۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۶۷۱۹۹۴
عمار انقلاب؛

علامه‌ای که پایان ندارد

علامه‌ای که پایان ندارد
امام جمعه موقت تهران، نماینده مردم شریف قم در مجلس شورای اسلامی، اساتید مؤسسه امام خمینی(ره) و سطوح عالی و خارج حوزه علمیه به بیان ویژگی‌های علامه مصباح پرداختند.
اشاره: صبح امروز، مصباح و عمار انقلاب در کنار عمه سادات و بهجت عارفان آرام گرفت. روح او در طول سالیان زندگی پرارجی که سپری شد هیچ‌گاه آرام نگرفت و برای برداشتن موانع ظهور و پیش‌برد آرمان‌های انقلاب اسلامی بسیار کوشید. امروز علامه مصباح نمونه بارز حدیث «مِدادُ الْعُلَماءِ افْضَلُ مِنْ دِماءِ الشُّهَداء» از پیامبر اکرم (ص) است. او آن‌قدر متواضع بود که حتی در زمانی که مورد تمجید رهبر انقلاب است، سر به زیر در میان خبرگان رهبری نشسته است.

حقیقتاً این ایام سوزناک با از دست دادن استوانه‌ها و وزنه‌های وزین مجلس خبرگان رهبری، بیشتر به تاریکی فرو خواهد رفت و آحاد مسلمین باید از خداوند متعال بخواهند تا دوباره شخصیت‌هایی، چون مرحوم آیات‌عظام شیخ محمد یزدی، هاشمی شاهرودی، حائری شیرازی و علامه مصباح را در میان ما پدید آورد. شخصیت‌هایی که در طول عمرشان از مدار حق خارج نشدند و در این مسیر ثابت قدم ماندند.
 
از این رو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با حضور در مراسم تشییع به جمع‌آوری سخنان بزرگان و مسؤولان حوزوی و کشوری پرداخت تا بتواند نمی از یم بی‌کران علامه مصباح را به مخاطبان معرفی کند.
 
ابوترابی فرد، تشییع علامه مصباح، مؤسسه امام خمینی، امام جمعه تهران، امام جمعه موقت تهران، محمدحسین کتابی

جلوگیری از انحرافات فکری-دینی؛ دغدغه مهم علامه و شاگردانش

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران، علامه مصباح را فقیه، فیلسوف، حکیم و مجاهدی عالی‌قدر دانست و گفت: حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در مدرسه قرآن عترت تربیت یافت و قله‌های بلند علم و دانش را فتح کرد و عمر مبارکشان را در راه تبیین معارف دینی و تربیت شاگردان مدرسه امام صادق (ع) صرف کرد.

وی افزود: ایشان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور مؤثری داشت و به معنای واقعی کلمه، بازوی توانایی برای امام بزرگوار و رهبر معظم انقلاب اسلامی بودند. ارتحال ایشان موجب سوگواری و تأثر شدید حوزه‌های علمیه، ملت عزیز و وفاداران به انقلاب اسلامی است. امیدوارم روح بلند آن بزرگوار، با شهدای عالی‌قدر محشور و با مولایش امیرالمؤمنین (ع) در بهشت برین و در جوار پیامبر اکرم (ص) مأنوس و حاضر باشد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به عنوان عمار انقلاب برای علامه مصباح توضیح داد: آیت‌الله مصباح یزدی عالمی بود که مسائل فرهنگی و مسائل سیاسی جامعه را به خوبی رصد می‌کرد و دغدغه تصحیح انحرافات و فاصله با اسلام ناب محمدی را داشت و ایشان با بصیرت، دانش و با شجاعت حضور پیدا می‌کرد و در نقاطی که انقلاب اسلامی نیازمند به حضور ایشان داشت، ایشان حضور مؤثر و تعیین کننده‌ای داشت.
 
امیرآبادی فراهانی، نماینده مجلس، نماینده مجلس قم، محمدحسین کتابی

عمار انقلاب را از دست دادیم!

امیرآبادی نماینده مردم شریف قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مجاهدت‌های خستگی ناپذیر علامه مصباح گفت: ایشان یک روحانی انقلابی و ولایی بود که سعی می‌کرد تمام فعالیت‌های خود را در راستای رضای خداوند انجام دهد.

وی افزود: اولین باری که بنده در قم رأی آوردم، پیش از ورود به مجلس خدمت ایشان رسیدم و ایشان نکات بسیار خوبی را به من توصیه کردند. یکی از نکات این بود که فرمودند در مجلس می‌خواهید هر کاری کنید، فقط خدا را فراموش نکنید و از آن‌چه که، ولی فقیه می‌فرماید عدول نکنید؛ نه کمتر، نه بیشتر.

امیرآبادی این توصیه علامه مصباح را نشان از ولایت‌مداری ایشان دانست و ابراز داشت: ایشان می‌فرمودند که تلاش کنید تا فرمایشات رهبری در مجلس روی زمین نماند که این نشان ولایت‌مداری ایشان بود.

