۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۶۷۲۵۹۱
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار کرد؛

نشست «تبیین اقدامات مقاومت در آزادسازی زنان و کودکان در مناطق تحت اشغال»

نشست «تبیین اقدامات مقاومت در آزادسازی زنان و کودکان در مناطق تحت اشغال»
نشست «تبیین اقدامات جبهه مقاومت در آزادسازی زنان و کودکان در مناطق تحت اشغال» در بیروت و بغداد برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، اداره‌‌‌‌ کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور با همکاری رایزنی‌های فرهنگی ایران در بیروت و بغداد، نشست تخصصی «تبیین اقدامات جبهه مقاومت در آزادسازی زنان و کودکان در مناطق تحت اشغال» را به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به زبان‌های فارسی و عربی برگزار کرد.

در این نشست که در محل حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام شد، خانم زینب التمیمی، از اساتید دانشگاه و عضو شورای مرکزی سازمان بدر از عراق، خانم سبحی الخنسا، از حقوقدانان فعال در عرصه حقوق بشر، عضو انجمن بین‌المللی وکلا از لبنان، خانم هیلانه عطاءالله، شاعر، نویسنده و عضو اتحادیه نویسندگان جهان عرب از کشور سوریه، رضا صدرالحسینی، تحلیل‌گر مسائل منطقه غرب آسیا و فهیم دانش، محقق و تحلیگر حقوق بین‌الملل از ایران در این نشست وبیناری به ایراد سخنرانی پرداختند.

شرکت کنندگان در این نشست با بیان نقش سردار دلها در حفظ جایگاه زن در مواجهه با جریانات تکفیری، تأکید کردند: شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس جان خود را فدای اسلام کردند.

این نشست پس از خیر مقدم توسط خانم میرزاده، مجری برنامه و نمایش فیلم مستندی در خصوص فجایع داعش در منطقه علیه زنان و کودکان، صدرالحسینی، استاد دانشگاه به عنوان اولین سخنران نشست گفت: سرطان داعش نماد بربریت و توحش در دنیای به ظاهر متمدن و مترقی امروزی است. شکی نیست که داعش بیش از آنکه یک گروه شبه نظامی باشد، یک فرقه ایدئولوژیک با برداشت‌های خاص و به شدت رادیکال، انحرافی و متحجرانه از دین مبین اسلام است.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه غرب آسیا ادامه داد: واقعیت آن است که شکل گیری دولت خود خوانده اسلامی در عراق و شام، حاصل و نتیجه ماه‌ها و چه بسا سال‌ها مطالعه راهبردی در اتاق‌های فکر دستگاه‌های امنیتی مشترک غرب با ارتجاع عربی ـ عبری است که در میانه‌های راه با اندیشه‌های نئوعثمانی حاکم بر ترکیه امروزی نیز پیوند خورده است.

وی اظهار کرد: بد نام کردن اسلام، گسترش موج اسلام هراسی، تقویت ضریب امنیتی اسرائیل، تضعیف جبهه مقاومت و تحریک امواج تفرقه افکنانه بین شیعه و سنی از جمله مهمترین اهداف شکل گیری این گونه گروه‌های شبه نظامی افراط گراست.

صدرالحسینی همچنین، افزود: رویکرد داعش به زنان را می‌توان در قالب یکی از مهمترین و شاید جالب توجه ترین اجزاء فکری ـ عقیدتی و البته عملیاتی این گروه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. از منظر فکری و عقیدتی، داعش یک گروه تکفیری ـ سلفی است که از آبشخور فکری این فرقه تغذیه می‌کند.

وی در ادامه سخنانش، مطرح کرد: برای آشنایی با دیدگاه سلفی‌ها در خصوص زنان کافی است تا نگاهی به نظرات و فتاوای برخی از مفتیان وابسته به این جریان بندازیم تا به عمق انحراف آنان بیشتر پی ببریم؛ تمام وجود زن شر است؛ زن شیطان است؛ زن دام شیطان است، مردها می‌توانند زنان خود را تنها با یک پیامک طلاق دهند؛ استفاده زنان از اینترنت حرام است، مگر اینکه شخص محرمی کنارش بنشیند.

 نقش سردار دلها در حفظ جایگاه زن در مواجهه با جریانات تکفیری

این استاد دانشگاه درباره زن از نگاه داعش گفت: به صورت کلی در سطوح پایین‌تر از زنان داعش خواسته می‌شود که خانه داری کنند و نسل بعدی داعش را پرورش دهند. علاوه بر این در سرزمین‌های تحت تسلط داعش، زنانی هستند که برای پلیس مذهبی فعال هستند تا اطمینان حاصل شود که سایر زنان از قوانین سختگیرانه مذهبی و سیاسی داعش پیروی می‌کنند.

صدرالحسینی درباره تأثیر اقدامات شهید سلیمانی در این خصوص، اظهار کرد: حال حاج قاسم چه کاری انجام داد؟ نگذاشت دست اینها بیشتر از این به زنان شیعه و سنی و ... برسد، آمرلی، کفریه، نبل و الزهرا یک نمونه است. این طیف آمده بودند از آب گل آلود ماهی خود را بگیرند، لذا شهید سلیمانی به شدت در برابر آنها ایستاد و نگذاشت جایگاه زن خدشه دار شود.

وی در ادامه سخنانش، مطرح کرد: این کار بزرگی بود که سردار برای زنان عراقی و سوری انجام داد. حاج قاسم در برابر آنها ایستاد و به جهانیان آموخت که این طرز تفکر مخصوصاً در مورد رفتار با زنان در اسلام وجود ندارد. تفسیر داعشی‌ها غلط و باطل است. تفسیری که بدون توجه به مقتضیات زمان و مکان بوده و برخی از آنها نیز نسخ شده است و برخی از این آیات توسط علمای شیعه و سنی جواب داده شده است.

این تحلیلگر مسایل غرب آسیا اضافه کرد: آمریکا برای این که اسلام سیاسی را زیر سؤال ببرد و بکوبد، اسلام سیاسی داعشی را علم کرد و خیلی جدی به آن کمک کرد تا رشد کند و بزرگ شود. به عربستان و ... کمک کرد و این کشورهای منطقه هم به داعش کمک کردند، برای اینکه به هر نحوی اسلام سیاسی جدید معرفی کنند، آن هم با رنگ و بویی که خودشان می‌خواستند ولی سردار سلیمانی به شدت در برابر آنها ایستاد.

سردار دلها؛ نماد مبارزه با استکبار جهانی

در ادامه این نشست، خانم التمیمی، عضو سازمان بدر از عراق نیز با اشاره به مجاهدت‌های شهدای مقاومت، به ایراد سخنرانی پرداخت. وی گفت: وقتی شهر سنجار در آگوست 2014 به دست داعش سقوط کرد، داعش احکامی را صادر کرد که اجازه سوزاندن و غارت خانه‌ها، کشتن مردان، اسیر کردن زنان ایزدی و بردن آنها به عنوان بردگان و فروش آنها در بازارهای موصل و رقه و سایر مناطق تحت کنترل را می‌داد. نزدیک به 7000 نفر از زنان ایزدی ربوده شدند و تعداد قربانیان شامل مردان، زنان و کودکان به 2 تا 5 هزار نفر رسید.

وی افزود: هنگامی که داعش وارد دشت نینوا شد و آنجا به مقر داعش تبدیل شد، شاهد زندان‌های مخفی، قتل، شکنجه، تبادل اسیر و تجاوز گسترده بودیم. شلاق، بریدن دست و گوش و پرتاب مردم از بلندترین ساختمان‌های شهر توسط داعش انجام شد و زنان مجبور شدند طبق خواسته‌های نامشروع داعش رفتار کنند.

التمیمی سپس به ویژگی‌ها و مشخصات بارز اخلاقی شهید ابومهدی در رفتار با خانواده و دختران خود گفت: ما در مورد عشق شدید حاج ابومهدی به خانواده‌اش می‌دانیم. همسرش، حاجه ام منار، او را همواره به خاطر نگرش‌ها، استقامت و صبر، ستایش می‌کند، اگر چه او ناچار بود خانواده‌اش را برای مدت طولانی برای جهاد ترک کند، اما بسیار دوست و همراه نزدیک دخترانش بود، همانطور که آنها را از کودکی با عشق، علاقه و ادب تربیت کرده بود.

وی تأکید کرد: حاجی ابومهدی به زنان بسیار احترام می‌گذاشت و از همه بانوانی که با او کار می‌کردند، حمایت می‌کرد. المهندس همواره به خانواده‌ها و زنان بی بضاعت، به ویژه خانواده‌های شهدا و مجروحان کمک می‌کرد.

خانم می الخنسا، حقوقدان و فعال حقوق بشر از لبنان از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی گفت: ایالات متحده آمریكا می‌خواست از دست قهرمانی چون قاسم سلیمانی خلاص شود، زیرا وی نقش مهمی در محافظت از کودکان و زنان در خلاص شدن از دست داعش داشته است.

این حقوقدان تأکید کرد: دولت آمریكا و رییس جمهور آن، دونالد ترامپ، باید به جرم جنایت فجیع خود مورد پیگرد قانونی قرار گیرند، زیرا بدون شک با ترور دو رهبر شهید، سرلشکر قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی، همه قوانین بین‌المللی نقض شده است.

ترویج گفتمان صلح و ثبات پايدار در منطقه

در ادامه این نشست مجازی، کلیپی از همراهی این دو شهید در جریان مبارزه علیه داعش پخش شد و سپس، فهيم دانش، محقق و حقوقدان عرصه بین‌المللی به ایراد سخنرانی پرداخت و به تلاش آمريكا براي ارائه يك گفتمان خشن و سبوعانه از اسلام در دنيايي كه جهان با كمبود معنويت مواجه است، اشاره کرد.

وی افزود: يكي از مؤلفه‌هاي حقوق بشر در دنیا، زنان و كودكان هستند چرا كه قشرهاي آسيب‌پذير هستند. رفتار با ايشان حساسيت زاست. اگر رفتار با هنجارهاي اجتماعي و انساني جامعه جهاني در تعارض باشد، موجب انزجار مي‌شود.

فهیم دانش ضمن بیان مطلب فوق، گفت: در قرن بيستم، داعش زنان غيرمسلمان را به كنيزي مي‌گرفت و كودكان را وادار به خشونت گرايي مي‌كرد و نهايتا تصويري خشونت طلبانه از اسلام و اسلامي كه ناقض همه هنجارهاي بين‌المللي است، را ارائه مي‌داد.

این محقق و حقوقدان عرصه بین‌المللی اظهار کرد: سردار شهید سلیمانی با پايان سلطه داعش و ترویج گفتمان صلح و آگاه‌سازي، اقدامات مهمی براي ايجاد صلح و ثبات پايدار و كمك به مردم و دولت‌هاي منطقه به انجام رسانید.

خانم هیلانه عطاالله، از شعرا و عضو اتحادیه نویسندگان عرب از سوریه در سخنانی، با اشاره به اقدامات سردار سلیمانی در سوریه گفت: ما عملیات نظامی وی را که با گروه‌های تروریستی داعش، جبهه النصره و سایر گروه‌های تکفیری فراموش نمی‌کنیم. او از فرقه‌های مختلف مردم منطقه دفاع می‌کرد. سردار سلیمانی از مساجد و از کلیساها و صومعه‌ها محافظت می‌کرد و این بالاترین نشانه انسانیت ایشان است.

این شاعر و ادیب سوری افزود: چهل سال است که او در حال جابجایی بین جبهه‌های عراق، لبنان، سوریه و یمن است و روح خود را بر کفن حمل می‌کند و فردای روشن را از چشمان خود می‌تاباند، بنابراین دشمن از او طعم تلخی شکست را چشید و او مهمترین دلیلی بود که مانع دستیابی به پروژه خاورمیانه آمریکایی ـ صهیونیستی شد.

هیلانه عطاالله تأکید کرد: قاسم سلیمانی به نمادی تاریخی تبدیل شد. تمامی تحلیلگران سیاسی، محققان، نویسندگان و شاعران او را یافته‌اند که قهرمانی‌های وی و این مرحله از تاریخ منطقه را مستند می‌کنند.

این شاعر عرب در ادامه شعری در وصف سردار قاسم سلیمانی قرائت کرد و این نشست مجازی با پخش کلیپی از حضور دو سردار شهید در مناطق جنگی و تصاویری از آزادی زنان و کودکان در بند داعش توسط ایشان، پایان یافت./۹۸۸/

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات