۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۶۶۸۹۸۵
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان:

رضایت به مقدرات به معنی تلاش نکردن نیست

رضایت به مقدرات به معنی تلاش نکردن نیست
اصفهان - حجت الاسلام بهرامی گفت: باید بدانیم اسباب و مسببات از خداوند مستقل نیستند و ما باید برای رزق خود تلاش کنیم اما خیال نکنیم مستقل از خداوند هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام غلامرضا بهرامی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، ظهر امروز در درس اخلاق مجازی خود با بیان اینکه طلبگی در مکتب اهل بیت(ع) رزق است که یک رزق معنوی و والایی است، گفت: البته در برخی موارد انسان می‌تواند با فراهم کردن مقدمات رزق که خداوند به او عطا می‌کند، آن را افزایش دهد حتی برخی از گناهان نیز رزق انسان را کم می‌کنند.

 

رزق تنها مادیات نیست

وی در ادامه با بیان اینکه بنابر این عواملی در کاهش و یا افزایش رزق الهی موثر هستند، خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که رزق فقط مادی نیست و این اشتباه نشود که رزق های معنوی را فراموش کنیم و نکته دیگر اینکه خداوند رزق ها را بین مردم تقسیم کرده، ممکن است کسی یک نعمتی را داشته باشد و از برخی مواهب الهی دیگر باشد و فرد دیگری آن موارد را دارا باشد ولی از یک نعمت الهی بی بهره باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان خاطرنشان کرد:  قرآن کریم می فرماید ما معیشت مردم را تقسیم کرده‌ایم اما معنی رضایت به آنچه خداوند برای ما مقدر کرده است این نیست که ترک اسباب و عمل بکنیم، فراموش نکنیم ما در نظام مادی زندگی می کنیم و باید این نظام بر اساس اسباب و تعاریف خود پیش برود بنابراین نمی‌توان دست روی دست گذاشت و منتظر رسیدن رزق از طرف خداوند بود بلکه باید تلاش کرد و زمینه رسیدن رزق را فراهم کرد.

حجت الاسلام بهرامی با اشاره به اینکه برای به دست آوردن رزق باید حرکت کنیم و اسباب و مسببات آن را فراهم کنیم، تصریح کرد: آنچه غیر خدا است همه اسباب و مسبباتی است که خداوند فراهم کرده است تا ما با کمک آنها بتوانیم رزق الهی را به دست آوریم پس نگاه ما به وسایل و اسباب نباید نگاه استقلالی باشد بلکه باید نگاه واسطه ای به اسباب داشته باشیم و بدانیم ما سوی الله همه محتاج هستند.

 

اسباب و مسببات مستقل از خداوند نیستند

وی ادامه داد: همه باید بدانیم محتاج به خداوند هستیم، همانطور که قرآن کریم می‌فرماید «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ»  فراموش نکنیم که نگاه استقلالی به غیر خدا و اسباب نداشته باشیم، هیچ کس کاره ای نیست مگر خداوند، خداوند است که همه اسباب را فراهم می کند و هر جا اراده کند می تواند آن را قطع کند، قوام و استواری همه واسطه ها به خداوند است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان خاطرنشان کرد: بنابراین فراموش نکنیم اینکه می گوییم رزق ما مشخص است و معیشت ما تقسیم شده است و این که میگوییم قضای الهی است، انسانی که به رضای الهی معتقد است، وظیفه خود را انجام می دهد و بقیه را به خدا می سپارد، انسان متوکل و انسانی که راضی به رضای حق تعالی است تلاش می کند و وظیفه خود را انجام می دهد./1304/

 

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات