۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۶۷۱۵۸۵
کدخدایی:

مؤثرین قضیه ترور شهید سلیمانی مورد تعقیب قضایی قرار می گیرند

مؤثرین قضیه ترور شهید سلیمانی مورد تعقیب قضایی قرار می گیرند
سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: ترور شهید سلیمانی کنوانسیون‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۴۹ و قطعنامه‌های مبارزه با تروریست که مصوبه شورای امنیت سازمان ملل است را نقض می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی عصر امروز در نخستین نشست رسانه‌ای دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت با محوریت مطالبه‌گری حقوقی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی که در مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی به بررسی ابعاد حقوقی ترور این سردار رشید اسلام پرداخت و گفت: خروجی کار این دبیرخانه به متولیان و متصدیان مراکز قضایی و حقوقی در قوه قضاییه، وزارت خارجه و ریاست جمهوری در پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی کمک می کند.

وی با بیان اینکه کارهای بزرگی که شهید سلیمانی انجام دادند هنوز به صورت کامل برای مردم روشن نشده است، ادامه داد: همه جهان شهید سلیمانی را به عنوان یک انسان صلح دوست می شناسند و گواه می دهند که ایشان برای تأمین امنیت و صلح در ایران و منطقه حرکت کرده و در این راه به شهادت رسید.

کدخدایی بیان کرد: این شهید بزرگ در همه عمر شریف خود وظیفه محور عمل کرد و از هیچ تلاشی برای تأمین امنیت و صلح در ایران و منطقه دریغ نکرد.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: ترور شهید سلیمانی و همرزمانش یک جنایتی بود که سران آمریکا مرتکب شدند و جوامع بین المللی نیز آن را محکوم کردند و هیچ انسان سلیم النفسی به خود اجازه نداد این جنایت عظیم را تأیید کند.

وی ابراز کرد: در حوزه بین المللی، هم اسناد متعددی داریم که این جنایت را مورد محکومیت قرار می دهد و هم رویه و عرف بین المللی را داریم که خلافِ حقوق بین الملل بودنِ این قضیه را مشخص و محکوم می کند.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: آمریکایی ها مقام عالیرتبه یک کشور که مهمان رسمی یک کشور دیگر است را ترور کردند، از این جهت لازم است که پیگیری های مقتضی برای تعقیب عاملان و مباشران این جنایت بزرگ انجام شود؛ کشور عراق نیز از این جهت که آمریکا استقلالش را در نظر نگرفته و در خاک این کشور مهمانشان را ترور کرده است صلاحیت پیگیری های حقوقی را دارد و کارهایی نیز در این زمینه انجام شده است.

کدخدایی مطرح کرد: مطالبات زیادی از همان روزی که این جنایت اتفاق افتاد انجام شده است و همه در داخل و خارج از کشور تأکید کرده اند که عاملان و مباشران این جنایت هولناک باید تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند که دبیرخانه بین المللی صلح و مقاومت در راستای پاسخگویی به این مطالبه حرکت می کند.

سخنگوی شورای نگهبان دولت آمریکا را یک دولت تروریست دانست و خاطرنشان کرد: امروز کارهای مقدماتی پیگیری های حقوقی انجام شده و امیدواریم در چند ماه آینده نتایجی را داشته باشیم؛ ما قوانین بسیاری داریم که اجازه می دهند دادگاه های داخلی ایران در رابطه با این جنایات حرکت هایی را داشته باشند؛ البته باید دانست تعقیب کیفری هم مقتضیاتی دارد که زمان بر بوده و نیازمند فراهم شدن مقدماتی است و در آینده نتایجش ارائه خواهد شد.

وی عنوان کرد: محاکم کشور عراق نیز حق دارند اقداماتی انجام دهند، زیرا حاکمیت آن نقض شد و این جنایت در خاک عراق به وقوع پیوست؛ مسؤولان در عراق هم مشغول بررسی هایی هستند که نتایجش در آینده اعلام خواهد شد.

کدخدایی با اشاره به اینکه بر اساس شواهد و قرائن، ترور حاج قاسم سلیمانی بر خلاف قوانین بین الملل است، گفت: این ترور ناجوانمردانه کنوانسیون های 1973 و 1949 و قطعنامه های مبارزه با تروریست که مصوبه شورای امنیت سازمان ملل است را نقض می کند.

وی با بیان اینکه افراد بسیاری در کشورهای مختلف در قضیه ترور شهید سلیمانی نقش داشته اند و مورد تعقیب قضایی قرار می گیرند، افزود: دبیر خانه بین المللی صلح و مقاومت تشکیل شده تا مراحل حقوقی این جنایت را پیگیری کند و همه این کارها محکومیت این جنایت بزرگ را پیگیری خواهد کرد./841/پ202/ب1

ارسال نظرات