۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۶۷۰۶۵۵
آیت الله رشاد:

"فلسفه دین" به تبع شاخه های مختلف دین متکثر می شود

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه قلمرو فلسفه دین بسیار گسترده است، عنوان کرد: فلسفه دین به تبع اضلاع مختلف دین، تکثر پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عصر امروز در همایش ملی «فلسفه دین اسلامی» که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با مشارکت خبرگزاری رسا به صورت مجازی برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه امروز باید به صورت عمیق تر و جدی تر از سوی این دو نهاد پیگیری شود.

وی با اشاره به مباحث فلسفه دین در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: ما حدود 25 سال است که به این زمینه توجه داریم و باید آن را به صورت دقیق، علمی و منطقی مطرح کنیم، چراکه آرا و نظریات مختلفی در ادیان گوناگون در این عرصه وجود دارد.

آیت الله رشاد بیان کرد: ما در گذشته به صورت مکرر در زمینه فلسفه دین همایش هایی را برگزار کرده ایم و این نخستین همایش نیست که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این زمینه برگزار می شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه قلمرو فلسفه دین بسیار گسترده است، عنوان کرد: فلسفه دین به تبع اضلاع مختلف دین، تکثر پیدا می کند؛ به گمان بنده، دین از اضلاع پنجگانه عقاید دینی، علم دینی، عرفان دینی، اخلاق و آداب دینی و قانون دینی یا شریعت تشکیل شده است، از این رو فلسفه دین نیز به همین تناسب تکثر پیدا می کند.

وی فلسفه شریعت را یکی از شاخه های فلسفه دین اسلامی دانست و به تفاوت های میان فلسفه شریعت و فلسفه فقه اشاره و تأکید کرد: فلسفه یک دانش است و می تواند همانند سایر دانش ها از ارکان مختلفی همچون مبانی، موضوع، مسائل، غایت و منهج برخوردار است.

آیت الله رشاد تعاریف دین، فقه و شریعت را مورد اشاره قرار داد و ضمن مقایسه میان آنها خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم فلسفه شریعت و فلسفه فقه را با یکدیگر مقایسه کنیم باید تفاوت های آنها را در ارکان پنجگانه دانش یعنی مبانی، موضوع، مسائل، غایت و منهج مورد توجه قرار دهیم./841/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
سلام:لطفابفرماییدوزیرفرهنگ وارشادومسولین جشنواره فیلم فجر آرم جشنواره راتغییردهندوصرفابه واژه"فجر"بسنده نکنندونمادی که پیامداری انقلاب اسلامی درآن باشدطراحی نمایند.تشکر
0
0