۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۶۷۰۷۵۲

جزییات برگزاری «طرح زمستانی سلام» مرکز خدمات حوزه‌های علمیه

جزییات برگزاری «طرح زمستانی سلام» مرکز خدمات حوزه‌های علمیه
حجت الاسلام جدیری به تشریح برنامه‌های طرح زمستانی سلام مرکز خدمات پرداخت و گفت: مرکز خدمات برنامه‌هایی را ویژه خانواده‌ها و فرزندان طلاب در نظر گرفته است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جدیری معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، به تشریح برنامه‌های طرح زمستانی سلام مرکز خدمات پرداخت و گفت: پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و ضرورت حضور خانواده‌ها در منزل، مرکز خدمات به عنوان یکی از متولیان امور فرهنگی خانواده طلاب، برنامه‌هایی را ویژه خانواده‌ها و فرزندان طلاب در نظر گرفته است.

وی بیان کرد: در فصل بهار این برنامه‌ها با عنوان "طرح بهار در خانه" اجرا شد و مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفت. در فصل تابستان با "طرح آسمانی‌ها" فعالیت‌هایی انجام گرفت و با توجه به ادامه روند شیوع بیماری کرونا، تصمیم بر این شد که در فصل زمستان نیز برنامه‌ای را با عنوان "طرح زمستانی سلام" اجرا شود.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات گفت: در هر ماه از فصل زمستان مناسبت‌های متنوعی وجود دارد که با توجه به مناسبت‌های هر ماه برنامه‌هایی تعریف شده است.

وی با بیان اینکه تقویت فضای معنوی و انس هرچه بیشتر فرزندان با اهل بیت (علیهم‌السلام) از اهداف برگزاری طرح زمستانی سلام است، افزود: مساجد و محافل مذهبی تقریباً تعطیل شده‌اند و هرچه بتوانیم این محافل را حتی به‌صورت محدود و خانگی برگزار کنیم می‌تواند حلقه وصلی باشد تا فرزندان و اهل خانه از این محافل دور نشوند و ان شا الله با ریشه‌کنی ویروس هرچه زودتر این محافل به صورت گسترده‌تر برگزار شوند.

حجت الاسلام جدیری غنی‌سازی اوقاف فراغت فرزندان را از دیگر اهداف طرح زمستانی سلام دانست و گفت: تعطیلی مدارس و عدم دسترسی به اماکن تفریحی و ورزشی باعث شده است اوقات فراغت خانواده‌ها بیشتر باشد از این رو این طرح می‌تواند مقداری از وقت فرزندان را به خود اختصاص دهد و اوقات فراغت با کیفیت بهتر را برای آنان ایجاد کند.

وی هدف بعدی این طرح را ارتقای نشاط و تفریح عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط پیش آمده و مشکلات روان‌شناختی مثل استرس، اضطراب و گاه خستگی و افسردگی؛ برگزاری برنامه‌های شاد و تفریحی باعث می‌شود فضای نشاط و شادابی تا حدودی به خانه‌ها بازگردد؛ برگزاری برنامه دابسمش(لب‌خوانی) سرودهای انقلابی یا استندآپ کمدی از جمله این برنامه‌ها هستند.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات با بیان اینکه هدف بعدی طرح زمستانی سلام ترویج بصیرت و تفکر انقلابی است، تصریح کرد: لزوم آشنایی فرزندان جامعه هدف با بحث‌های انقلابی و بصیرتی نیازمند فعالیت‌هایی است که بتواند این اهداف را پوشش دهد. مناسبت سالروز شهادت سردار سلیمانی و دهه بصیرت در دی‌ماه و دهه فجر در بهمن ماه زمینه خوبی برای اجرای برنامه‌ها است. خوانش خاطرات انقلاب و ساخت روزنامه دیواری ازجمله آن برنامه‌ها خواهد بود.

وی بیان کرد: بحث تحکیم خانواده یکی از اهداف اساسی طرح زمستانی سلام است تا فرزندان در کنار خانواده‌ها بتوانند فعالیت‌هایی را انجام دهند.

حجت الاسلام جدیری گفت: یکی از توصیه‌های آموزنده اسلامی، بوسیدن دست یا پیشانی پدر است. با توجه به میلاد باسعادت امام علی(ع) و روز پدر در اسفندماه، فرزندان می‌توانند عکس بوسه خود بر پیشانی پدر را به معاونت ارسال نمایند. شاید برخی از فرزندان برای انجام این کار حیایی داشته باشند که امیدواریم این برنامه‌ها باعث شود هم روح تشکر از پدر اتفاق بیفتند و هم این نوع رفتارهای اسلامی گسترش پیدا کند.

وی ادامه داد: برگزاری این جشن‌های خانگی و برنامه‌های خانوادگی می‌تواند در تحکیم بنیان خانواده و صمیمت بین خانواده و فرزندان تأثیرگذار باشد.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات با بیان این‌که طرح زمستانی سلام در سه ماه اجرا می‌شود گفت: به دلیل ایام شهادت حضرت زهرا(س) که از هشتم تا بیست و هشتم دی ماه است این طرح در دی ماه به عنوان سلام بر مادرم زهرا(س) نام‌گذاری شده است و فعالیت‌هایی متناسب با این ایام اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: مجالس و محافل ایام شهادت حضرت زهرا(س) نباید در غربت و مظلومانه برگزار گردد؛ هرچقدر بتوانیم برای حضرت عرض ارادت بیشتری داشته باشیم، شیعه بودن خود را بهتر نشان داده‌ایم؛ برای امام حسین (ع) حتی مسیحی‌ها هم عزاداری کرده و برخی سینه هم می‌زنند، ولی برای حضرت زهرا(س) فقط شیعیان هستند که دل می‌سوزانند.

حجت الاسلام جدیری ادامه داد: در دی ماه بحث روضه خانگی را خواهیم داشت که چند برنامه ذیل آن اجرا خواهد شد. سیاهپوش کردن منزل و شعرخوانی، دکلمه و روضه برای حضرت زهرا(س) و همچنین خوانش زیارت‌نامه، ازجمله برنامه‌های طرح زمستانی سلام برای دی ماه هستند.

وی گفت: معمولاً زیارت‌نامه حضرت زهرا(س) خوانده نمی‌شود و افرادی که به مدینه می‌روند معمولاً آن را می‌خوانند؛ خوانش این زیارت‌نامه می‌تواند در انس با حضرت زهرا(س) تأثیرگذار باشد.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات گفت: مسابقه کتاب‌خوانی با موضوع سبک زندگی حضرت زهرا(س) از دیگر برنامه‌های این طرح در دی ماه است که جزئیات آن در پرتال مرکز خدمات اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی بیان کرد: به مناسبت سالروز شهادت سردار سلیمانی و اربعین شهید فخری زاده برای ادای دین به تمام شهدای عزیز، برنامه‌ای به نام «نامه‌ای به سردار دل‌ها» یا «نامه‌ای به دانشمند هسته‌ای شهید فخری زاده» در دی‌ماه برگزار می‌شود که جزئیات آن نیز در پرتال مرکز اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی عنوان کرد: در ایام 9 دی و دهه بصیرت برنامه‌ای با عنوان در محضر انقلاب تدارک دیده شده است که افراد می‌توانند پاسخ خود را به این پرسش که «اگر با رهبر انقلاب دیدار داشتید چه می‌گفتید؟» به معاونت خانواده ارسال کنند.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات گفت: برنامه دیگر این ماه تجلیل و قرعه‌کشی از افرادی است که از 13 دی سال گذشته تا 13 دی ماه امسال به اسم «قاسم» مزین شده‌اند.

وی افزود: قاسم نام فرزند بزرگوار امام حسن(ع) و کنیه پیامبر(ص) است ولی اسم قاسم کمتر روی فرزندان گذاشته می‌شود؛ شهادت سردار سلیمانی باعث شده است که خانواده‌ها رغبت بیشتری داشته باشند تا اسم فرزند خود را قاسم بگذارند و این قرعه‌کشی برای تقدیر از این عزیزان است.

حجت‌الاسلام جدیری به برنامه‌های طرح زمستانی سلام ویژه بهمن‌ماه اشاره کرد و نام برنامه‌های این ماه را "سلام بر روح ا..." عنوان کرد و گفت: درون‌مایه ماه بهمن شادی است؛ ماه بهمن مصادف است با چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی و جا دارد مردم به شکرانه انقلاب اسلامی جشن گرفته و شادی کنند.

