۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۶۷۱۱۰۰
ناگفته هایی از حجت الاسلام دادگر؛

خسارت سنگینی که نفوذ لیبرال ها به سیستم تعلیم و تربیت وارد کرد

خسارت سنگینی که نفوذ لیبرال ها به سیستم تعلیم و تربیت وارد کرد
حجت الاسلام دادگر گفت: باید در گزینش و جذب معلم دقت بیشتری صورت بگیرد چرا که غفلت و کوتاهی در این زمینه ظلم به انقلاب اسلامی و آرمان های این ملت مجاهد و مقاوم است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید امین الله دادگر مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در جلسه ای با حضور حجت الاسلام عبداللهی مدیر مرکز تربیت مبلغ معلم به شرایط کنونی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: سال ها سواد آموزی ها و قرآن آموزی ها و مکتب خانه ها در لوای علمای دینی و حوزه علمیه اداره می شد و علومی نظیر تاریخ، نجوم، طب، ریاضیات و دیگر علوم توسط علمای دینی در حوزه تدریس می شد.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان افزود: امروز نیز شاهد تخصصی شدن رشته های حوزه علمیه هستیم و بحمدالله با حضور حضرت آیت اله اعرافی شاهد تحولات و همکاری های خوبی در حوزه متناسب با نیاز انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران اسلامی هستیم.

وی ادامه داد: اما متأسفانه نقش علما و حوزه های علمیه پس از آموزش و پرورش به اصطلاح مدرن وارداتی محدود و عملا به هم خورده است و علمای دین و حوزه ها نقش و تاثیر نظام مند و روشمند چندانی در مدارس و آموزش رسمی عمومی و در فرایند تعلیم و تربیت نداشته و ندارند در حالی که علما و حوزه های علمیه باید پرچمدار و داعیه دار تعلیم و تربیت اسلامی باشند.

حجت الاسلام دادگر با اشاره به نفوذ لیبرال ها در سیستم تعلیم و تربیت مدرن وارداتی اظهار داشت: نسبت به آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت غفلت عجیبی از سوی علما و حوزه های علمیه رخ داده است و هنوز هم شاهد نفوذ و تاثیر تفکر لیبرالی در این عرصه در گلوگاه های مهم هستیم.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه مسائل تعلیم و تربیت اسلامی و انقلابی و تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان بارها و بارها انتظارات و رهنمود ها و مطالبات متعددی را مطرح کرده اند اما با یک سنجش و مطالعه و نگاه اجمالی می بینیم که در عمل حرکت و اقدامات و عملیات تعلیم و تربیت کاملا در خدمت نگاه انقلاب اسلامی و امامین انقلاب نیست بلکه موانع و مشکلات و مسائل متعددی از سوی افراد دارای نگرش غیر انقلابی در برخی گلوگاه های مهم فرا روی نگاه انقلاب در این عرصه وجود دارد که البته این عرض بنده نافی خدمات و مجاهدت های دغدغه مندان و مجاهدان واقعی این عرصه نیست و اگر همین مقدار تلاش ها و مجاهدت ها نبود که فاجعه خیلی عظیم تر بود.

وی گفت: میدان دار اصلی مدرسه و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معلم است و باید تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی از مهمترین اولویت ها باشد، چرا که معلمان از تأثیرگذارترین اقشار در فرهنگ جامعه هستند.

وی افزود: بنابراین باید در گزینش و جذب معلم  دقت بیشتری صورت بگیرد چرا که غفلت و کوتاهی در این زمینه ظلم به انقلاب اسلامی و آرمان های این ملت مجاهد و مقاوم است. همه ما خاطرات به یاد ماندنی از برخی معلمان خود به یاد داریم و این نشانه عمق تأثیر معلم بر دانش آموزان است.

حجت الاسلام دادگر بیان داشت: بعد از تعلیق مراکز تربیت معلم کشور به بهانه هزینه بر بودن و ناکارآمدی این مراکز در سال 82 استخدام معلمان از مجاری دیگری صورت گرفت که این کار سبب شد تا بعضا استخدام های نامناسب و کم کیفیت و ناهمسو با نگاه انقلاب صورت بگیرد خسارات جبران ناپذیری به تعلیم و تربیت کشور وارد شود.

وی بیان داشت: بعد از احیا تربیت معلم و تاسیس مجتمع پیامبر اعظم صلوات الله علیه و متعاقبش دانشگاه فرهنگیان و اساسنامه مناسب برای این دانشگاه و آغاز بکار این دانشگاه در عرصه تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی و عدم اختصاص زیرساخت‌های مناسب و حتی واگذاری مناسب ترین امکانات آن به وزارت علوم در قالب دانشگاه فنی و حرفه ای، تاکنون با چالش های زیادی دانشگاه فرهنگیان مواجه بوده و از بدو تاسیس تاکنون نیز دولت و وزارت آموزش و پرورش اراده جدی جهت ارتقای کیفیت زیرساخت‌های این دانشگاه نداشته است.

