۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۶۷۱۸۰۰

"دوباره بابل" فتنه را در پوسته‌ای عاشقانه روایت می‌کند

"دوباره بابل" داستانی است که سنگ بنا و شالوده آن بر ماجرای عاشقانه‌ و مذهبی نهاده شده است، اما در میان تراکم عواطف به موضوع چالشی به نام "فتنه" می‌پردازد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «دوباره بابل» جدیدترین اثر انتشارات جمکران است که به قلم فاطمه رحیمی نوشته شده است. این نویسنده جوان که سابقه نوشتن چند کتاب را دارد، اصالتاً اهل استان فارس، شهرستان مرودشت است.

رحیمی نویسنده کتاب «دوباره بابل» با اشاره به اولین تجربه خود از نویسندگی گفت: تجربه اول من خاطره‌نگاری یکی از شهدای شهرستانم بود. شهید علی اسکندری از شهدای شهرستان مرودشت است که در مورد زندگی‌نامه ایشان قلم‌فرسایی کردم. البته در ابتدا می‌خواستم زندگی‌نامه ایشان را با مجموعه‌ای از خاطرات پیش ببرم اما آرام آرام این قضیه وسیع‌تر و تبدیل به کاری همراه با پژوهش و تاریخ شفاهی شد. اسنادی را از مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مرکز اسناد وزارت اطلاعات جمع‌‌آوری کردیم و کار مهمی شد.

وی ادامه داد: برای نوشتن این کتاب نزدیک به 7 سال زمان گذاشتم اما در حین نوشتن آن سه کتاب دیگر را نیز آغاز کردم؛ یکی از این کتاب‌ها «دوباره بابل» است که توسط انتشارات جمکران به چاپ رسیده است و کتاب دیگر، «صیحه بر بیداد» است که توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

این نویسنده در خصوص داستان کتاب «دوباره بابل» گفت: این کتاب رمانی عاشقانه است و در آن سه مطلب پیگیری می‌شود؛ یکی قضیه مدافعان است که البته نمی‌توانم برایش پسوندی مثل حرم، سلامت و ... را بیاورم و مخاطب باید در مورد این موضوع خودش تصمیم بگیرد، موضوع دوم ماجرای فتنه است که البته تلاش شده است این فتنه به زمان خاص یا رویدادی خاص منحصر نشود چرا که این فتنه‌ها همواره از ابتدای اسلام تا به امروز وجود داشته است و در نهایت موضوع سوم، توجه به مقوله انتظار و ظهور منجی است.

رحیمی درباره «فتنه» که یکی از محورهای اساسی این کتاب است، توضیح داد و گفت: استفاده از این واژه حالت خط قرمزی دارد چرا که اصالت به وجود آمدنش منوط به تحولاتی است که در مبانی نظری رخ می‌دهد. در کلام امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه می‌خوانیم که دلیل رخداد فتنه‌ها دو چیز است؛ یا هوای نفس و یا تعاریف نظری. با این حال موضوع فتنه یکی از موضوعاتی است که همواره با آن درگیر بودیم و مصادیق آن در زندگی‌مان وجود داشته است. شاید روشن‌ترین زمانی که از این واژه استفاده شد، فتنه سال 1388 است.

وی صحبت‌های خود را با پاسخ به یک شبهه ادامه داد و گفت: بعضی‌ها استفاده از عبارت فتنه را برای اتفاقات سال 1388 نادرست می‌دانند؛ اگر امیرالمؤمنین را به عنوان اصلی‌ترین الگوی خود در حکومت اسلامی بپذیریم، ایشان در مورد فتنه توضیحاتی داده و نشانه‌ها و پیامدهایی برایش مطرح کردند. وقتی این پارامترها را در اتفاقات سال‌ 1388 بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که همگی دارای مصداق است؛ وقتی فتنه شکل می‌گیرد گرد و غباری ایجاد می‌شود که در آن چهره واقعی افراد پنهان می‌شود اما زمانی که آن غبارها فرو می‌نشینند، واقعیت چهره‌ها و حوادث مشخص می‌شود.

نویسنده کتاب «دوباره بابل» در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه کتابش مناسب چه گروه سنی است، گفت: شاید قلم من به سمت ثقیل بودن متون برود اما از آنجا که ممکن است مخاطبینی این کتاب را بخوانند که به صورت داوطلبانه در مورد این مسائل جست‌وجو نکرده‌اند، بنابراین سعی کردم به گونه‌ای بنویسم که همه‌فهم باشد و مخاطب بتواند خیلی ساده و عامیانه در مورد این موضوعات اطلاعات کسب کنند. در مورد گروه سنی که می‌توانند این کتاب را بخوانند نیز باید بگویم عامل مهم‌تری وجود دارد و آن هم این است که کتابخوان باشند یا خیر، به نظرم اگر کسی کتابخوان باشد و 14-15 سال سن داشته باشد حتماً می‌تواند این کتاب را بخواند و آن را بفهمد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود توصیه‌هایی به نویسنده‌هایی داشت که تازه قلم‌زدن را آغاز کرده‌اند و گفت: شاید عده‌ای از نوشتن بترسند؛ گاهی اوقات این ترس این قدر زیاد است که با وجود داشتن قلم خوب سراغ نوشتن نمی‌روند. همان‌طور که همه اساتید می‌گویند، زیاد خواندن قدم اول است؛ علاوه بر این، اگر می‌خواهید نویسنده حرفه‌ای شوید نباید همانند عموم خوانندگان بروید و از صفحه اول کتاب را بخوانید بلکه باید از شناسنامه کتاب و حتی طرح روی جلد آغاز کنید و همه‌جای کتاب را بخوانید. به عبارت دیگر، یک نویسنده باید با همه نکاتی که برای حرفه نویسندگی نیاز است آشنا باشد.

وی در پایان در مورد کتاب جدید خود گفت: کار جدیدی را دارم اما نمی‌توانم در مورد موضوعش حرف بزنم چرا که مقوله‌ای پرمسئله است و برای نوشتن آن سختی زیادی کشیدم. فکر می‌کنم که این بار هم سراغ موضوعی پرریسک رفته‌ام.

بر اساس این گزارش، «دوباره بابل» داستانی است که سنگ بنا و شالوده آن بر ماجرای عاشقانه‌ و مذهبی نهاده شده  است اما در خلال داستان و در میان تراکم عواطف به موضوعات چالشی نیز می‌پردازد. حوادث کتاب نه به عنوان اتفاق مشخص تاریخی، بلکه به نوعی نمادین با دارا بودن فاکتورهای عمومی فتنه، به عنوان حقیقتی تکرار شونده در طول تاریخ پرداخت شده است.

البته این کتاب در جایی خواننده را برای یک تصمیم و انتخاب به چالش می‌کشد. چالشی که شبیه پایان باز فیلم‌ها نیست اما با نگاهی انتظارگونه ظهور یک منجی و اتصال قلب‌ها در سرتاسر این جهان را نوید می‌دهد. ظهوری که پایانی بر دردهای بشر است و او را با جهانی که یکپارچه عدالت شده است، پیوند می‌زند./826/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات