۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۶۷۱۲۸۷
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی مطرح کرد؛

فاطمیه و فهم جایگاه ولایت / شهید سلیمانی؛ شاگرد ممتاز مکتب حضرت فاطمه

فاطمیه و فهم جایگاه ولایت / شهید سلیمانی؛ شاگرد ممتاز مکتب حضرت فاطمه
نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان اینکه «تبعیت واقعی از ولایت» شرط ماندگاری در مسیر حق است، شهید سلیمانی را مصداق فهم بالا در حمایت و اطاعت از ولی فقیه دانست.

حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) گفت: واقعه و ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) دارای درس‌ها و عبرت‌هایی است که تفکر و تعمق در آنها، موجب رشد شخصیتی انسان ها می‌شود، اساساً محبت و مودّت به اهل بیت پیامبر اکرم صلوات الله و سلامه علیهم علاوه بر پاداش بر تولیٰ و تبریٰ، تأثیر فراوانی در فهمیدگی، دانایی و هوشیاری انسان ها بر اساس الگوپذیری از آن انوار قدسی معصومین علیهم السلام دارد، به همین دلیل ایام فاطمیه فرصتی مناسب برای مرور معارف و شناخت‌ سبک، سیره زندگی و شیوه رفتاری حضرت زهرا(س) می‌باشد.

ضرورت شناخت هر چه بیشتر حضرت زهرا

وی ادامه داد: ابعاد شخصیتی و الگویی حضرت زهرا(س) - علاوه بر درجات و مقامات معصوم نزد پروردگار و آموزه‌ها و مباحث خانواده - دارای ویژگی‌های ممتازی می‌باشد که مقدمه شناخت آنها، شناخت از وجود مبارک آن حضرت است؛ آیاتی که در شأن حضرت فاطمه زهرا (س) نازل شده،‌ سخنان پیامبر اسلام و امیرالمؤمنین و ائمه هدیٰ علیهم السلام،‌ دقت در القاب و صفات حضرت صدیقه طاهره (س) در احادیث و زیارتنامه‌ها نشان دهنده انسانی کامل در تمام جهات می‌باشد که الگویی بی‌نظیر برای تمام انسان ها در زمان‌ها می‌باشد. از این‌رو تلاش در شناخت شناساندن حقیقت شخصیت بی‌نظیر آن حضرت، امری بایسته است مخصوصاً در این دوران که نیاز بشر به ویژه زنان و دختران جامعه، به الگوی جامع رفتاری، بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

شناخت حضرت فاطمه از وقایع و حوادث اجتماعی

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی خاطرنشان کرد: شناخت حضرت فاطمه (س) از حقائق اسلام، سیر انتشار تا استقرار اسلام و آینده اسلام، از نکات بسیار مهم است که مطالعه و توجه به این ویژگی در حیات آن حضرت، باعث آگاهی بیشتر از شخصیت جامع و کامل و تأثیرگذاری ایشان در شناساندن اسلام ناب و حقیقی،‌ می‌شود؛ تأکید بر این مهم بدان جهت است که شخصیت تأثیرگذار حضرت را منحصر به مباحث خانواده نکنیم و نقش بزرگ و قیام و جهاد فاطمی در حساس ترین مقطع را بهتر بفهمیم. که در این رابطه،‌ دقت در خطبه‌ها و سخنان بعد از رحلت نبی‌اکرم صلی الله علیه و‌ آله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حضرت زهرا، الگوی فهم جامع

رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: شناخت حقیقی وقایع و حوادث اجتماعی، نیازمند بصیرت، تحلیل، محاسبه و اقدام به هنگام می‌باشد، این عناصر باعث می‌شود تا جریان‌های حق و باطل از یکدیگر تفکیک شوند، افراد، نیت و عمل آنها معلوم شود تا انسان انتخاب و اقدامی آگاهانه داشته باشد، نکته مورد توجه آن است که اقدام و عمل بخش هویتی فهم انسان می باشد و الا فهم و تحلیل بدون ورود در میدان مبارزه، معنا و تأثیری ندارد، که چنین افرادی در زمره بی‌تفاوت‌ها و در شمار و عقبه جریان باطل محسوب می‌شوند. صدیقه طاهره (س) در دوران حیات پیامبر و پس از آن‌، تکلیف خود را بر اساس شناخت، تحلیل جامع و عمل مؤثر انجام دادند، لذا شهادت حضرت فاطمه (س) در میدان مبارزه با توطئه‌های خطرناکی بود که حضرت زهرا (س) نه تنها آنها را افشاء بلکه مسیر اسلام ناب و واقعی را با تمام وجود به گوش همگان رساندند و حجت را تمام کردند.

«فوز و فلاح» در اطاعت از ولایت محقق می‌‌شود

وی تأکید کرد: کسانی که پایبند به نص آیات قرآن و روایات می‌باشند و با توجیهات و تفاسیر بالرأی خود را فریب نمی‌دهند، می‌دانند که اصل ولایت، امری الهی و نعمتی خداوندی است، ولایت حصن حصین اسلام است و «فوز و فلاح» انسان ها در اطاعت ولایت محقق می‌شود، «فوز و فلاح» با موفقیت‌های! ظاهری و زودگذر متفاوت است، آنچه مهم است، رستگاری انسان که همراه با رضایت خداوند و موفقیت و پیروزی در تمام جهات زندگی انسان است، بنابراین فائزون کسانی هستند که در اطاعت ولایت قرار گرفته‌اند، فهم از این معنا، وجود انسان را، سراسر دفاع و حمایت از ولایت می‌کند.

«جهالت و ضلالت» ثمره فاصله گرفتن از ولایت می‌باشد

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی اضافه کرد: دو عنوان مهم دیگر در زندگی انسان‌ها «ضلالت و جهالت» است، تاریخ اسلام شاهد بر این موضوع است که نادانی و سرگردانی انسان و بلکه حیرت‌ها، لغزش‌ها، سقوط‌ها و هلاکت‌ها آنجا اتفاق می‌افتد که فاصله‌ یا خارج شدن از ولایت بوجود آمده است،‌ مدعیان دروغین اسلام و شناخت معارف اگر از این اصل الهی غافل شوند در سردرگمی و حیرت قرار می‌گیرند، حق را از باطل تشخیص نمی‌دهند، معروف و منکر را نمی‌شناسند، تفاوت صالحان از فاسدان را نمی‌داند، آگاه به معیارها و میزان‌های شناخت صراط مستقیم و طریق حق نمی‌باشد و ارزش و ضد ارزش را جابه‌جا می‌بیند، که همه اینها یک دلیل دارد و آن فاصله گرفتن یا انکار «اصل رهبری» در اسلام است.

درس‌ها و آموزه‌های قیام فاطمی همچنان باقی است

رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: عزاداری شهادت حصرت زهرا (س) در ایام فاطمیه، انسان را به این واقعیت می‌رساند که سعادت انسان در پرتو دو رکن اطاعت و حمایت از ولایت محقق می‌شود؛ اطاعت از ولایت به معنای فهم و قرار گرفتن در مسیر سعادت و حمایت از ولایت و فهم دقیق از معنای سعادت است؛ این معنا در تمام دوران زندگی انسان یک اصل خدشه ناپذیر است. اگر معنای واقعی فاطمیه و هدف قیام فاطمی را بخواهیم بدانیم، باید میزان توجه و جهت‌مان را با ولایت بسنجیم، تکرار بیعت با ولایت و لبیک با معرفت به ندای ولایت را دائماً در رأس امورمان قرار بگیرد.

«تبعیت واقعی» از ولایت شرط ماندگاری در مسیر حق است

وی بیان کرد: تبعیت و اطاعت از ولایت باید یک امر واقعی باشد که آثار آن در گفتارها و رفتارها مشخص گردد، در مقابل، تبعیت و اطاعت ظاهری و بر اساس نفاق و منافع، نه تنها ثمره‌ای ندارد بلکه دلالت بر خباثت باطن و خیانت افراد می‌کند.

معنای واحد حمایت و اطاعت از امام معصوم و ولی فقیه در عصر غیبت

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی ابراز کرد: وحدت معنای «اطاعت و حمایت» نیز دلالت بر وجوب پیروی از ولایت فقیه می‌کند به معنای واضح؛ معنای ولایت ‌و معنای اطاعت هم در تبعیت از امام معصوم علیه السلام و هم در تبعیت از ولی فقیه در عصر غییت، تبلوری واحد دارند که نشأت گرفته از فهم و بینش انسان می‌باشد که هر چه این بینش بیشتر باشد، حمایت و اطاعت از امام و ولی زمان بیشتر و افزون‌تر می‌باشد.

انسان فاقد تحلیل و تشخیص اهل خیانت می‌شود و سقوط می‌کند

رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: افرادی که میان خود و ولایت و رهبری جامعه اسلامی فاضله ایجاد می‌کنند، یقینا سقوطی فجیع را به همراه خواهند داشت، سخن ناحق گفتن، همراهی با باطل، حمایت از خائنین و لب به یاوه باز کردن در برابر ولایت و موجبات شادی دشمنان ملت و مملکت را فراهم ساختن، بیش از هر چیزی دلالت بر نادانی و گمراهی و فاقد تحلیل و تشخیص درست می‌باشند، چنین اشخاصی با چنین ویژگی اگر در عصر معصوم علیه السلام نیز می‌زیستند، خائن به امام خود بودند و سرانجام‌شان چیزی جز هلاکت همراه با شقاوت نبود، به هر صورت عبرت‌های تاریخ در همین امور است.

«سردار دل ها شهید سلیمانی» مصداق فهم بالا در حمایت و اطاعت از ولی فقیه

وی تصریح کرد: در این میان افرادی هستند که تا پای جان یر عهد خود با ولی خویش می‌ایستند، شناختی همراه با اطاعت محض دارند و این را فقط در زبان و بیان نشان نمی‌دهند، بلکه آنجا که میدان فتنه و آتش و خون است، جان بر کف می‌ایستند تا امر ولی خود را محقق سازد، این «معنای واقعی فهم از ولایت» است، حاج قاسم سلیمانی سربازی مطمئن برای امام و ‌مقتدای خویش بود که همچون جبل راسخ در برابر ظلمت کفر، زبانه‌های شبهات و غبار فتنه از حریم ولایت و نوامیس اسلام و مسلمین دفاع کرد، که چنین انسانی اگر در عصر معصوم علیه السلام زندگی می‌کرد تمام نَفَس، قدم و جان و مالش را در اطاعت و حمایت از امام خویش فدا می‌کرد.

«دیانت، صداقت و شجاعت» سه ویژگی عمده سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی تأکید کرد: گاه انسان به فکر می‌رود که چگونه ممکن است انسانی، مالک اشتر امام خویش شود که حیات و شهادتش اینگونه با عظمت و دارای اثر یاشد، نامش در دل‌ها جاودانه شود و رهبر و مقتدایش اینگونه از او سخن بگوید و در وداع با او آن گونه اشک بریزد، راز این مهر و محبت که همگان را شیفته خود ساخته چیست؟ به نظر می‌رسد جواب همه اینها در سه ویژه‌گی عمده «دیانت، صداقت و شجاعت» آن سردار رشید اسلام می‌باشد که رضایت پروردگار و اطاعت از ولایت و رهبری امام خویش، حضرت آیت الله خامنه‌ای عصاره‌ تمام وجودش شده بود.

وی در پایان ابراز کرد: فهم از اینکه چرا حضرت فاطمه (س) در مقابل تمام شدائد ایستاد و حمایت و حماسه‌ای بپا کرد و جانش را سپر نمود و در این مسیر به شهادت رسید، نشان می‌دهد که مقام امامت و ولایت چقدر عظیم و دفاع از امام و رهبر چقدر مهم است و موجب فهمیدگی و دانایی انسان‌ها می شود تا بدانند که «منطق ولایت‌پذیری از دو رکن اساسی حمایت و اطاعت تشکیل شده است» که این موضوع هم نیاز به بصیرت دارد و هم نیازمند استقامت است./841/ت301/ف

ارسال نظرات