حجت الاسلام دادگر گفت: رهبر عزیز انقلاب نیز بارها هوشمندانه و حکیمانه تاکیدات و مطالبات خود را در این زمینه مطرح فرموده اند اما همچنان بن مایه های نگاه لیبرالی موجود در این عرصه منفعل بوده اند و کمک چندانی به این دانشگاه نداشته اند. البته جالب است که بر طبل کیفیت هم می کوبند و غافل از اینکه بخش ویژه ای از کیفیت ناظر به زیرساخت‌های اصلی است که باید تامین شود تا این دانشگاه دارای ظرفیت بتواند حقیقتا مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش شود. برخی نگرانند از اینکه دانشگاه فرهنگیان تبدیل به مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش شود و تلاش های متعددی حتی برای تضعیف دانشگاه فرهنگیان تاکنون نموده اند.

حجت الاسلام دادگر افزود: اعتقاد و باور به دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم در تراز انقلاب اسلامی خیلی خیلی مهم است و متاسفانه برخی درک مناسبی از این مساله ندارند. اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه اهمیت این مساله را عرض کنیم، باید بگوئیم تعلیق مراکز تربیت معلم در ادوار گذشته با کل تهاجم فرهنگی غرب و دشمنان انقلاب اسلامی برابری می کند. تفاوت در این است که طراحی این تهاجم از داخل بود و طراحی های آن تهاجم توسط دشمنان اسلام و انقلاب در خارج بود اما به وسیله برخی دنباله‌رو های داخلی پیاده سازی شد و آسیب های جبران ناپذیری به تعلیم و تربیت کشور وارد کردند.

وی بیان کرد: اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مواد متعددی دارد از جمله ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه و برای پاسخ به نیازهای آموزش و پرورش در رشته های غیر موجود پیش بینی های لازم را نموده است و تاکنون هم از ظرفیت دانشگاه ها و حوزه های علمیه اما حتی در رشته های مجدد نیز به دلیل نیاز فوری آموزش و پرورش پذیرش لازم صورت گرفته است.

وی افزود: از این ظرفیت پیش بینی شده حوزه های علمیه چندان برخوردار و یا مطلع و یا دارای برنامه‌ریزی مناسب جهت جذب طلاب و فضلای حوزوی نبودند. به حمدالله تلاش های مناسب صورت گرفت تا از طریق ماده 28 طلاب بتوانند جذب آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان شوند و ما معتقد بودیم که 30 درصد از ظرفیت ماده 28 به حوزه های علمیه و 70 درصد به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اختصاص یابد اما به دلیل محدودیت های موجود از سوی حوزه در نهایت با سهمیه 10 درصدی از سوی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی موافقت شد و با این اتفاق بسیاری از موانع گذشته فرا روی طلاب علاقه مند به معلمی برداشته شده و نحوه مواجهه با طلاب علاقه مند متفاوت شد.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان ضمن خداقوت به دوستان حوزه علمیه و تشکر از زحمات و همکاری های مشترک بین دانشگاه فرهنگیان و حوزه علمیه و آموزش و پرورش گفت: اکنون این ظرفیت مناسب برای طلاب و فضلای حوزوی علاقه مند به رسالت معلمی وجود دارد که در یک مرکز آموزش عالی در قم تحت آموزش قرار بگیرند تا به اهداف و رسالت مهم معلم تراز انقلاب اسلامی بیش از پیش در این مقطع دست یابیم.

وی در پایان اظهار داشت: از طلاب دغدغه مند حوزه های علمیه انتظار داریم با انگیزه اسلامی و انقلابی وارد این عرصه شوند تا با سرعت مناسبی بتوانیم شاهد تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در عرصه تعلیم و تربیت باشیم. طبعا از حوزه های علمیه و مرکز تربیت مبلغ معلم قم نیز انتظار داریم هوشمندانه و با دغدغه نسبت به دقت در گزینش افراد مناسب تلاش نمایند و آن شاءالله شاهد توسعه ظرفیت های این مرکز نیز باشیم./1399/پ203/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
حجت الالام نادرست است.
0
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
برای دستیابی به حکمرانی مناسب باید بهترین‌ها را شناسایی کرد و جایگزین نیروهایی کرد که بر اساس رانت خانوادگی یا مناسبات سیاسی وارد دولت شده‌اند
0
0