۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۷۰۳۸۷
مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه:

رسیدن به دولت و تمدن نوین اسلامی نیازمند حرکت پرشتاب حوزه علمیه است

رسیدن به دولت و تمدن نوین اسلامی نیازمند حرکت پرشتاب حوزه علمیه است
حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا به تبیین شاخص‌های حوزه‌های انقلابی پرداخت و گفت: رسیدن به دولت و تمدن نوین اسلامی نیازمند حرکت پرشتاب حوزه علمیه است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست وبیناری «بررسی ظرفیت های نخبگانی حوزه علمیه مشکوة در تدوین برنامه هفتم توسعه» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدی رجایی نیا، مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه‌های علمیه کشور و حجت الاسلام جعفری مدیر مرکز تخصصی حوزه علمیه مشکوة و دبیران محترم انجمن های علمی مرکز تخصصی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا در این نشست به تبیین شاخص های حوزه های انقلابی پرداخت و گفت: یکی از شاخص های حوزه انقلابی، پاسخ گویی حوزه های علمیه به نیازهای نظام اسلامی ایران است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه‌های علمیه بیان کرد: به هر میزان حوزه های علمیه در جهت حل مشکلات نظام اسلامی گام بردارد، به سمت و سوی شکل گیری حوزه انقلابی حرکت کردیم.

وی با بیان اینکه حوزه­ های علمیه و روحانیت سبب راه اندازی نهضت و پیروزی انقلاب اسلامی شده است، افزود: رسیدن به دولت و تمدن نوین اسلامی نیازمند حرکت پرشتاب حوزه علمیه در این عرصه است و طلاب و دانشمندان حوزوی نقش بی بدیل در این امر ایفا می کنند.

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه‌ های علمیه با اشاره به تدوین و اجرایی شدن طرح آمایش حوزه های علمیه، گفت: در طرح آمایش 74 کار گروه ویژه روحانیت برنامه ریزی شده که باید تا سال 1414 نیروهای طلبه متخصص جذب این کارگروه ها شوند و مأموریت خدمت گیری طلاب، مرکز دانش آموختگان حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا با بیان اینکه حوزه های علمیه بیشترین نقش را در تدوین توسعه برنامه پنجم برعهده داشته است، گفت: در زمان تدوین طرح توسعه برنامه پنجم طلاب و روحانیون در جلسات دولت شرکت می کردند و فکر و طرح های حوزه های علمیه به دولت منتقل می شد و این امر سبب می شد که دوستان طلاب درگیر مشکلات و مسائل کشور و نظام اسلامی شدند.

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه‌های علیمه ابراز داشت: آیت الله اعرافی بر این عقیده است که حوزه های علمیه به طور رسمی وارد و درگیر مسائل کشور شود و این امر سبب می شود که طرح های نوین مجلس، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز برای نظارت به حوزه های علمیه ارائه شود.

وی بیان کرد: باید برنامه هفتم توسعه کشور بر طبق ایده رهبر معظم انقلاب در 14 موضوع و محور کلی مسائل کشور تدوین شود و همچنین بیانیه گام دوم با نگاه بلندمدت چهل ساله و سند بالادستی تنظیم شود و سند الگوی پیشرفت نیز مد نظر قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا ابراز کرد: برنامه ها و طرح های پیشنهادی حوزه های علمیه برای برنامه توسعه هفتم کشور با تمام پیوست های آن برای مجمع تشخیص مصلحت فرستاده خواهد شد و طبق قانون باید سیاست های کلی نظام به تایید رهبر معظم انقلاب برسد و ایشان این سیاست ها را ابلاغ کنند.

وی با بیان اینکه زمان برنامه ششم توسعه تا پایان سال 1400 است، گفت: دولت یازدهم در تدوین برنامه هفتم توسعه ورود نکرده و این امر را بر عهده دولت جدید واگذار کرده است، از این رو احتمال دارد که برنامه ششم یک سال دیگر تمدید شود و برنامه هفتم توسعه از سال 1402 شروع شود.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا با بیان اینکه ایجاد فضای گفتمانی میان مراکز حوزوی و مراکز تصمیم گیری سبب تأثیرات مثبت بر جامعه خواهد شد، ابراز کرد: تضارب آرای میان استادان و اندیشمندان حوزه و دانشگاهی رشد و پیشرفت کشور را در بر خواهد داشت.

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه‌ های علمیه گفت: ارتباطات مراکز حوزوی با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در حال شکل گیری است، از این رو اندیشمندان حوزوی خواهند توانست در تمام لوایح و طرح های مجلس مشارکت و نظارت داشته باشند./998/پ202/ب1

ارسال نظرات