۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۶۷۰۷۳۴
مدیر حوزه علمیه فارس:

متن محوری و آموزش محوری پژوهش را به حاشیه رانده است

متن محوری و آموزش محوری پژوهش را به حاشیه رانده است
حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی گفت: پژوهش های مؤثر حوزوی باید در خدمت جامعه و نظام اسلامی باشد و در موضوعات پایان نامه ها نیز نیاز سنجی درست صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی مدیر حوزه علمیه فارس در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به هفته پژوهش، گفت: پژوهش در حوزه های علمیه به عنوان یکی از کلیدی ترین ارکان تحصیل علم مطرح است اما جایگاه حقیقی و واقعی خود را ندارد.

وی اظهار داشت: تحصیل در حوزه آموزش محور و مبتنی بر متن است و این جایگاه متن محوری سبب شده است تا پژوهش به حاشیه رانده شود و این روشن است که اگر عنصر پژوهش کم رنگ باشد آموزش هم از محتوای غنی و عمیقی برخوردار نخواهد بود چرا که پژوهش پایبست آموزش را تقویت می کند.

مدیر حوزه علمیه فارس بیان داشت: آنچه لازم به نظر می رسد این است که پیش نیازهای مورد نیاز طلاب در امر پژوهش فراهم شود و مهارت هایی مانند فن نویسندگی، روش فیش نویسی، روش مطالعه، روش خلاصه نگاری، روش مراجعه به نرم افزارهای پژوهشی اسلامی و دیگر مهارت های لازم به طلاب آموزش داده شود.

وی اضافه کرد: پژوهش های حوزه باید خروجی داشته باشد و مؤثر واقع شود و آن پژوهشی که در قفسه کتابخانه ها بماند و خاک بخورد این را می رساند که چنین پژوهشی مؤثر نیست.

حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی گفت: پژوهش های مؤثر حوزوی باید در خدمت جامعه و نظام اسلامی قرار بگیرد و در حل مسائل نظام اسلامی که منطبق بر نیازهای روز جامعه بشری است به کار بسته شود و وقتی از این پژوهش ها در رفع نیازهای فردی و اجتماعی استفاده شود هم پژوهشگر انگیزه قوی در انجام پژوهش پیدا کند و هم جامعه علمی ما می تواند از محصولات پژوهشی حوزه استفاده کند.

وی افزود: در حال حاضر آنچه به عنوان پایان نامه در حوزه مشاهده می کنیم مشخص نیست چقدر ثمره کاربردی داشته باشد و باید کمیته های علمی فقه، اصول و دیگر علوم نظام موضوعاتی را مشخص کنند تا این پایان نامه ها بتوانند در قسمت حوزه و دانشگاه و دیگر بخش های علمی قرار بگیرند و پژوهشگر بتواند اثر کار خود را ببیند.

مدیر حوزه علمیه فارس اظهار داشت: امروز نظام ما با چالش های مختلفی روبروست که یکی از آن ها عرصه علوم انسانی است که حتما باید اسلامی شود و در رشته هایی نظیر مشاوره، روان شناسی و دیگر علوم انسانی چندان کاری صورت نگرفته است و پژوهش های مختلف در راستای این علوم را نتوانسته ایم از متون دینی استخراج کنیم.

وی افزود: نظام ما امروز نیازمند تولیدات علمی مبتتنی بر نظام سازی است و نیاز است که اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی جمع شوند و این اجتماع نیاز به صبر و همدلی و اعتماد طرفینی دارد و دانشگاهیان به حساسیت های معرفتی حوزه احترام بگذارند و حوزه نیز زبان علمی دانشگاهیان را به رسمیت بشناسد و به آن احترام بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی ادامه داد: لازم است قبل از تشکیل این کارگروه ها پیش نیازهایی رعایت شود و آن تبیین فلسفه علوم مختلف است و ما اگر جهان بینی خود را نسبت به هر علمی مبتنی بر وحی تصحیح کنیم، می توانیم وحدت مورد نظر را در بین حوزه و دانشگاه ایجاد کنیم و این کمک می کند تا اساتید حوزه و دانشگاه با همکاری هم به تولید علم بپردازند.

وی گفت: ما باید در حوزه و در بین اساتید و طلاب پژوهش را تقویت کنیم و پژوهشگاه های ما باید به سمت کاربردی کردن پژوهش های خود بروند چرا که برخی از پژوهشکده ها پژوهش هایی دارند که تنها در بقعه امکان باقی می مانند و مشخص نیست استفاده از این پژوهش ها چقدر اولویت جامعه دینی باشد.

مدیر حوزه علمیه فارس افزود: آنچه در حال حاضر ضروری به نظر می رسد این است که باید پژوهشگاه هایی زیر نظر حوزه شکل بگیرد تا پژوهش های عملیاتی با در نظر گرفتن نیازهای روز جامعه را شاهد باشیم./1399/ت302/ب1

ارسال نظرات