وی بیان کرد: چند فعالیت عمده برای ماه بهمن در نظر گرفته شده است؛ با توجه به این‌که احتمال می‌دهیم امسال راهپیمایی 22 بهمن برگزار نشود، پویش عکس با پرچم ایران یا عکس‌هایی که در راهپیمایی‌های سال‌های قبل گرفته شده است ازجمله برنامه‌های طرح زمستانی سلام در بهمن ماه است.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات با بیان اینکه برنامه بعدی تهیه روزنامه دیواری است، گفت: تهیه روزنامه دیواری یکی از فعالیت‌هایی بود که درگذشته در مدارس انجام می‌شد و برای سال جاری نیز در نظر گرفته‌ایم که فرزندان روزنامه دیواری چه به صورت فیزیکی یا بستر نرم‌افزارهای موجود تهیه کنند و به مرکز خدمات بفرستند و به قید قرعه جوایزی به آنها اهدا خواهد شد.

وی بیان کرد: خوانش خاطرات انقلاب یکی دیگر از برنامه‌های بهمن است؛ خاطرات مقام معظم رهبریدر مورد انقلاب و دهه فجر جمع آوری شده است و در بهمن ماه این خاطرات را در اختیار جامعه هدف قرار می‌دهیم و افراد آن خاطرات را خوانش کرده و فیلم آن را به معاونت ارسال می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین جدیری گفت: حسن این برنامه این است که این خاطرات از کسی صادر شده که در متن انقلاب بوده است و بسیار دقیق هستند.

وی بیان کرد: دابسمش سرودهای انقلابی از دیگر برنامه‌های این ماه است که برای اولین بار در حوزه علمیه انجام می‌گیرد، سه سرود انقلابی انتخاب شده است که افراد می‌توانند در خانه پخش کرده و به جای تک‌خوان‌های آن لب‌خوانی کنند و فیلم آن را به مرکز خدمات ارسال کنند.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات گفت: مسابقه‌ای از بیانیه گام دوم و کتاب‌هایی که در این زمینه نوشته‌اند در بهمن ماه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین برنامه‌های این ماه مسابقه آنلاین روز زن است؛ به این صورت که خانواده‌ها در بستر نرم‌افزاری در یک مسابقه به‌صورت آنلاین شرکت کرده و به سؤالات پاسخ می‌دهند.

حجت الاسلام جدیری بیان کرد: این برنامه در 17 ربیع سال جاری با عنوان هم‌نفس اجرا شد و بازخورد خوبی داشت و امیدواریم که مسابقه آنلاینی که در بهمن‌ماه برگزار می‌شود موجبات رضایت همسران و خانواده جامعه هدف را فراهم کند.

وی در ادامه به برنامه‌های طرح زمستانی سلام ویژه اسفندماه با نام "سلام بر پدرم علی(علیه‌السلام)" اشاره کرد و گفت: در اسفندماه مناسبت ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر را در پیش داریم؛ برای قدرشناسی از مقام پدر مسابقه «عکس بوسه بر پیشانی یا دستان پدر» در اسفندماه برگزار می‌شود.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات گفت: به مناسبت این میلاد با سعادت برنامه‌های تزئین خانه، دکلمه، شعر و مولودی‌خوانی و همچنین خوانش زیارت‌نامه امین‌الله که زیارت‌نامه مخصوص حضرت علی(ع) است اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: اجرای استند آپ کمدی از برنامه‌های این طرح در اسفندماه است که شاید برای اولین بار در حوزه‌های علمیه با عنوان طنز حلال برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین جدیری گفت: روایت‌های فراوانی در باب مزاح و ادخال سرور وجود دارد و یکی از آنها همین است که افرادی با طنز حلال، دیگران را شاد کنند.

وی بیان کرد: افرادی که در این زمینه هنرمندی خاصی دارند با ملاحظه جوانب اخلاقی که تمسخر افراد و قومیت‌ها نباشد طنز حلالی را اجرا می‌کنند و به مرکز می‌فرستند و جوایزی به آنها اهدا خواهد شد.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات گفت: از دیگر برنامه‌های این ماه، مسابقه کتاب‌خوانی و همچنین برگزاری مسابقه آنلاین روز مرد است.

وی گفت: عنوان برنامه‌های دی ماه «سلام بر مادرم زهرا»، بهمن ماه «سلام بر روح الله» و اسفند ماه «سلام بر پدرم علی» است.

وی تصریح کرد: برخی از این فعالیت‌ها به‌صورت استانی برگزار خواهد شد و مراکز خدمات استانی ملزم هستند که این برنامه‌ها را اطلاع‌رسانی کرده و فیلم‌های ارسالی را دریافت کنند؛ برخی از فعالیت‌ها نیز به صورت ستادی برگزار می‌شود که در زمان برگزاری برنامه‌ها اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد./998/ج

ارسال نظرات