۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۶۷۰۲۳۴
صدقه جاریه امام؛

اثری از شورای عالی انقلاب فرهنگی در جامعه نیست

اثری از شورای عالی انقلاب فرهنگی در جامعه نیست
حجت الاسلام پناهیان در گفت‌وگو با خبرنگار رسا به بیان مطالبات رهبری و جبهه انقلاب از شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت و با بیان نکاتی خواستار عملکرد بهتر این شورا شد.

اشاره: شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به جایگاه کلیدی و مؤثری که نزد سایر نهادهای فرهنگی دارد، باید دائما اهداف، برنامه‌ها و روندش مورد بررسی قرار گیرد تا بتواند به بهترین نحو از قوت‌های نهفته شده این شورا استفاده کند. اگر این شورا توانست بین خود و قاطبه نیروهای انقلابی ارتباط برقرار کرده و پای سخنان آنها بنشیند، قطعا رصد دقیق‌تری از معضلات فرهنگی کشور خواهد داشت که در روند اجرایی شدن مصوباتش تأثیر بسزایی دارد.

از این رو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا نزد حجت الاسلام احمد پناهیان رفته و به عنوان یکی از بزرگان جبهه فرهنگی، مطالبات او را از شورای عالی انقلاب فرهنگی پرسیده و با وی به گفت‌وگو پرداخته است.

رسا ـ شورای عالی انقلاب فرهنگی از چه نظر اهمیت زیادی دارد؟

خداوند متعال اسلام را به عنوان کامل‌ترین دین و جامع‌ترین برنامه برای رسیدن به کمالات مادی، معنوی، دنیوی و اخروی قرار داده است. انقلاب اسلامی نیز از همان روز اول بر این مبنا شکل گرفته و در صدد این است تا مدل حکومت نبی مکرم اسلام(ص) را پیاده کند. امام خمینی رحمة الله علیه می‌فرمودند ما می‌خواهیم مخاطب خداوند قرار بگیریم؛ همانطور که پیغمبر مخاطب خداوند قرار گرفت و فرمود «إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ».

اساساً هدف انقلاب این است که انسان‌ها بیدار شوند و فرهنگ زندگی در عالم تغییر کند. در اندیشه انقلابی ما فرهنگ به مثابه روح جامعه است و سیاست، اقتصاد، دفاع و بخش‌های مختلف حاکمیت ذیل فرهنگ دیده می‌شوند؛ فرهنگ اساس و ستون فقرات یک جامعه است؛ در باب اهمیت فرهنگ همین بس که رهبری فرمودند من حاضرم در راه جهاد فرهنگی جان خودم را از دست بدهم و شهید شوم.

شورای عالی انقلاب فرهنگی عالی‌ترین جایگاه در نظام اسلامی است که این جایگاه به حق هم به او داده شده است تا بتوانید این فرهنگ در کشور اسلامی و در جهان این کار را بکند.

رسا ـ مطالباتی که رهبری از این شورا دارند چیست؟

حضرت آقا وظایفی را برای شورای عالی مرقوم فرمودند که یکی از آنها تبیین و تثبیت ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی است؛ دوم بازآرایی مداوم جبهه فرهنگی انقلاب است که این خیلی مسأله مهمی است و سوم نیز پایش و پیشرفت‌های فرهنگی کشور، متناسب با ظرفیت‌ها و شایستگی‌های عظیم ایران اسلامی است.

اصل چالش و مسأله امروز ما با توجه به این دستورات رهبری رفع می‌شود و اساساً اگر تدوین و تثبیت ماهیت فرهنگی انقلاب به درستی شکل می‌گرفت، اوضاع فرهنگی کشور این گونه نبود.

در ابتدا اگر خود اعضای شورا به این جایگاه و به این مأموریت باور داشتند و جهادی در این حوزه ورود می‌کردند، اکنون وضعیت فعلی پدید نمی‌آمد؛ اکنون که در حوزه مدیریت برخی مسئولین ضعیف هستند و یا در سیاست خارجه ایراداتی دیده می‌شود، به خاطر عدم تبیین درست فرهنگ انقلابی است.

رسا ـ مصوبات شورا را چقدر تأثیرگذار می‌بینید؟

آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را که مرور می‌کردم، آنها موضوع بحث شان چگونگی استخدام برای آموزش و پرورش بود. وقتی در مصوبات این شورا پیرامون تربیت دانش‌آموز چیزی درباره انقلاب و سیاست مطرح نشده، نتیجه خوبی نخواهیم گرفت. وقتی شما دانشجویان بانشاط و انقلابی تربیت نکنید، دانشگاه به چه سمتی خواهد رفت؟ در بحث مهندسی فرهنگی این جهت دهی‌ها بسیار مؤثر است.

البته ناگفته نماند مصوبات خوبی را هم داشته؛ همانند همین سند چشم انداز علمی یا سند آموزش و پرورش ولی مشکل این است که این اسناد عملی نمی‌شود و در عوض، سند ۲۰۳۰ را به میان می‌آورند.

رسا ـ مطالبات خودتان را از شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کنید.

رهبر معظم انقلاب بیانیه‌ای ۷ بندی را به دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشتند که یکی از آن مسائل، تسهیل و الهام‌بخشی به مجموعه‌های خودجوش فرهنگی کشور است.

