۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۶۶۵۱۳۴
از سوی مدیر مدرسه علمیه فاز ۵ صدوقی اجرایی شد؛

طرحی برای جبران خلاهای آموزشی و تربیتی طلاب

طرحی برای جبران خلاهای آموزشی و تربیتی طلاب
حجت الاسلام رفیعی برگزاری آنلاین دروس، میزگرد، تشکیل گروه کلاسی و ارتباط تلفنی را بخشی از اقدامات لازم در زمان تعطیلی کلاس‌های حضوری دانست.

حجت الاسلام حسین رفیعی مدیر مدرسه علمیه فاز 5 مدرسه علیه صدوقی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به چالش های آموزش حوزه علمیه در فضای مجازی پرداخت و گفت: اساس آموزش در حوزه های علمیه بر اساس ارتباط حضوری استاد و شاگردی بوده است که کلاس حضوری دارای برکات فراوانی است و با برگزاری کلاس های مجازی دچار چالش ها و خلاء های آموزشی خواهیم شد.

وی افزود: در کلاس حضوری، شاگرد علاوه بر فراگیری دروس از سخنان تربیتی و اخلاقی استاد نیز بهره می برد؛ همچنین از حرکات و سکنات استاد که بهترین آموزش است را الگو می گرفت و به طور کلی کلاس حضوری فضای مناسب برای رشد اخلاقی و تربیتی شاگرد بود که این شرایط و بهره برداری در فضای مجازی نیست.

مدیر مدرسه فاز 5 صدوقی با اشاره به کاستی های آموزش در فضای مجازی بیان کرد: در فضای مجازی گرچه شاید امکان فراگیری علم برای طلبه باشد اما آنچه مهم تر است و رونق آن در این فضا کم می شود مسائل تربیتی طلبه است و طلبه از این جهت محروم شده و آسیب می بیند؛ در کلاس حضوری استاد روحیه و امید می دهد که این مسائل در آموزش مجازی کم رنگ می شود و طلبه از جهت هویت طلبگی و انگیزشی آسیب می بیند.

وی افزود: محیط مدرسه علمیه، فضایی انسان ساز است و با این شرایط طلاب از این فضا دور می شوند که این خود آسیب دیگری است، همچنین ارتباط مدیر با طلاب کاسته می شود و از آنجا که مدیر نقش مربی تربیتی برای طلاب دارد باز هم خلا ایجاد می شود.

حجت الاسلام رفیعی در ادامه به راه حل های این قضیه ورود کرد و اظهار داشت: در زمانی که امکان برگزاری کلاس های حضوری نیست بهترین راه، برگزاری کلاس های آنلاین است و اولویت با این گونه کلاس ها است و به مزایای آن در مقایسه با شیوه آفلاین و ... اشاره خواهم کرد.

وی افزود: ارتباط آنلاین، فرصت ارتباط روزانه با طلبه را به استاد می دهد که این ارتباط روزانه کاستی ها را به صورت قابل توجهی کاهش می دهد؛ دیگر مزیت این کلاس ها امکان بیان نکات اخلاقی و بینشی برای اساتید و بهره گیری طلاب از این مطالب است، زیرا رهبر معظم انقلاب نیز به اساتید سفارش کردند که در خلال درس، مباحث اخلاقی مطرح شود.

مدیر مدرسه صدوقی تشکیل گروه در کنار کلاس درس را از دیگر اقدامات لازم در آموزش مجازی عنوان کرد و گفت: اساتید در کنار درس گروهی تشکیل دهند و روزانه نیم ساعت در گروه شرکت داشته باشند؛ در این گروه طلاب سوالات خود را مطرح کنند و طلاب دیگر یا استاد به این سوالات پاسخ دهند؛ این گروه ارتباط استاد با شاگرد را مضاعف می کند و ما این کار را کرده ایم.

وی افزود: طراحی سامانه ای برای پاسخگویی به سوالات تربیتی و اخلاقی از دیگر اقدامات مهم در فضای آموزش مجازی است؛ در این راستا سوالات اخلاقی طلاب را جمع آوری کردیم و پس از تهیه پاسخ ها با مشورت متخصصین آن را در سامانه بارگذاری کردیم تا تمامی طلاب بتوانند بهره ببرند.

حجت الاسلام رفیعی تشکیل میزگرد را از دیگر کارهای مدرسه صدوقی برشمرد و بیان کرد: یکی دیگر برنامه های مدرسه میزگرد اخلاقی بود، در این میزگرد استاد اخلاق برای کادر مدرسه درس اخلاق بیان می کند و پس از آن این درس برای طلاب ارسال می شود.

وی افزود: هیأت مجازی و مسابقات مجازی همه فرصتی برای جبران کاستی های تعطیلی کلاس های حضوری است؛ همچنین از دیگر اقدامات مدرسه ارتباط تلفنی و پیامکی با طلاب است، در این طرح مسؤول پایه با طلاب پایه ارتباط تلفنی دارد و برنامه های مطالعاتی درسی و غیر درسی و مطالعات شهید مطهری را رصد می کند، و از طلاب پیگیری و مطالبه روزانه می کند.

مدیر مدرسه صدوقی برگزاری جلسات کادر مدرسه و برنامه ریزی لازم دانست و گفت: در این جلسات نیازهای طلاب بررسی می شود تا با اتخاذ تصمیمات مناسب این نیازها برطرف گردد؛ تمامی این اقدامات تماما برای آن است که طلبه احساس کند در یک مدرسه مجازی حضور دارد؛ این کارهای همه شدنی است تا طلبه بتواند کمال استفاده را ببرد.

وی افزود: تأثیر خانواده طلاب نیز قابل توجه است و خانواده طلاب می تواند در این شرایط به فرزندان طلبه شان روحیه داده و کمک کنند؛ البته این کارها برای مدرسه سخت و زمان بر است اما نشدنی نیست و ما تمامی این کارها را کرده ایم. در این برنامه ها طلاب در هر کجای کشور می توانند بهره ببرند؛ زیرا طلاب شهرستانی مدرسه به جهت بیماری کرونا و تعطیلی مدارس در قم نیستند و در مناطق بومی خود هستند.

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به فعالیت های تبلیغی طلاب در مناطق بومی گفت: امروزه طلاب مدرسه به فعالیت تبلیغی مشغول اند که این فعالیت ها هم رسالت طلبه است و در نقش روحی و تربیتی طلبه بسیار تأثیر دارد و موجب تعامل طلبه با بدنه جامعه می شود که بسیار موثر است./1370/ت302/ف

ارسال نظرات