۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۶۷۰۵۲۵
حجت الاسلام هاجری:

آثار علمی پژوهشی حوزه باید به جامعه معرفی شود

آثار علمی پژوهشی حوزه باید به جامعه معرفی شود
حجت الاسلام هاجری گفت: طرح گفتمان انقلاب اسلامی وظیفه خود را شناسایی آثار فاخر و برتر در عرصه علوم انسانی اسلامی و معرفی روشمند آن به جامعه علمی داخل و خارج می داند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالرسول هاجری دبیر گفتمان علمی انقلاب اسلامی در نشست خبری به تشریح برنامه های این دبیرخانه در هفته وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت.

وی با اشاره به شرایط علمی در ابتدای انقلاب اظهار داشت: در ابتدای انقلاب بسیاری از جوانان انقلابی جذب تحصیل در حوزه شدند و سپس همین جمعیت در آغاز دفاع مقدس مسیر جبهه ها را در پیش گرفتند و در سالهای پایانی جنگ و پس از آن با این دیدگاه که دین در همه عرصه ها حرف دارد، به عرصه های علمی بازگشتند.

حجت الاسلام هاجری بیان داشت: بازگشت جوانان انقلابی در پایان جنگ و ابتدای دهه 70 به میادین علمی را شاهد بودیم و از آنجا که دروس سنتی حوزه آن ها را قانع نمی کرد، به سراغ رشته های تخصصی رفتند و در واقع تأسیس رشته های تخصصی در حوزه و دانشگاه و گسترش رشته های علوم انسانی، خروجی این بازگشت به عرصه های علمی بود.

دبیر انجمن‌های علمی حوزه گفت: اثر دیگری که بازگشت نسل علمی انقلاب و امام با خود به همراه داشت، این بود که این نسل در هرجایی که وارد شدند نظریات خود را ابراز کردند و نهالی در نقاط مختلف شکل گرفت که ثمره آن تشکیل و ایجاد پژوهشگاه های علوم انسانی مانند پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دیگر پژوهشگاه ها بود.

حجت الاسلام هاجری افزود: ما در سال های ابتدایی دهه 70 شاهد تشکیل دانشکده ها و دانشگاه ها با رویکرد علوم انسانی هستیم که اگر دقت کنیم خواهیم یافت مؤسسان این دانشکده و دانشگاه ها افرادی دو ساحتی هستند که فضای حوزه و دانشگاه را درک کرده بودند.

وی بیان داشت: سومین پیامد بازگشت نیروهای انقلابی به عرصه های علمی تولید آثاری است که این آثار نقطه تلاقی علم و دین است و از تک اثرهایی چون آثار شهید مطهری و شهید صدر به مقالات متعدد و کتاب های پر تعداد درعرصه علوم انسانی رسیدیم و از سال 75 تا کنون شاهد این جریان هستیم.

حجت الاسلام هاجری گفت: در پاسخ به کسانی که می گویند دین و حوزه بعد از گذشت 40 سال نظریه جامع اقتصادی و سیاسی برای اداره جامعه ندارد، باید گفت این اشتباه است که برشی از ماجرا را ببینیم بلکه باید نگاه تمدنی داشته باشیم، تمدن در بستر تاریخ شکل می گیرد و وقتی ما لیبرالیسم و مدرنیته را نگاه می کنیم، می بینیم که این نظام ها از اول چنین نبوده اند و با گذر زمان به شکل کنونی درآمده است.

دبیر انجمن‌های علمی حوزه اظهار داشت: تشکیل یک نظام و تمدن از تربیت عالمان آغاز می شود و با تدوین اثر، نقد و نظر و ایجاد فرضیه ادامه پیدا می کند و ثمر می نشیند و حوزه ما اکنون به جایی رسیده است که در 17 رشته تخصصی علوم انسانی صاحب آثار متعدد است و در داوری اساتید دانشگاه در همایش کتاب سال این آثار به عنوان آثار برتر معرفی شده اند.

وی ادامه داد: بعد از سال 75 شاهد آثاری هستیم که دارای حرف جدید هستند و با نقد و نظر قابلیت کامل شدن دارند و حسن این آثار این است که تکیه برمبانی دینی دارند و البته برای اینکه این آثار به بلوغ برسد نیاز به زمان دارند.

حجت الاسلام هاجری گفت: مشکلی که ما داریم این است که به اندازه ای که در تربیت یک عالم سرمایه گذاری می کنیم برای معرفی او سرمایه گذاری نمی کنیم و نتیجه این می شود که مردم ما آثار فوکویاما را می شناسند اما اثر آیت الله جوادی عاملی در بین برخی از حوزویان نیز شناخته شده نیست.

وی بیان داشت: پیامدی که معرفی نکردن پژوهشگران حوزوی به دنبال دارد این است که محصولات پژوهشی ما با تیراژ پایین به چاپ می رسد چون شناخته شده نیست، بنابراین مشتری ندارد و پیامد دیگری که دارد این است که حوزه متهم می شود که دانشی برای عرضه ندارد و تا دیروز غیرخودی ها می گفتند حوزه حرفی برای گفتن ندارد و اکنون خودی ها هم به شک افتادند.

حجت الاسلام هاجری گفت: پیامد دیگری که می توان برای این موضوع برشمرد این است که بعد از گذشت 40 سال هنوز گفتمان انقلاب گفتمان غالب کشور نیست و همه معتقدند چیزی که در کشور در حال اجراست اسلامی نیست.

وی افزود: طرح گفتمان انقلاب اسلامی وظیفه خود را شناسایی آثار فاخر و برتر در عرصه علوم انسانی اسلامی و معرفی روشمند آن به جامعه علمی داخل و خارج می داند و اولین کار ما در این راستا این بود که به سراغ مقالات و آثار علمی پژوهشی مؤسسات پژوهشی رفتیم که رتبه علمی پژوهشی دارند و به جز آثار علمی پژوهشی آثار دیگری را مورد بررسی قرار نمی دهیم.

دبیر انجمن‌های علمی حوزه گفت: ابتدا از 12 دانشگاه و پژوهشگاه کار آغاز شد و امروز به 24 مورد ارتقا پیدا کرده است و پژوهشگاه های برتر کشور پژوهش ها، مقالات و فصلنامه های منتخب خود را برای دبیرخانه ارسال کرده اند و در بین این پژوهشگاه ها مؤسسات مطرحی مانند مؤسسه امام خمینی، موسسه اسراء و دیگر مؤسسات مطرح حضور دارند.

وی افزود تعداد کتاب های ارسالی از 24 مؤسسه پژوهشی در 17 رشته تخصصی و بالغ بر 2000 عنوان می باشد که رشته هایی چون علوم اجتماعی، اخلاق، تربیت، ادبیات، هنر روانشناسی، اقتصاد و دیگر رشته ها را در بر می گیرد.

دبیر انجمن‌های علمی حوزه اضافه کرد: در سال گذشته کتابخانه و نمایشگاه دائمی گفتمان انقلاب اسلامی در محل مدرسه فیضیه و با حضور آیت الله اعرافی و وزیر علوم افتتاح شد و کتاب های مختلفی درخصوص گفتمان انقلاب اسلامی در رشته های مختلف به نمایش درآمد و امسال در دهه فجر دومین شعبه این نمایشگاه در تهران افتتاح می شود.

حجت الاسلام هاجری گفت: دومین خروجی طرح گفتمان انقلاب اسلامی چاپ کتاب 22 جلدی کتاب شناخت است که به معرفی کتب عرضه شده با موضوع رشته های مرتبط با گفتمان انقلاب اسلامی به صورت چکیده می پردازد.

وی بیان داشت: خروجی دیگری که این طرح داشته تشکیل سلسله نشست های تخصصی است و ما با دانشگاه های مختلف مرتبط شدیم و ترتیبی داده شد تا افرادی به عنوان مبلغ به دانشگاه ها بروند که هم رشته های تخصصی را گذرانده اند و هم اثر برگزیده دارند و باحضور هیئات علمی مبلغین صاحب اثر بحث های چالشی شکل می گیرد.

دبیر انجمن‌های علمی حوزه گفت: یکی دیگر از خروجی های طرح گفتمان انقلاب اسلامی ایجاد سامانه کتاب شناخت است که در 27 آذر افتتاح می شود که در این سامانه قابلیت جستجو وجود دارد و کسانی که به دنبال موضوعات اسلامی هستند این سامانه می تواند به آن ها کتاب و مقالات مرتبط را معرفی کند./1399/پ202/ب1

ارسال نظرات