اگر این مجموعه‌ها در این چند سال اخیر فعال نبودند، فاجعه‌ای عظیم رخ می‌داد و شورای عالی انقلاب فرهنگی، موظف بود با آنها ارتباط برقرار کند. آیا در این سال‌ها توانست این کار را بکند؟ آیا توانسته به آنها الهام ببخشد و یا توانسته موانع را از سر راه آنان بردارد؟

آنچه رهبری برای شورا ابلاغ کرده‌اند را ما مطالبه می‌کنیم. زیرا وقتی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم رهبری نگاه دقیقی به مسائل دارند و نکاتی که می‌فرمایند، نکات کلیدی است که حل شدن مشکلات فعلی کشور در گرو امتثال این اوامر و دستورات رهبری است و اگر این خواسته‌ها محقق نشود، شورای عالی انقلاب فرهنگی خروجی مناسبی را نخواهد داد.

شورای عالی باید از تسلط خود استفاده کند

نکته بعدی که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به دنبال آن باشد، پیشرفت علمی و فناوری کشور است. ما دانشمندان زیادی در عرصه علمی داریم و نمونه‌اش نیز همین شهید بزرگوار، شهید فخری زاده بود. اگر اهتمام جدی به رشد علمی و جهاد علمی در حوزه‌های مختلف علوم به صورت فراگیر و با استفاده از اقتدار و تسلط قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می‌گرفت، اصلا دشمن جرأت نمی‌کردد این ضربه کاری را به جمهوری اسلامی وارد کند و این دانشمند را شهید کند.

یکی دیگر از مطالبات ما که امر رهبری و امام هم می‌باشد، بحث امیدوار کردن جبهه فرهنگی و ناامید کردن دشمنان است؛ آیا واقعاً این اتفاق در حوزه فرهنگی کشور رخ داده است؟ آیا واقعا دشمن ناامید است وفعالان فرهنگی انقلابی ما امیدوار هستند؟ این ها باید مطالبه شود.

وظیفه دیگری که بر دوش شورای عالی انقلاب فرهنگی است ترویج سبک زندگی اسلامی است. یکی از بندهای بیانیه گام دوم انقلاب جهاد با سبک زندگی غربی بود و سؤال من این است که آیا جهاد با سبک زندگی غربی وظیفه کسی غیر از شورای عالی انقلاب فرهنگی است؟

رصدخانه شورا خواب است

من یک سوال می پرسم؛ آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی قبل از اینکه آموزش‌ها مجازی بشود، مشکلات این عرصه را رصد کرده و با علم و دانش پیش می‌رود یا اصلا شورا تعطیل است؟ اکنون فضای مجازی قتلگاه نوجوانان شده و به بهانه درس به همه جا سرک می‌کشند. شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مقابله با این معضل فرهنگی چه کرده است؟

در مقابل مبارزان انقلاب، اقدام عملی شورای عالی چه بوده که آنها را ناامید کند؟ در ظاهر به نظر می‌رسد دشمنان ما از فعالیت‌هایشان ناامید نیستند و در میدان امید دهی به خودی‌ها و جبهه فرهنگی نیز چنین چیزی مشاهده نمی‌شود. شما اگر به قلب حوزه علمیه قم بروید و از طلاب سؤال کنید که نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایجاد روحیه و تسهیل‌سازی برای شما چه بوده، جواب درستی از آنها نمی‌شنوید.

اگر کرونا از جسم ما تلفات می‌گیرد، فرهنگ روح ما رامی‌کشد و این به مراتب سهمگین‌تر از مردن ظاهری است. از طرفی هم قرآن فرمود اگر کسی یک نفر را زنده کند که این زنده کردن همان زندده کردن روحی است، یعنی همه را زنده کرده و این همان اهمیت فرهنگ است.

کو مهندسی فرهنگی!؟

برخی از اعضای شورا تاکنون تلاش‌های خوبی را برای پیشبرد فرهنگ مملکت کرده‌اند ولی در کل، شورای عالی نتوانسته رابطه خود را با بدنه فرهیختگان جامعه و توده مردم برقرار کند و اگر این اتفاق رخ ندهد، مردم نمی‌توانند در زمان مناسب به حمایت از این جایگاه برخیزند و مطالبات این شورا را از مسئولین پیگیری کنند.

در مجموع، مهندسی ساختار فرهنگی کشور و ارتقاء آن چه کمی و چه کیفی به طور چشمگیری صورت نگرفته است و ما هنوز در اولیات مانند صداوسیما مشکل داریم.

شورای عالی در جایگاه فرماندهی عملیات است و این فرمانده است که باید راه را به نیروها نشان دهد و موانع را بیان و برطرف کند و از همه مهمتر، رصد میدان است. این شورا باید با بازوانی که در کشور دارد و با استفاده از نخبگان، حوزه‌های عملیات دشمن را رصد و برای مردم تبیین کند.

رسا ـ در پایان اگر نکته‌ای دارید بفرمایید.

هدف دشمن نابودی فرهنگ اسلام است. اخیراً دشمن به این موضوع خیلی اهتمام ورزیده و مقاله‌هایی هم در رابطه با آن نوشته شده است.

هدف دشمن از دشمنی با نظام جمهوری اسلامی، تفکر و فرهنگ شیعه است که این را تصریح می‌کند؛ این حرف آنها است که مشکل ما با جمهوری اسلامی «مشکل با اسلام علی(ع)» است. این یعنی ما توانسته‌ایم ابرقدرت‌ها را با فرهنگ خودمان به چالش بکشیم ولی اگر مشکلات فرهنگی از درون ما را بخورد و شورای عالی انقلاب فرهنگی که متولی اصلی پرورش فرهنگ در کشور است کاری نکند، ما شکست می‌خوریم.

ارسال نظرات