۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۶۷۲۱۸۴

حجاب و ضرورت توجه به آن در جامعه

حجاب و ضرورت توجه به آن در جامعه
پوشش یا حجاب به صورتى كه زیبایی‌ها و زینت زن را بپوشاند و او را از چشم چرانى مردم هرزه و آلودگان به شهوت و حالات شیطانى حفظ كند دستورى قرآنى و قانونى الهى است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، انسان به عنوان عضوی از جامعه، باید تابع ضوابط اجتماعی باشد تا وظیفه فردی خود را در بر پا کردن آرامش و امنیت در جامعه انجام دهد. همان طور که وقتی در یک کتابخانه آرامش حاکم بر محیط را بر هم میزنی دیگران برای خود حق اعتراض قائل می شوند در صحنه اجتماع نیز باید نسبت به برهم زنندگان آرامش روانی و فکری اعتراض شود، بنابراین هر انسان سلیم العقلی باید حریم سایر افراد را محترم شمرده و موجب رنجش همنوعان خود را فراهم نیاورد.

در دین اسلام و قرآن کتاب آسمانی ما مسلمانان نیز این مسئله بسیار مورد تاکید قرار گرفته و آیات متعددی در اهمیت این واجب الهی نازل شده و ائمه معصومین(ع) نیز آن را از جمله مسائل مهم دین بیان کرده‌اند.

پوشش یا حجاب، به صورتى كه زیبایی ها و زینت زن را بپوشاند و او را از چشم چرانى افراد هرزه، بى تربیت و آلودگان به شهوت حیوانى و حالات شیطانى حفظ كند دستورى قرآنى و قانونى الهى و تكلیفى انسانى و برنامه اى اخلاقى است.

حجاب و پوشش اسلامى كه بهترین نوع آن چادر است، چادرى كه یادگار منبع عصمت و عفتى چون فاطمه زهرا (علیها السلام) است، هیچ مانعى در راه دانش طلبى و رشد و كمال زن ایجاد نمى كند، بلكه او را از بسیارى از خطرات و دام هایى كه حیوان صفتان در راه دختران و زنان جوان قرار داده اند حفظ مى كند و پاكدامنى و سلامت و عفت و حیاى او را براى شوهرش یا اگر ازدواج نكرده، براى مرد آینده اش محفوظ می دارد.

از سوی دیگر فلسفه پوشش در اسلام شامل مواردی می شود که هر کدام به جنبه های روانی، خانوادگی، اجتماعی، بالا بردن احترام زن و جلوگیری از ابتذال او باز می گردد و در واقع پوشش زن در اسلام در این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد.

اما در فلسفه پوشش در اسلام به آرامش روانی نیز توجه شده است که در اثر وجود حجاب و عفاف در زنان این آرامش برای جامعه به ارمغان می آید و در صورت عدم آن و از بین رفتن حریم میان زن و مرد هیجان ها و التهاب های جنسی افزایش می یابد و باعث می شود که جامعه آرامش خود را از دست بدهد و دچار تزلل شده و افراد آن به بیماری های روحی مبتلا شوند، این با توجه به روح سرکش و غریزه اشباع نشدنی انسان قابل درک است.

جنبه دیگر فلسفه پوشش جنبه خانوادگی است که به استحکام پیوند خانوادگی باز می گردد، این کاملا واضح است که زن اگر زیبایی های خود را در خانه و برای همسر خود محدود کند هم به تقویت بنیان خانواده خود کمک می کند و هم به آرامش روانی جامعه و جلوگیری از ایجاد فساد در آن؛ رواج یافتن التذاذهای جنسی در سطح جامعه و بیرون از محیط خانه باعث آسیب های اجتماعی از جمله گریز جوانان از ازدواج می شود.

جنبه اجتماعی حجاب به استواری اجتماع مربوط می شود و همانطور که گرفته شد کشیده شدن التذاذهای جنسی از محیط خانه به اجتماع علاوه بر بروز آسیب های اجتماعی متفاوت، باعث تضعیف نیروی کار و فعالیت جامعه می شود.

راهبردهای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف‏

-توسعه فرهنگ کنکاش و تفکر در مفاهیم دینی توسط جوانان به منظور پذیرش درونی و قلبی وعمل به آنها.

- اتخاذ تدابیر مناسب جهت جذب، تربیت و به کارگیری نیروی انسانی شایسته نظیر مدیران، معلمان و اساتید معتقد و عامل به رعایت حجاب و عفاف در کلیه مراکز اداری و آموزشی.

-تبیین آموزه‏ های دینی در خصوص ضرورت رعایت اصول حیا و عفت متناسب با قابلیت‏ ها و ویژگی‏ های زنان و مردان و ایجاد تعادل در روابط اجتماعی آنها.

- ارتقای سطح آگاهی جوانان در خصوص ارتباطات صحیح انسانی و اخلاقی بین آنها و حفظ حدود عفاف و حجاب در جامعه و خانواده.

-تبیین دیدگاه اسلام در خصوص عفاف، پوشش، حجاب و ضرورت بیان، فلسفه، احکام و دستاوردهای مثبت رعایت آن در جامعه متناسب با شرایط سنی جوانان و نوجوانان با شیوه‏های جذاب.

-اهتمام جدی نهاد خانواده نسبت به تأمین نیازهای عاطفی و شخصیتی فرزندان به ویژه دختران و تأثیر آن در شکل‏ گیری هویت دینی و اجتماعی آنها.

-اهتمام جدی مراکز فرهنگی و کلیه رسانه‏ های کشور نسبت به ارائه الگوی مطلوب از عفاف و حجاب در محصولات فرهنگی خود (فیلم، سریال، تئاتر و… ) و پرهیز از ایجاد تضاد و تناقض برای جوانان در این امر.

-نظارت دقیق و همه جانبه در امر تولید و نشر کتاب، مطبوعات و مجلات سینمایی در خصوص رعایت حریم عفاف و حجاب از نظر محتوایی و شکلی؛

-تبیین ضرورت رعایت حجاب وعفاف توسط زنان ومردان در برنامه‏ های فرهنگی، تبلیغی و هنری و پرهیز از یک‏سونگری؛

-الگوسازی و ایجاد گرایشات عمیق و پایدار نسبت به امر حجاب و عفاف از طریق معرفی سیره عملی معصومین(ع)، بزرگان علمی و ادبی و فرهنگی، منطبق با مقتضیات زمان و مکان و شرایط سنی جوانان؛

-هماهنگی و وحدت رویه مستمر و پایدار در برخورد با ناهنجاری‏ های فرهنگی توسط دستگاه های مختلف در چارچوب قانون؛

-تهیه مقررات لازم برای جلوگیری از واردات پارچه و لباس غیر متناسب با فرهنگ عفاف و حجاب؛

 

علی دوستی؛ کارشناس ارشد روانشناسی

ارسال نظرات