۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۶۶۹۹۶۷
حجت الاسلام والمسلمین همتیان:

مرحوم آیت الله گلپایگانی پشتیبان قوی و مطمئن انقلاب اسلامی بود

مرحوم آیت الله گلپایگانی پشتیبان قوی و مطمئن انقلاب اسلامی بود
قائم مقام معاون تهذیب و تربیت حوزه با بیان اینکه آیت الله گلپایگانی پشتیبان قوی و مطمئن انقلاب بود، گفت: امام، ایشان را پشتوانه فقهی، معنوی، علمی و عملی انقلاب می دانست.

حجت الاسلام والمسلمین محمد همتیان قائم مقام معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به مناسبت سالروز رحلت حضرت آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی، ابعاد مختلف شخصیت این عالم فقیه را مورد توجه قرار داد و گفت: ایشان از مراجع بزرگ و عظیم الشأنی به شمار می رفتند که از شاگردان برجسته حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم بودند.

وی ادامه داد: آن زمانی که مرحوم حضرت آیت الله حائری در اراک حوزه علمیه داشتند، امام خمینی(ره)، حضرت آیت الله اراکی و حضرت آیت الله گلپایگانی که از طلاب جوان به شمار می رفتند در محضر ایشان تلمذ می کردند؛ حضرت آیت الله گلپایگانی بعد از این که مرحوم حضرت آیت الله حائری به قم منتقل شدند، به این شهر مقدس آمدند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان به عنایت ویژه مرحوم حضرت آیت الله حائری نسبت به مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی اشاره کرد و افزود: زمانی که مرحوم حضرت آیت الله بروجردی به قم تشریف آوردند و ریاست حوزه را به دست گرفتند، مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی از کسانی به شمار می رفت که نسبت به موفقیت های ایشان همت بسیاری داشت و به همراه سایر مراجع تقلید و عالمان بزرگ در راستای تأیید و کمک به حضرت آیت الله بروجردی حرکت می کرد.

قائم مقام معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه با اشاره به مجاهدت ها و حمایت های مستمر مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی از نهضت امام خمینی(ره)، تأکید کرد: ایشان در جریان نهضت امام راحل از همان سال های 41 و 42 جزء نخستین کسانی بود که از میان مراجع تقلید با همه وجود پشت سر امام راحل ایستاد و از انقلاب حمایت کرد.

وی مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی را پشتیبان قوی و مطمئن نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی توصیف کرد و مجاهدت های ایشان را در دوران جنگ تحمیلی مورد اشاره قرار داد و گفت: مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی در جلسه ای که به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در فیضیه بر پا شد و مهم ترین موضوع آن نیز قیام امام(ره) بود، هنگامی که نیروهای رژیم ستمشاهی به آن جلسه هجوم آوردند تا مرز شهادت پیش رفتند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان با بیان اینکه مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی در دوران تبعید امام راحل همواره درصدد آن بود تا آتش کوره انقلاب را گرم نگه دارد، گفت: وقتی امام(ره) تبعید شدند، مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی با همکاری سایر مراجع و بزرگان با اطلاعیه ها و اعلامیه هایی که منتشر می کردند خط انقلاب را پیش می بردند و آتش کوره انقلاب را گرم نگه می داشتند تا مردم در مسیر و جهت پیروزی انقلاب حرکت کنند؛ حمایت های ایشان تا آخرین لحظات پیروزی انقلاب ادامه داشت و بعد از آن نیز در تقویت این مسیر نورانی ادامه یافت.

قائم مقام معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه با اشاره به عنایت خاص امام خمینی(ره) نسبت به مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی تأکید کرد: امام راحل ایشان را پشتوانه فقهی، معنوی، علمی و عملی انقلاب می دانستند.

وی با بیان اینکه مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی یک فقیه جامع الشرایط بودند، معنویت مثال زدنی ایشان را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: ایشان به معنای حقیقی فقیهی وارسته و صاحب کرامت بوده و همواره غرق در راز و نیاز و ذکر خداوند بودند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان همچنین با اشاره به ارادت مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی نسبت به اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: یک صحنه ای که خودم از ایشان دیدم آن است که در منزل ایشان مجلس روضه ای برپا بود و این عالم بزرگوار روی صندلی نشسته بودند؛ وقتی منبری روضه می خواند به چهره ایشان توجه کردم و دیدم از چشمان این عالم فقه مانند یک چشمه اشک جاری است./841/ت302/ب1

ارسال نظرات