۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۶۷۰۳۲۸
معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان تشریح کرد؛

برنامه‌های هفته‌ پژوهش حوزه علمیه خراسان

برنامه‌های هفته‌ پژوهش حوزه علمیه خراسان
خراسان رضوی - حجت‌الاسلام‌ کندری گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و الزام محدودیت‌های اجتماعی، سعی شده است تمامی برنامه‌ها به سمت‌وسوی مجازی پیش رود.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام‌ حسین کندری، در نشست خبری هفته پژوهش، گفت: برنامه‌های معاونت پژوهش همچون گذشته برگزار می‌شود اما با توجه به شیوع ویروس کرونا، تمامی اقدامات اجرایی، رنگ و بوی مجازی به خود گرفته است.

وی، بابیان اینکه هفته‌ی پژوهش بهترین فرصت برای ارج نهادن به مقام علم و اساتیدی است که عمر گران‌بهای خود را موجب رشد و غنای فرهنگی گذاشته‌اند، تصریح کرد: رونمایی از کتاب، سایت‌های نمایشگاه مجازی کتاب و هفته‌ی پژوهش، اقدامات اجرایی مدارس علمیه و تصویب قانون حمایت از پژوهشگران، از بخش‌های مختلف این هفته می‌باشد که به‌صورت مجازی برگزار می‌شوند.

یازده رونمایی از آثار پژوهشی

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه در بخش رونمایی کتاب، یازده اثر علمی پژوهشی در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه، معرفی می‌شوند، تشریح کرد: معرفی دو کتاب «درایة الحدیث کاربردی» اثر حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن ربانی و « فقه و اجتهاد حکومتی» اثر ارزشمند حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر نوایی، نخستین برنامه رونمایی می‌باشد که با حضور آیت‌الله سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، برگزار می‌شود.

وی افزود: معرفی و رونمایی از هفت اثر علمی پژوهشی با عناوین «بررسی فقهی فیلم‌سازی و بازیگری، تملک راضی توسط شهرداری‌ها از منظر فقه و حقوق، شهد و عسل و ضرورت همسویی قول و عمل با همکاری معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان، جرم سیاسی در فقه و حقوق، حکم فقهی و حقوقی هیجان و خشم قضات و مدیریت آنان، طراحی ساختمان مسکونی از منظر مبانی و آداب اسلامی و کنترل خیال از منظر اساتید اخلاق»، با مجاهدت طلاب حوزه علمیه خراسان در قالب پایان‌نامه سطح سه و رساله سطح چهار تولید و با همکاری اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی، تبدیل به کتاب شدند، یکی دیگر از برنامه‌های بخش رونمایی است.

حجت‌الاسلام‌ کندری اضافه کرد: معرفی کتاب ارزشمند و فاخر «مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت امام زمان(عج) » اثر آیت‌الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام‌جمعه مشهد مقدس که از مجموعه دروس ایشان در سال‌های گذشته است و همچنین کتاب «از متن ‌خوانی تا متن پژوهشی » اثر استاد احد فرامرز قرا ملکی حاصل دوره‌های پژوهشی نیز، در بخش رونمایی این هفته قرار دارند.

وی به حمایت طلاب در عرصه‌ی چاپ مقالات، پایان‌نامه و کتاب، اشاره و ابراز کرد: از ابتدای سال 99 تاکنون، حدود 47 عنوان کتاب در انتشارات حوزه علمیه خراسان به چاپ رسیده است.

اولین جشنواره ملی علمی پژوهشی حوزه علمیه خراسان

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان به بخش‌های دیگر اقدامات هفته‌ی پژوهش این معاونت اشاره کرد و گفت: با توجه به استقبال گسترده و بی‌نظیر طلاب، فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان تبدیل به جشنواره ملی علمی پژوهشی حوزه علمیه خراسان با عنوان « جشنواره ملی آخوند خراسانی» می‌شود و عموم پژوهشگران در سطوح مختلف می‌توانند در آن شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه 3800 اثر علمی به دبیرخانه پانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی این حوزه، ارسال‌شده است، افزود: در این هفته، نفرات برگزیده فراخوان پانزدهم نیز اعلام و تجلیل می‌شوند و همچنین آغاز فراخوان و جشنواره ملی را خواهیم داشت.

نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه

حجت‌الاسلام‌ کندری، بابیان اینکه برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب، یکی دیگر از بخش‌های اجرایی در هفته‌ی پژوهش است، تصریح کرد: ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزوی و علوم و معارف اسلامی با حضور 140 ناشر و بیش از 7 هزار عنوان کتاب، در راستای تجهیز 150 مدرسه علمیه و مرکز علمی حوزوی در سه استان و همچنین، حمایت از اساتید و طلاب در تأمین کتب درسی و مطالعاتی، 26 آذر افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال نمایشگاه کتاب حوزه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، افزود: عموم علاقه‌مندان می‌توانند ضمن بازدید از عناوین موجود در نمایشگاه مجازی کتاب حوزوی و علوم و معارف اسلامی حوزه علمیه خراسان، از خرید اینترنتی با تخفیفات ویژه ناشران و نمایشگاه نیز، بهره مند شوند.

تصویب قانون حمایت از پژوهشگران و موسسات پژوهشی

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان در ادامه مطرح کرد: باتدبیر اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان، قانون و مقررات حمایت از پژوهشگران و مؤسسات پژوهشی در جلسه شورای عالی این به تصویب رسید و بر همین اساس، باب حمایتی جدیدی بر روی پژوهش‌های حوزوی، گشوده شد.

وی، به دیگر برنامه‌های هفته پژوهش، اشاره و ابراز کرد: حوزه علمیه خراسان در نمایشگاه پژوهش و فناوری استان که از 25 تا 28 آذرماه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، همچون سنوات گذشته شرکت خواهد داشت.

حجت‌الاسلام‌ کندری، به اجرای بیش از 800 برنامه‌ی علمی پژوهشی در مدارس علمیه نیز اشاره کرد و افزود: برگزاری کارگاه‌های علمی، نمایشگاه‌های پژوهشی، رونمایی از نشریات الکترونیکی، رونمایی از آثار و تولیدات مدارس علمیه و همچنین تجلیل از برگزیدگان پژوهشی در مدارس به‌صورت مجازی، در این هفته اجرا می‌شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به کاربردی شدن پژوهش‌ها در این حوزه خاطرنشان کرد: با تأکید آیت‌الله عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان مبنی براثر بخشی پژوهش در عرصه‌ی اجتماعی، از دو سال قبل موضوعات پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های این حوزه به عرصه‌ی پاسخگویی موضوعات مختلف کاربردی، سوق یافت.

وی در پایان به معرفی هشت نشریه علمی تخصصی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، اشاره و ابراز کرد: با حمایت آیت‌الله عاملی و همکاری مدارس علمیه، اساتید و پژوهشگران، هشت نشریه علمی تخصصی در موضوعات «اسلام و ارتباطات میان فرهنگی، آموزه‌های قرآن و عترت، پژوهش‌های اسلامی زن و خانواده، تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع)، مطالعات اعتبار سنجی حدیث، مصباح الفقاهه، جستارهای ادب عربی و مطالعات هنر و رسانه»، در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه، چاپ می‌شوند که در این هفته نیز، موضوعات جدید رونمایی خواهند شد./864/د102/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات