تقویت معنویت در جامعه در حال برگزاری است.

حجت الاسلام مهدی کشاورز مسؤول تشکل ثاقب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه با حرکت خودجوش طلاب حوزه علمیه اصفهان تشکلی به نام ثاقب با حضور گروه‌های فرهنگی تبلیغی و جهادی طلاب اصفهان شکل گرفته است، گفت: ایده‌ای به منظور تداوم روضه‌های خانگی از سوی کمیته معنویت قرارگاه خاتم ارائه شد و طلاب و مبلغین گروه‌های مختلف تبلیغی از این ایده استقبال کردند.

 

تقویت معنویت جامعه از مطالبات رهبر انقلاب است

وی در ادامه افزود: تشکل ثاقب در راستای یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب شکل گرفته است، ایشان در مسأله مبارزه با کرونا پس از اینکه خطوطی را برای مسؤولان ترسیم می‌کنند، می‌فرمایند اینها تمام اسباب است و اصل کار برای برطرف شدن این بلا اصل توسل، ذکر، دعا و مناجات است، در حقیقت ایشان مطالبه تقویت روحیه معنوی را دارند.

مدیر مؤسسه فرهنگی تبلیغی ضحی، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب به مسأله معنویت و فعالیت فرهنگی تبلیغی در خصوص مقابله با شیوع کرونا تأکید دارند و متولی اصلی این موضوع حوزه های علمیه هستند، در کنار فعالیت های جهادی که طلاب با حضور در بیمارستان‌ها انجام می‌دهند مسأله معنویت و برنامه معنویت کشور نیز باید در فعالیت های طلاب و روحانیون مورد توجه واقع شود.

مسؤول تشکل ثاقب، با بیان اینکه تشکل ثاقب برای تقویت روحیه معنوی جامعه و سوق دادن مردم به فضای دعا و توسل و مناجات شکل گرفته است، تصریح کرد: این فعالیت در دهه نخست محرم اتفاق افتاد اما مقطعی بودن و رویکرد منفعلانه دو ایراد اساسی این فعالیت بود، برخی افراد مطرح می‌کردند به دلیل تعطیلی جلسات بزرگ و پرمخاطب چاره‌ای نیست جز اینکه به سمت جلسات روضه خانگی برویم و این یعنی منفعلانه برخورد کردن با مسأله روضه خانگی.

 

روضه های خانگی پس از کرونا نیز استمرار خواهد داشت

حجت الاسلام کشاورز با اشاره به استمرار برگزاری جلسات روضه خانگی، اظهار کرد: حتی بعد از اینکه به لطف خداوند شیوع کرونا در کشور تمام شد این روضه‌های خانگی ادامه پیدا خواهد کرد، اکنون روضه‌های خانگی تنها با حضور اعضای یک خانواده برگزار خواهد شد و پس از اتمام شیوع ویروس کرونا ظرفیت اینکه دیگر خانواده‌ها نیز به این محفل بپیوندند وجود دارد.

وی احیای روضه خانگی را از اهداف مهم طرح ثاقب ذکر کرد و گفت: در قدیم روضه‌های خانگی رونق بسیاری داشت تا جایی که برخی صاحب نظران روضه‌های خانگی را سرآغاز انقلاب اسلامی می‌دانند، طرح ثاقب نگاه مقطعی و منفعل ندارد و روضه خانگی را دست کم نمی‌گیرد و معتقد هستیم روضه های خانگی انسان ساز و زاینده و باعث رونق بیشتر جلسات بزرگ خواهد شد.

 

شکل گیری ساختار روحانی خانواده از اهداف طرح ثاقب است

مسؤول تشکل ثاقب تقویت فضای معنوی جامعه و خانواده‌ها در دوران کرونا را از اهداف این تشکل عنوان کرد و افزود: این یک هدف اولیه است، احیای روضه خانگی دیگر هدف تشکل ثاقب و هدف سوم ایجاد یک ساختاری به نام روحانی خانواده است، وقتی جلسه هفتگی در یک خانه و خانواده مرتب برگزار شد و یک طلبه با یک خانواده مرتب در ارتباط بود رفته رفته شاهد گسترش این جلسات خواهیم بود و حضور یک روحانی در یک خانواده چیزی به نام روحانی خانواده را پدید خواهد آورد.

حجت الاسلام کشاورز ارائه مشاوره دینی، خانوادگی و مذهبی را از خدمات قابل ارائه توسط روحانی خانواده دانست و تصریح کرد: حتی جهت دهی به نذورات و ترویج فرهنگ‌های دینی در میان خانواده از دیگر اقداماتی است که این روحانیون می‌توانند انجام دهند و حتی شکل گیری یک شبکه روحانیون در خانواده‌ها می‌تواند در خصوص جمع آوری کمک مؤمنانه برای نیازمندان بسیار هم در عرصه جذب و هم توزیع کمک مؤمنانه مؤثر باشد.

مدیر مؤسسه فرهنگی تبلیغی ضحی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی و جهت دهی به این ظرفیت ها، اظهار کرد: تمام فعالیت‌های طلاب در طرح ثاقب به صورت کاملا جهادی است و هیچگونه هزینه‌ای به هیچ عنوان در خصوص این روضه‌های خانگی دریافت نخواهد شد و روضه‌ها نیز تا پایان نیافتن شیوع کرونا تنها با حضور اعضای یک خانواده است که به صورت عادی در کنار هم قرار دارند و قرار نیست در ایام شیوع کرونا به صورت دورهمی خانوادگی برگزار شود./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات