۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۶۷۰۵۷۹
تازه های نشر؛

جلد 45 موسوعة الفقه الاسلامی به چاپ رسید

جلد 45 موسوعة الفقه الاسلامی به چاپ رسید
انتشارات مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی جلد 45 کتاب «موسوعة الفقه الاسلامی طبقاً لمذهب اهل بیت علیهم السلام» را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، تولید منابع مرجع، یکی از پربارترين و گران مايه ترين مواريث فرهنگ و تمدن بزرگ اسلامی برای نسل امروز مسلمین جهان است. یکی از مهم ترین  منابع مرجع، دانشنامه ها، دائرة المعارف ها و موسوعه ها هستند. امروزه دائره المعارف ها با استفاده از میراث و آثاری مانند احصاء العلوم فارابی، دانشنامه علایی، قانون وشفای این سینا،‌ ذخیره خوارزمشاهی سعی دارند مجموعه ای از مفاهیم، مسائل و موضوعات علمی را دسته بندی شده، منظم و فشرده ارائه کنند.

دائرة المعارف نویسی به روش نوین دارای چند ویژگی است: دستیابی به اطلاعات براساس نظم الفبایی، موضوعی یا تاریخی است؛ عینیت و استقلال رای در آنها در نظر گرفته شده است؛ مقالات به صورت موجز و با قلمی علمی نوشته می‎شوند؛ مطالب علمی، مستند و استاندارد شده تنظیم شده است.

یکی از دائره المعارف های تخصصی در حال تولید در جهان اسلام، «موسوعة الفقه الاسلامی طبقاً لمذهب اهل بیت علیهم السلام» است. تولید این موسوعه تخصصی نشان گر میزان و عمق تحقیقات فقهی، تعداد زیاد دانشمندان اسلامی، توان انجام تحقیقات گروهی نظام مند، دانش های تبعی و تجارب علمی جامعه فقهی شیعه با تمرکز بر حوزه علمیه قم است.

تدوین این دائرة المعارف فقهی مورد تأیید و تأکید رهبر معظم انقلاب بوده تا دنیای اسلام و مراکز علمی و حوزوی را با مسائل و معارف و زوایای فقه مکتب اهل بیت(ع) آشنا سازد؛ معظم له یکی از آرزوهای علمی خود را تولید و تهیه دايره المعارف فقه اسلامى بر مذهب اهل بيت (ع) عنوان کرده و خطاب به حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی (ره) چنین مرقوم کرده اند: «امروز كه دنياى اسلامى بلكه همه مراكز و حوزه هاى علمى جهان مشتاق آشنايى با همه مسائل و معارف و زواياى فقه مكتب اهل بيت(ع) اند، مجموعه اى كه حاكى ازهمه ابواب و انظار و مؤلفات اين عرصه وسيع باشد در دست نيست».

بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(ع) راه اندازی و تا کنون 45 جلد موسوعه فقهی را تهیه و منتشر کرده و در اختیار محققان و مراکز فقهی قرار داده است. مدخل‎های «موسوعه الفقه الاسلامی طبقاً لمذهب اهل بیت علیهم السلام» براساس ذوق عرفی و تخصصی فقهی محققان و فقه پژوهان موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(ع) برگزیده شده است که شامل اصطلاحات فقهی، عناوین ابواب و مسائل فقهی، موضوعات و عناوین احکام شرعی، عناوین وضعی و حقوقی و عناوین مرتبط با فقه است.

انتشارات مؤسسه دائرةالمعارف فقه اسلامی جلد 45 «موسوعه الفقه الاسلامی طبقاً لمذهب اهل بیت علیهم السلام» تألیف موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی را به زبان عربی به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

جلد 45 این موسوعه که به مسأله دیات به صورت مفصل پرداخته است.

مدخل های موضوعی جلد 45 «موسوعه الفقه الاسلامی طبقاً لمذهب اهل بیت علیهم السلام، الجزء الخامس و الاربعون» به مسائل مختلف فقهی در زمینه دیات از تعاریف تا موضوعات مختلف فقهی درباره دیه پرداخته است.

این جلد به صورت کامل درباره دیات بوده و این موضوع فقهی محور و موارد فقهی دیات بررسی شده است. در ابتدای موضوع دیات، مقدمه ای کوتاه درباره آن، سپس تعاریف اصطلاحی، الفاظ مرتبط، پیشینه تشریع و سرآغار بحث در آثار فقهی، حکمت تشریع، اقسام موضوع مورد بحث، تاریخ مسئله در فقه، انواع و احکام فقهی مرتبط بحث شده است. در پایان، تحقیق شامل منابع و مآخذ و فهرست تفصیلی مداخل موضوعی ارائه شده است.

ویژگی های اثر

1. پرداختن به اصطلاحات فقهى شرعى

2. آوردن عناوين ابواب و مسائل فقهى

3. بررسی موضوعات احكام شرعى

4. مشخص کردن عناوين احكام شرعى

5. پرداختن به عناوين وضعى و حقوقى

6. آوردن عناوين مرتبط با فقه

جمع بندی

دائره المعارف فقه اهل بیت علیهم السلام پس از چند سال وقفه، به تازگی با مدیریت و اشراف حجت الاسلام والمسلمین حسن آقا نظری کار خود را با قوت ادامه داده و توانسته چندین جلد از کارهای تحقیقی جدید خود را منتشر و روانه بازار نشر و اندیشه فقهی کند. جلد 45 «موسوعه الفقه الاسلامی طبقاً مذهب اهل بیت علیهم السلام» مدخل دیات را بررسی کرده است.

برشی از کتاب

در صفحه 400 جلد 45 «موسوعه الفقه الاسلامی طبقاً لمذهب اهل بیت علیهم السلام» درباره جنایت بر عقل این مطالب نگاشته شده است:

اگر کسی جنایتی بر دیگری کرد که به موجب این جنایت عقل شخص به طور کامل از بین برود دیه ای که برای آن مشخص شده است دیه کامل است. در اینجا فرقی بین این نیست که این زدن مثلا بر سر باشد یا غیر سر، بلکه اگر به غیر ضرب هم باشد، مانند جایی که با ترساندن عقل شخص زائل شود و یا با سحر و جادو و مانند آن این کار را انجام دهد. این مطلب از اطلاق جمعی از فقها و بلکه صریح جمعی دیگر از فقهاست.

جلد 45 «موسوعه الفقه الاسلامی طبقاً لمذهب اهل بیت علیهم السلام» تألیف مؤسسه دائره المعارف فقه اسلامی در 584 صفحه به زبان عربی روانه بازار نشر شده است.

علاقمندان می توانند از طریق تماس با شمار تلفن 02537739999 یا مطالعه کتابخانه دیجیتال به نشانی اینترنتی http://www.afiqh.org/dlibviewer/dlib_show.php?iid= یا مراجعه به فروشگاه دائمی کتاب به نشانی قم، میدان روح الله، نمایشگاه دائمی کتاب موسسه دایره المعارف فقه اسلامی و تلفن 02537745608 از این موسوعه فقهی استفاده کرده یا آن را خریداری کنند./826/

ت/جلد 45 موسوعة الفقه الاسلامی به چاپ رسید

ارسال نظرات