وی افزود: ایشان فردی متواضع بود. بنده چندباری خدمت ایشان رسیدم و تواضع و فروتنی ایشان واقعاً ما را شرمنده می‌کرد. او یک فرد متواضع و فروتن در مقابل مردم، جوانان و اقشار مختلف مردم بود. ما بعضاً با دوستان بازاری، اصناف و کسبه خدمت ایشان می‌رسیدیم و تواضع و فروتنی ایشان واقعاً مثال زدنی است که برای امثال ما درس است.

نماینده مردم شریف قم در پایان گفت: به نظر می‌رسد رهبر معظم انقلاب به معنای واقعی کلمه، عمار خودش را از دست داد و ایشان عمار آقا بودند و در کنارش نیز ما مالک اشتر را نیز از دست دادیم. امیدوارم خداوند ایشان را با اولیای خودش محشور کند و به خانواده ایشان تسلیت می‌گوییم.
 
روانبخش، تشییع علامه مصباح، مؤسسه امام خمینی، قاسم روانبخش، محمدحسین کتابی

ارادت بی‌پایان علامه به آستان مقدس حضرت معصومه(س)

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسم روانبخش یکی از برجسته‌ترین شاگردان مرهوم حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره) و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در رابطه با ارادت ویژه مرحوم حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره) نسبت به حضرت معصومه(س) گفت: ایشان علاقه و معرفت فوق العاده‌ای نسبت به این حضرت معصومه(س) داشتند و علامه مصباح(ره) همیشه به ما توصیه می‌کردند که اگر مشکل دارید به محضر این حضرت بروید، اگر مشکل سیاسی یا اجتماعی دارید به صورت دسته جمعی به محضر حضرت رفته و به ایشان متوسل بشوید.

وی در ادامه افزود: گاهی بیماران به حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره) مراجعه می‌کردند و ایشان تمامی آن‌ها را به حرم حضرت معصومه(س) می‌فرستاد و می‌فرمود؛ بنده نیز برای شما دعا می‌کنم. یکی از این بیمارانی که به ایشان مراجعه کرده بودند، آقایی بود که بعد از زایمان همسرشان، بچه ناقص به دنیا می‌آمدند و بعد از چندماه هم می‌مردند. خانم ایشان مریض می‌شوند و بعد از تقریبا 15 سال توانایی همان زایمان را هم از دست دادند و بعد از این مدت دوباره باردار می‌شوند و باز هم فرزندشان ناقص بود و به مراکز غربال‌گری تهران مراجعه می‌کنند و آن‌ها هم می‌گویند که این بچه حتما باید سقط شود. این بنده خدا خدمت علامه مصباح(ره) می‌رسد و به ایشان جریان زندگی خود را می‌گوید و علامه مصباح(ره) توصیه می‌کنند که بچه را سقط نکنید، گوسفندی را نذر حضرت ابالفضل(ع) کنید و به حرم حضرت معصومه(س) بروید و به ایشان متوسل شوید، بنده هم دعا می‌کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین روانبخش با بغض ابراز داشت: ایشان با این کار می‌خواستند که دعا کردن خودشان را مطرح نکنند و دعای خودشان را پشت توسل به حضرت معصومه(س) پنهان می‌کردند، به هرحال ایشان برای آن‌ها دعا کرد. همسر آن آقا اصرار می‌کرد که باید این بچه سقط شود ولی به خاطر دعای حاج آقای مصباح(ره) صبر کردند، بعد از چند روز برگشتند به مرکز غربال‌گری در تهران و آن‌ها هم آزمایش مجدد را قبول نکردند، این خانواده رفتند به یک مرکز دیگر و با اصرار فراوان توانستند آزمایش دوباره بدهند و بعد از چند روز جواب آمد که بچه سالم است و هیچ نیازی به سقط نیست. این بنده خدا آزمایش را گرفت و به مرکز غربال‌گری اول نشان داد و آن‌ها تعجب کرده بودند و می‌گفتند که چنین چیزی نباید امکان پذیر باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: وقتی که این بچه به دنیا آمد، خود حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره) به دیدن آن خانواده رفتند و اسمشان را خودشان هم انتخاب کردند. آن دختر بچه الان دوم دبستان و فوق العاده باهوش و ذکاوت است. این بچه همان بچه‌ای بود که باید سقط می‌شد؛ اما به برکت نگاه حضرت معصومه(س) و دعای حضرت مصباح(ره) ایشان سالم به دنیا آمدند. ایشان درمورد حضرت معصومه(س) می‌فرمودند که اگر مردم معرفت واقعی نسبت به حضرت معصومه(س) پیدا می‌کردند، از بس که خاک دور قبر ایشان را برمی‌داشتند و توتیای چشم خود می‌کردند که دور قبر حضرت به خندق تبدیل می‌شد. حضرت آقای بهجت(ره) خاک پاشنۀ درب و حتی خاک کفش زائران حرم حضرت معصومه(س) را برمی‌داشتند و به سر، صورت و بدن خود می‌کشیدند و می‌فرمودند که این‌ها نور هستند و مانند عبد خاضعی یک گوشه حرم می‌نشست و به پهنای صورتشان اشک می‌ریختند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با اشاره به لقب عمار انقلاب برای حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره) گفت: ایشان به مانند حضرت عمار که نسبت به ولایت و امامت امیرالمؤمنین(ع) اعتقاد قلبی داشتند و در جامعه نسبت به شبهات روشنگری می‌کردند، با اعتقادی راسخ برای ولایت حضرت امام(ره) و حضرت آقا سنگ تمام گذاشتند، نه به خاطر مسائل سیاسی بلکه کاملا اعتقاد داشتند، همچنین ایشان به تمام شبهاتی که پیرامون مسأله ولایت فقیه وارد می‌شد، پاسخی منطقی و کامل می‌دادند و به صورت یک کتاب چاپ شد و یکی از بزرگان حوزه درمورد این کتاب گفتند که این کتاب به مانند عصای حضرت موسی(ع) است و تمام سحرها را باطل می‌کند. حضرت علامه(ره) حضرت آقا را نائب عام امام زمان(عج) می‌دانست و هر میزان ارادتی که به امام زمان(عج) داشتند نسبت به حضرت آقا هم داشتند.

وی با بیان خاطره‌ای از دیدار حضرت آقا با مردم یزد اظهار داشت: آن زمانی که حضرت آقا به یزد رفتند، خیلی از علما، شهردار یزد و... نزد علامه مصباح(ره) آمدند و گفتند که شما هم بیاید؛ اما ایشان نرفتند. علت این نرفتن هم به خاطر آن بود که ایشان می‌دانست اگر به یزد برود، حتما حضرت آقا از ایشان اسم می‌برند و حضرت علامه(ره) نیز از مطرح شدن احساس خوشآیندی نداشت، برای همین به جای حضور در یزد، پیامی دادند و فرمودند که احترام به رهبر معظم انقلاب، احترام به امام زمان(عج) است. مردم یزد هم آن استقبال بی‌سابقه را در تاریخ ثبت کردند.

 
رضوی حائری

استادی که ساواک از او می‌ترسید

حجت‌الاسلام رضوی حائری، از شاگردان قدیمی آیت‌الله مصباح که از پیش از انقلاب اسلامی در دروس مرحوم علامه مصباح حضور می‌یافت گفت: فقدان عالم ربانی و حکیم صمدانی، مرحوم آیت‌الله علامه مصباح یزدی، ثلمه عظیمی در اسلام وارد ساخت و ما این مصیبت را به حضرت، ولی عصر و بعداً به مقام معظم رهبری و همه شیعیان و دوست داران ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: واقعاً جبران این ثلمه برای حوزه علمیه بسیار بسیار مشکل است و ما امیدواریم که ان‌شاءلله شاگردان ایشان بتوانند راه ایشان را ادامه بدهند. بنده یکی از شاگردان ایشان هستم و به یاد دارم که قبل از انقلاب، ساواک به‌شدت با جلسات درسی ایشان مخالفت می‌کرد.

حجت‌الاسلام رضوی حائری در تشریح تلاش‌های ساواک برای تعطیلی درس این استاد مجاهد ابراز داشت: ما نیز عده‌ای بودیم که در درس عقاید و اخلاق ایشان موفق بودیم. ایشان محل تدریس را از شهر قم به بیرون شهر در یکی از باغ‌های اطراف قم انتقال دادند و این جلسات به صورت هفتگی ادامه داشت و بعداً باز ساواک آن محل را شناسایی و تعطیل کرد.

وی در پایان سخنانش درباره خدمات علامه مصباح خاطرنشان کرد: خدماتی که ایشان دارد تنها به دهه معاصر مربوط نیست، بلکه ایشان قبل از انقلاب به عنوان انسان شجاع، خلیق و در عین حال شاگرد پرور و تربیت کننده نسل جدید حوزه ایشان هستند و حق عظیمی به گردن حوزویان دارد و ما امیدواریم که بتوانیم رهرو راه ایشان باشیم.
 
ذوالفقاری، تشییع علامه مصباح، محمدحسین کتابی
 

علامه مصباح الگوی فراموش نشدنی

حجت الاسلام والمسلمین ذوالفقاری یکی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه درمورد حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره) گفت: آیت الله مصباح یزدی(ره) مجسمه تقوا، وظیفه و زمان شناس بودند، ایشان راهی که حق بود را بدون توجه به مدح و ذم دیگران طی می‌کرد و به هیچ وجه از مسیر خود منحرف نشدند و ثبات قدم داشتند. ان شاءالله که آیت الله مصباح یزدی(ره) را الگوی خود قرار دهیم و بتوانیم مثل ایشان برای انقلاب و اسلام مفید باشیم.
 
خبرنگاران: محمدحسین کتابی و سیداحمد ساعدی
محمدحسین کتابی و سیداحمد ساعدی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سردار
Iran, Islamic Republic of
۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹
احسنت
1
0