۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۶۷۰۱۵۶
حجت الاسلام بهرامی تشریح کرد؛

ماهیت و کیفیت محبت به خداوند

ماهیت و کیفیت محبت به خداوند
اصفهان - مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان گفت: کسی که اهل طاعت خدا را دوست دارد اهل خیر است و حب و بغض ما زمانی خدایی است که برای خداوند باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام غلامرضا بهرامی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، در جلسه درس اخلاق مجازی امروز حوزه خواهران اصفهان، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: اگر اهل طاعت را دوست داشته باشیم خیر در ما وجود دارد و از این طریق می توانیم به خودشناسی برسیم.

ملاک خیر و شر بودن انسان دوست داشتن اهل طاعت است

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان خاطرنشان کرد: ملاک اینکه چه کسی انسان خیر یا شری هست همین دوست داشتن اهل طاعت خداوند است، برای فهمیدن این موضوع باید به دل خود مراجعه کنیم، انسانی که دوستدار اهل طاعت است انسان خیر و کسی که دوستدار اهل معصیت است انسانی شر است و باید بدانیم با هرآنچه که دوستدار آن هستیم همراه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه هرکس به خوبی می‌تواند تشخیص دهد اهل خیر است یا شر، اظهار کرد: یک محبت الله داریم و یک محبت فی الله، محبت الله شامل همه مردم می‌شود، یعنی همه مخلوقات خداوند را دوست داشته باشیم و به همه محبت کنیم،البته این محبت باید به صورتی باشد که سلایق و غرایض ما در آن دخیل نباشد و ما را به سمت این محبت نبرد.

حجت الاسلام بهرامی ادامه داد: هر کس که حب و بغضش برای خدا باشد این انسان ایمان کاملی دارد اما اگر حب و بغض های ما ناشی از جای دیگری باشد همچون غرایز، شهوات، نفسانیات و سلیقه های شخصی، این حب و بغض برای خدا نخواهد بود گرچه برخی افراد به این حب و بغض رنگ خدایی می‌زنند.

حب و بغض خدایی باید برای خدا باشد

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با بیان اینکه حب و بغض خدایی جایی است که برای اطاعت خدا باشد، تصریح کرد: روایات فراوانی داریم که به اهل ایمان محبت کنید و علاقه مند به آنان باشید، پیامبر خدا(ص) فرمودند: خدای متعال مرا امر کرد که مساکین را دوست داشته باشم لذا رسول خدا همه عمرش را صرف مردم می کرد و این از روی شدت علاقه  و حب و بغض الهی بود.

وی در ادامه افزود: محبت دیگر محبت فی الله است، همه افراد در این محبت راهی ندارند برخی افراد پر رنگ و برخی کمرنگ هستند یعنی خدا محور دل آنان است خدا محور زندگی آنان است و تمام دل آنها را خدا گرفته است، اگر انسان در این محبت قرار گرفت تا رسیدن به کمال الهی پیش می رود و این محبت پایانی ندارد هر چقدر در این مسیر رشد کنی هنوز راه ادامه دارد محبت الله یک دریای بی کران است که که زمانی که انسان به این دریا رسید پایان آن را نمی تواند دریابد و انسان هرگز سیراب نمی شود.

حجت الاسلام بهرامی با اشاره به نقش محبت در زندگی انسان و مسیرهایی که انسان درپیش می‌گیرد، اظهار کرد: معمولاً علاقه ها، انسان را به سمت و سویی می‌کشاند هم اهل طاعت و هم اهل معصیت این محبت است که آنها را به سمت آن هدایت می کند.

طاعت الهی برخاسته از محبت به خداوند است

وی ادامه داد: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: خداوندا اگر من تو را عبادت می کنم نه به طمع بهشت است و نه ترس از جهنم بلکه به خاطر شوق و محبتی است که به تو دارم و تو آن هستی که شایسته محبتی. دعای عرفه، دعای کمیل و مناجات شعبانیه اوج محبت انسان نسبت به خدا را نشان می دهد اوج عشق بازی با خدا است، اوج ارادت نسبت به خداست که فرزانگان این عالم و نخبگان عالم وجود و انسان های کامل یعنی همان حضرات معصومین(ع) در وقت خلوت و مناجات با خدا شیدایی آنها در محبت به خداوند است

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان توجه به خداوند و طاعت الهی را برخاسته از محبت خواند توصیف کرد و گفت: ائمه اطهار(ع) در سخت‌ترین شرایط دل را به خدا می دهند همچون دعای عرفه که در سخت ترین لحظات از زبان امام حسین(ع) بیان شده است، خداوند متعال می‌فرماید: تعجب می کنم از آن کسی که ادعای محبت من را دارد و دروغ می گوید آن کسی که می گوید خدا را دوست دارم و حال اینکه شب می خوابد تا صبح آیا هر محبی دوست ندارد با محبوب خود خلوت کند.

وی خاطرنشان کرد: چطور انسان ادعا می‌کند من عاشق و شیفته خدا هستم و شب تا صبح می خوابد و برای خلوت با خدا بر نمی خیزد، اگر اینجور باشیم پس خدشه‌ای در محبت ما نسبت به خداوند وجود دارد، البته تأمین نیازهای مادی همچون خواب و خوراک برای داشتن بدنی سالم در حد معمول و معقول باید وجود داشته باشد و نباید در این مورد سوء برداشت شود./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات