۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۷۰۶۹۵
یادداشت؛

بایدن تیغ تحریم از کف نمی‌دهد

بایدن تیغ تحریم از کف نمی‌دهد
وقتی به برخی خبرها از برخی مقامات کشور، درخصوص موضوعات مرتبط با مدیریت در ایران توجه می‌کنیم، افسوس می‌خوریم که اهداف ملت که به‌قول رهبری باید ملاک و معیار حکومتداری باشد، در مسیر دیگری قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «هادی محمدی»، کارشناس مسائل منطقه، یادداشتی در روزنامه جوان درباره احتمال لغو یا ادامه تحریم‌ها در دولت جدید آمریکا (بایدن) نوشته است.

متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

وقتی به خبرها و موضع‌گیری‌ها و رفتارهای برخی احزاب و گرایش‌ها و حتی مقامات درخصوص موضوعات مختلف و مرتبط با مدیریت کلان اقتصادی و سیاسی و اجتماعی در ایران توجه می‌کنیم و با سخنان و رهنمودهای حکیمانه و پدرانه و نجات‌بخش رهبر معظم انقلاب در کنار هم قرار می‌دهیم، افسوس می‌خوریم که اهداف ملت و کشور که به‌قول رهبری باید ملاک و معیار حکومتداری باشد، در مسیر دیگری قرار دارد. راه روشن است و آنچه به کرات از زبان رهبری شنیده‌ایم، به‌جز سیاست داخلی، چراغ فروزانی در تدبیر و رویکردهای راهبردی و تاکتیکی در سیاست خارجی است.

نیاز به گفتن نیست که در نظام جهانی و بین‌الملل اگر ضعیف باشی، به‌جز تحقیر و تسلیم حاصلی به‌دست نمی‌آید و تنها راه عزت و وطن‌پرستی و تکلیف دینی، قوی‌تر شدن ایران است. حال که قطار تحولات به نقطه‌ای رسیده که شمشیر تحریمی دشمن کند شده و به‌قول رئیس‌جمهور و دیگر مقامات مرتبط، به مرحله رشد اقتصادی مثبت رسیده‌ایم و چشم‌انداز سال آینده نیز با تلاش منسجم‌تر و شجاعانه مدیریتی، بسیار امیدوارکننده است، اگر دشمن با فریب و تکرار آن، به‌دنبال راهجویی و به‌ثمر نشاندن ابزار جنگ تحریمی است، دولت نیز باید با ابزار قوی‌تر و دست پر در سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی فعال، چه در داخل و چه در خارج از مسیرهایی که دشمن غربی بدان احاطه ندارد یا در آن کم‌رمق است، قدرت چانه‌زنی خود را ارتقا دهد و مسیر رفع تحریم را با تضمین‌تر بتواند دنبال کند.

اگر نماینده دیپلماسی کشور، به‌دنبال مذاکره با نماینده بایدن در کشور عمان است، چه بهتر در مقابل ابزار جنگی ناجوانمردانه تحریم، دست پر داشته باشد. این بدان معناست که اجرای پرقدرت مصوبه مجلس به موازات رفتاری فعال و فوری برای ساماندهی به مناسبات راهبردی با چین، روسیه و اورآسیا شاید بتواند دشمن را تاحدودی به نقطه کافی و توقف لجاجت غیرانسانی نزدیک کند.

هرچند که آزموده را آزمودن خطاست و تجربه مذاکراتی و برجام و بی‌تعهدی و فریبکاری غرب و امریکا و حاصل آن پیش روی ماست و آنچه در شش‌ماه پایانی حکومت فعلی شایسته است اینکه با ظرفیت‌های داخلی و خارجی پیش گفته، به بی‌اثرکردن تحریم‌ها متمرکز شوند. این رویکرد قادر خواهد بود تمامی ظرفیت‌های ملی و سه قوه حاکمیتی را درکنار هم قرار داده و رضایتمندی مردم و منافع ملی و عزت و عظمت ایران، بهتر از هفت‌سال گذشته حفظ شود.

اگر کمتر احتمالی را برخی از سیاست‌ورزان برای اینکه بایدن امتیازدهی، بدون در دست داشتن کارت قدرت و چانه‌زنی و بازدارندگی را به اجرا بگذارد، دنبال کنند، باید بدانند که دولت بایدن با اولویت‌های عدیده و چالش‌های فراوان و دیوار بی‌اعتمادی نسبت به امریکا و غرب در ایران، قصد ندارد چنین ازخودگذشتگی نشان دهد و امروز تنها سلاح برتر امریکا در عرصه مناسبات جهانی، تکیه بر شمشیر تحریم، عملیات روانی و سایبری و مجازی است که با عنوان جنگ‌ترکیبی شناخته می‌شود و بدون آن، سرعت افول خود را در جایگاه جهانی و مناسبات بین‌المللی بیشتر خواهد کرد و اگر ترامپ با روش چاله‌میدانی این استراتژی را اجرا می‌کرد، بایدن همین راهبرد را با روش نرم اجرا می‌کند، ولی آن را از کف نخواهد داد. عزت ملی و سعادت دولتیان و ما در گرو قوی کردن ایران است!

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات