۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۶۷۰۳۵۱
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان:

فراگیری روش‌های تحقیق تخصصی لازمه فعالیت پژوهشگران است

فراگیری روش‌های تحقیق تخصصی لازمه فعالیت پژوهشگران است
اصفهان - حجت الاسلام بهرامی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه علمیه در عرصه پژوهش گفت: فراگیری روش‌های تحقیق تخصصی لازمه فعالیت پژوهشگران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام غلامرضا بهرامی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، ظهر امروز در جمع خواهران حوزه علمیه اصفهان در نشست آسیب شناسی پژوهش خواهران، عزم راسخ بر انجام وظایف،  با بیان اینکه پژوهش ما را به علم می رساند، گفت: پژوهش می‌تواند یک نهاد علمی را به بالندگی برساند و یک پژوهشگر موفق باید نگاهی دقیق به پدیده‌های پیرامونی خود داشته باشد.

 

محور تولید علم در حوزه علمیه پژوهش است

وی در ادامه افزود: ذهن یک پژوهشگر پرسشگر است و به دنبال آن پرسش‌ها به سراغ تحقیق و پژوهش و کار و تلاش مضاعف می‌رود، حوزه‌های علمیه در صده‌های اخیر افتخار دارد که از شیخ کلینی و صدوق و شیخ مفید گرفته تا به امروز، محور کار خود را پژوهش و تحقیق و تولید علم قرار داده است.

حجت الاسلام بهرامی با اشاره به دستاوردهای مختلف حوزه‌های علمیه در عرصه پژوهشی و تولید علم، اظهار کرد: حوزه های علمیه امروز مفتخر هستند که در موضوعات مختلف اعم از علوم انسانی و علوم اسلامی برای جامعه بشری تولید کرده و در عرصه های مختلف شاهد استفاده مردم از این علوم هستیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه بر سر سفره معارف قرآن و حدیث نشسته است که این اقیانوس بی کران و بی انتها دست پژوهشگران را تا ابدیت برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی باز گذاشته است، هرچه پژوهشگران رشد کنند و به جلو بروند نیاز بیشتری به قرآن کریم و روایات خواهند داشت.

 

توجه رهبر معظم انقلاب به مسأله پژوهش

وی با بیان اینکه ارتباط با قرآن کریم و روایات بستری برای فعالیت پژوهشی در خصوص صدها موضوع و هزاران مورد کار پژوهشی و تحقیقاتی را فراهم می‌آورد، گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اگر تقسیم بودجه کشور در اختیار رهبری بود بدون شک یکی از اولین اولویت‌های من تحقیق و تولید علم بود، همچنین ایشان می‌فرمایند کسانی که در دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی می‌خواهند این مراکز را از پژوهش و تحقیق و فعالیت علمی دور کنند، کسانی هستند که برای دشمن کار می‌کنند و دشمن حاضر است بیشترین جایزه را به آنها بدهد.

حجت الاسلام بهرامی جایگاه پژوهش و تحقیق در نزد اهل علم را بسیار روشن و دارای اهمیت دانست و افزود: پژوهش با آسیب‌هایی همراه است و لازم است که ما آن آسیب‌ها را بشناسیم و نسبت به برطرف کردن این آسیب‌ها و آفتها اقدام کنیم.

 

در کار پژوهشی نباید تعجیل داشت

وی ادامه داد: شتاب زدگی در تحقیق یکی از آسیب‌هایی است که بسیاری از پژوهشگران به آن مبتلا هستند، پایان زمان تحصیلات یا در نظر گرفتن یک بازه زمانی محدود یا سفارشی بودن و تعجیلی بودن پژوهش موجب می‌شود این شتابزدگی پیش بیاید، نخستین مسأله این است که یک محقق باید درگیر پروژه تحقیقی خود باشد و پروژه های مختلفی که وجود دارد را باید نادیده بگیرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با بیان اینکه پژوهشگر باید تمرکز جدی بر سوژه خود داشته باشد، تصریح کرد: امام علی(ع) می‌فرماید لغزش انسان با عجله کردن بیشتر می‌شود. یکی از آسیب‌های جدی فعالیت پژوهشی زودرس بودن آن است، بعضی از علما برای نوشتن یک کتاب سالها زمان می‌گذاشتند و سالها فعالیت علمی پژوهشی و تحقیقاتی برای یک کتاب داشتند و این یک الگو برای همه ما است.

 

پژوهشگران نیازمند فراگیری روش های تحقیق تخصصی هستند

وی ضعف در اتقان علمی را یکی از آسیب‌هایی که تعجیل کردن در انجام پژوهش به دنبال دارد برشمرد و اظهار کرد: آسیب دیگری که متوجه پژوهش است آسیب در روش تحقیق است، روش تحقیق عمومی را هرکسی که به دنبال فعالیت پژوهشی است باید آموخته باشد تا بتواند کارهای استاندارد و قابل اعتنا انجام بدهد و البته روش تحقیق عمومی به درد کارهای ابتدایی می‌خورد.

حجت الاسلام بهرامی با تأکید بر اهمیت آموزش روش تحقیق اختصاصی و تخصصی مقاطع و موضوعات مختلف، خاطرنشان کرد: حتما زمانی که در تحقیقات تخصصی بخواهیم کار کنیم نباید به روشهای تحقیق ابتدایی و عمومی بسنده کنیم و لازم است که پژوهشگران و مسؤولان مدارس علمیه نسبت به این آسیب به صورت جدی فکر کنند و برای ارائه روش‌های تحقیق تخصصی به پژوهشگران برنامه ریزی داشته باشند./1304/

 

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات