۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۶۷۰۶۶۶
استاد حوزه علمیه:

آیت الله درچه‌ای با رضاخان سازش نکرد

آیت الله درچه‌ای با رضاخان سازش نکرد
اصفهان - استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان گفت: آیت الله درچه‌ای با مشروطه خواهان و روضه‌خوانهای بیسواد مخالف بوده و رضاخان نیز از دشمنان ایشان بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله هادی نجفی استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان، پنجشنبه شب در همایش گرامی‌داشت یکصدمین سالگرد رحلت آیت الله سید محمدباقر موسوی درچه‌ای، با بیان اینکه آیت الله درچه‌ای با مشرطه به ویژه مشروطه‌ای که بعد از گذشت اندک زمانی خروجی آن استبداد دیو سیاه مازندران یعنی رضاخان قلدر شد همراهی نکرد، گفت: بعضی می‌گویند نظر ایشان مشروطه مشروعه بوده و هم نظر با آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری بوده است.

وی ادامه داد: بنابر این آیت الله درچه‌ای یک مشروطه خواه نیست، حالا که با مشروطه موافقت نمی کند جماعت مشروطه خواه می‌شوند جزء مخالفین آیت الله درچه ای، ایشان از کسی ترس و واهمه نداشته و اعلام می‌کند با مشروطه همراهی ندارد در نتیجه دشمنانی پیدا می‌کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه آیت الله درچه‌ای همیشه از سخنرانهایی که روایت می‌خواندند سند روایات آنها را می خواسته است، اظهار کرد: آیت الله درچه‌ای بر استفاده از کتب معتبر و ارائه روایات معتبر به مخاطبین تأکید داشته است.

آیت الله نجفی خاطرنشان کرد: در آن زمان هرکسی از راه می‌رسیده است روضه خوان می‌شده و برای گریاندن مردم مطالبی می گفته که بنیان علمی نداشته است و آیت الله درچه‌ای به آنها اعتراض می کرده است که منابع شما و اسناد شما چیست؟ این جماعت وقتی با اعتراض ایشان مواجه می‌شدند جزء مخالفین آیت الله درچه ای شدند.

وی در ادامه افزود: در سالهای نخست قدرت گرفتن رضاخان تحت عنوان سردار سپه و وزیر جنگ پیش از اینکه شاه بشود، رضاخان به اصفهان می‌آید، عده‌ای به دیدن رضاخان می‌روند اما آیت الله درچه‌ای به دیدن او نمی‌رود، رضاخان از ایشان وقت ملاقات می‌خواهد اما آیت الله درچه‌ای وقت نمی‌دهد، هدایایی از سوی رضاخان برای ایشان ارسال می‌شود اما ایشان هدایا را قبول نمی‌کنند.

آیت الله نجفی خاطرنشان کرد: آیت الله درچه‌ای با رفتار خود به خوبی مشخص می‌کنند رضاخان را قبول ندارد، اینکه خانواده آیت الله درچه ای می‌گویند ایشان در خزینه حمام به قتل رسیده است نسبت به قصه رضاخان، قتل آیت الله درچه‌ای مسأله دشواری نیست چرا که رضاخان از این جنایات بسیار انجام داده است و خیلی‌ها را به همین روش‌ها به شهادت رسانده و طبق شهادت خانواده درچه‌ای ایشان هم توسط مزدوران رضاخان به شهادت رسیده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه رضاخان وقتی هدایای خود را پس فرستاده شده دید فهمید این آقا سید را نمی‌شود خرید و این عالم بزرگ اهل معامله نیست، در نتیجه کسی که نمی‌توان او را خرید باید کشته شود./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات