۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۶۷۲۸۹۶

کارچاق‌کن‌های بایدن در دفتر کار روحانی

کارچاق‌کن‌های بایدن در دفتر کار روحانی
"دستاوردهای برجام یک روز مشخص می‌شود!" این جمله‌ایست که سخنگوی دولتِ برجام در آخرین تعیین وقت برای چیدن گلابی‌های برجام به مردم می‌گوید...

به گزارش خبرگزاری رسا، «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

 

***

 

کارچاق‌کن‌های بایدن در دفتر کار روحانی

فردی به نام دیاکو حسینی که گفته می‌شود "مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری" است، طی 2 روز اخیر صحبت‌های عجیبی را پیرامون "جو بایدن" در رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب ابراز کرده است.

آنچه که در ادامه می‌خوانید بخش‌هایی از اظهارات این فرد در خبرگزاری‌های ایرنا و ایلنا است:

_ بایدن از گفتگوی ایران با کشورهای منطقه برای حل و فصل اختلافات حمایت خواهد کرد.

_ آرایش سیاسی منطقه‌ای که ما در گذشته دیدیم، عمدتا بر محور فشار بر ایران متمرکز بود و با این هدف شکل گرفت و امروز که بایدن قرار است این سیاست را کنار بگذارد؛ طبیعتا مقداری این آرایش‌ها تغییر می‌کند و کشورهای منطقه خود را برای دوره ای آماده می کنند که احتمال کاهش تحریم ها و فشارها بر ایران و افزایش تعامل با تهران وجود دارد.

_ به قدرت رسیدن بایدن و یک دوره ای شدن ترامپ به خودی خود می‌تواند برای ایران یک فرصت محسوب شود زیرا سیاست‌های ترامپ هیچ نتیجه ای جز ویرانی، تخریب روابط ایران و همسایگان و بالا بردن تنش ها نداشت و حتی می توانست به جنگ منجر شود.

_ روی کار آمدن بایدن می‌تواند شروعی برای ترمیم بخشی از اختلافات با هدف کاهش تنش‌های غیرضروری و هزینه ساز نه فقط برای ایران بلکه برای آمریکا و منطقه باشد؛ بنابراین اهمیت دادن به دیپلماسی و استفاده از پنجره‌هایی که برای ما باز شده اهمیت بسیار زیادی دارد.

_ روی کار آمدن بایدن نه‌تنها فرصتی برای کاهش تنش‌ها در منطقه و تقویت صلح و همکاری است بلکه فرصتی برای دور کردن رژیم صهیونیستی از کشورهای منطقه است.

_ ایران اعلام کرده است برداشتن تحریم‌ها نسبت به بازگشت آمریکا به برجام تقدم و اولویت دارد. اگر بازگشت آمریکا به برجام به معنای لغو هر چه سریعتر تحریم‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام وضع شده است، باشد، در آن صورت ایران نیز از این بازگشت استقبال می‌کند!

_ اگر معنای بازگشت به برجام صرفاً تدارک نیل به مذاکره برای آمریکا و چانه زنی‌های باشد که ایران در مورد آنها توافق ندارد و این اتفاق در حالی بیفتد که تحریم‌های آمریکا هنوز لغو نشده‌اند و چشم‌انداز کوتاه‌مدتی نیز برای لغو آن موجود نباشد، طبیعتا مورد قبول ایران واقع نمی‌شود و این آن چیزی است که توسط مقامات رسمی ما گفته شده است. بنابراین اولویت ایران لغو تحریم‌ها است و نه الزاماً بازگشت آمریکا به برجام و اگر این بازگشت منجر به لغو در زمان کوتاه مدت و معین شود طبیعتا مورد حساب قرار می‌گیرد.[1][2]

 

*مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در دولت آقای روحانی به یک نهاد مشکوک تبدیل شده است که حرکاتی مثل "تئوریزاسیون اغتشاش میلیونی علیه نظام" نیز در آن دیده می‌شود.[3]

فلذا شنیدن آنچه که در لسان آقای حسینی مورد اشاره قرار گرفته جای تعجب چندانی ندارد.

پر واضح است که صحبت‌های بالا یک تقلای آشکار جهت خریدن زمان برای جو بایدن آمریکایی است تا بتواند پیش‌شرط صریح نظام اسلامی مبنی بر "لغو تمام تحریم‌ها برای بازگشت به برجام" را دور بزند و "بازی انتظار" را دوباره برای دولت ایران تکرار کند.

سفیدسازی جو بایدن و در حالت خوشبینانه "ندیدن دست چدنی در زیر دستکش مخملی" نیز بخش مصرّح اما در لفافه این اظهارات است که تأمل در آنها از سوی مردم و چشمان بیدار جامعه یک ضرورت است.

برخی محافل تحلیلی معتقدند جمع‌بندی این حرکات که در میمنه آنها شاهد به راه افتادن دوباره "بازی انتظار" و در میسره آن شاهد سیاه‌نمایی از وضعیت کشور، بازی روانی در بورس و فراخواندن مردم به اغتشاش هستیم؛ "فتنه اقتصادی" است و این تحرّکات قصد دارند گلابی موعود خود را نه از درخت برجام که از چاه ویل فتنه اقتصادی برچینند.

پیش از این، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت آقای روحانی هم صحبت‌های تمجیدآمیزی پیرامون "جو بایدن" آمریکایی مطرح کرد که با توجه به تجربه تلخ "پیاده‌روی با جان کری"، از آقای ظریف بعید بود این حد از عبرت نگرفتن از درس‌های روزگار...[4]

گفتنیست، مقام معظم رهبری چندی قبل در سخنرانی خود به مناسبت سالروز قیام 19 دی، با وضع پیش‌شرط لغو تحریم‌ها برای بازگشت آمریکا به برجام فرمودند: "بحث میکنند که آمریکا برگردد به برجام یا برنگردد. ما هیچ اصراری نداریم، هیچ عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد؛ اصلاً مسئله‌ی ما این نیست که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد. آنچه مطالبه‌ی منطقی ما و مطالبه‌ی عقلانی ما است، رفع تحریمها است؛ تحریمها باید برداشته بشود. این حقّ غصب‌شده‌ی ملّت ایران است؛ چه آمریکا، چه اروپا -که آویزان به آمریکا و دنباله‌روِ آمریکا است- وظیفه دارند این حقّ ملّت ایران را اداء کنند. اگر تحریمها برداشته شد، خب آن برگشت آمریکا به برجام معنایی خواهد داشت -البتّه مسئله‌ی خسارتها هست که جزو مطالبات ما است و در مراحل بعدی دنبال خواهد شد- امّا اگر چنانچه تحریمها برداشته نشد، برگشت آمریکا به برجام ممکن است حتّی به ضرر ما تمام بشود؛ به نفع ما که نیست، [بلکه] به ضرر ما هم ممکن است باشد."

 

***

 

شاهکار تازه "دولتِ برجام"

دستاوردهای برجام یک روز مشخص می‌شود!

علی ربیعی، فعال چپ و سخنگوی دولت رئیس‌جمهور روحانی به تازگی در یادداشتی که خبرگزاری دولتی ایرنا آنرا منتشر کرد، نوشته است:

"اگرچه امروز فضای رسانه‌ای چنان علیه برجام سنگین شده و بدعهدی امریکا مجالی برای ندیدن قوت‌های آن فراهم ساخته، اما تاریخ نقش برجام در عملی شدن راهبرد صبر استراتژیک و مقاومت فعال را روزی روشن خواهد ساخت و نشان می‌دهد که چگونه حفظ امنیت ملی در سایه دولت غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک دونالد ترامپ به کمک برجام ممکن شده است!"

در یادداشت ربیعی همچنین می‌خوانیم:‌ واقعیت آن است که علی‌رغم همه فشارها، این مدیریت اقتصادی و سیاسی دولت بوده که باعث جلوگیری از رسیدن دولت ترامپ به اهدافش شده است. این به معنای نادیده گرفتن کاستی‌ها نیست بلکه تلاش برای منصفانه درک کردن واقعیت است.[5]

 

*این از مظلومیت نظام اسلامی و منتقدان اصیل برجام است که اعضای ستاد برجام با لجاجتی مثال‌زدنی و در روزگاری که بیدستاوردی و بد بودن توافق برجامِ آنها محرز شده است اما از این می‌گویند که بالاخره یک روز دستاورد برجام مشخص می‌شود!

این در حالی است که همین افراد با به راه انداختن "بازی انتظار" طی 7 سال گذشته بازار را ملتهب کردند، مردم را در انتظاری خانمانسوز قرار دارند، جهش اقتصادی ایران را به انتظارات برجامی گره زدند و در دو انتخابات مجلس دهم و دولت دوازدهم از مردم رأی ستادند صرفاً به این بهانه که از فلان روز شاهد لغو تمام تحریم‌ها و بروز دستاوردهای برجام خواهید بود...

اما امروزِ روز که یوم‌الحساب فرا رسیده است و شکست 100 درصدی توافق برجام بر عوام و خواص آشکار شده؛ آقایان به جای عذرخواهی، به جای تمجید از منتقدان اصیل برجام و به جای تبیین اشتباهات خود در جهت جلوگیری از اشتباهات بیشتر و ساخت آخرتی بهتر! اما مشغول انشا خواندن و ادامه این بازی بی‌فرجام هستند و می‌گویند: یک روز معلوم می‌شود!

این رخدادهای تاریخی و این رفتارهای برخی رجال سیاسی چپ و اعتدالی؛ اگر با خوانش خواص در محضر افکار عمومی همراه نباشد و عبرت‌های آن منقّح شود؛ یقینا در سبیل تکرار قرار خواهد گرفت.

 

***

 

رسوایی سیاسی ابطحی با یک عکس آرشیوی

"محمدعلی ابطحی"، معاون رئیس دولت اصلاحات و عضو مجمع روحانیون مبارز به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی اظهار کرده است: به خاطر محدودیت‌هایی که برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 ایجاد شده بود، بزرگان اصلاحات مجبور به حمایت از دکتر روحانی شدند. در بین کاندیداهایی که برای حضور در انتخابات سال 92 و96 وجود داشت، برخی تصور می‌کردند که روحانی بهترین کاندیداست. البته دکتر روحانی هیچ وقت این ادعا را نداشتند که اصلاح‌طلب هستند و از این طیف هم نبودند.

او همچنین می‌افزاید: در دوره دوم ریاست جمهوری روحانی دو اتفاق مهم رخ داد، اول اینکه ایشان از اصلاح‌طلبان فاصله گرفتند و حتی رئیس دفتر روحانی ادعا کرد اصلاح‌طلبان هیچ نقشی در پیروزی روحانی در انتخابات نداشته‌اند، و مورد دوم این است که روحانی به دنبال آن می‌گردد تا بعد از دوران ریاست جمهوری خود فعالیت کند و مانند رئیس‌جمهورهای گذشته نشوند و باید به این نکته توجه داشت که روحانی نه تنها با اصلاح‌طلبی، بلکه با شعارهایی که خودشان در انتخابات می‌دادند، فاصله گرفت.

ابطحی در صحبت‌های خود همچنین بصورت تلویحی آقای روحانی را نامزد اجاره‌ای اصلاح‌طلبان می‌نامد و می‌گوید: احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب ماه‌ها است که برای رسیدن به یک اجماع برای اعلام کاندیدای نهایی خود در انتخابات ریاست جمهوری در حال تلاش هستند. اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند برای انتخابات 1400 کاندیدای اجاره‌ای معرفی کنند، و به دنبال آن می‌گردند که یک اصلاح‌طلب واقعی برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود و همه دوستان اصلاح‌طلب شبانه‌روز برای یک رسیدن به یک کاندیدای واحد در حال تلاش هستند.[6]

 

*این اظهارات دوآتشه ابطحی در اجاره‌ای نامیدن رئیس‌جمهورِ اصلاح‌طلبان و ژست "کی‌بود کی‌بود من نبودم" و برائت‌جویی از آقای روحانی در حالی است که همین آقای ابطحی، در سال 96 و در همین روزنامه طی اظهاراتی گفته بود: "اصلاحات، روحانی است".

ابطحی در واقع با یک انتحار سیاسی و با این تصور که حافظه عمومی دچار آلزایمر شده؛ قصد کرده است تا با انکار یواشکی یک گذشته‌ی مشترک با آقای روحانی و شستن دامان ناپاک چپ‌ها در پدید آوردن وضع موجود کشور؛ سبب‌ساز پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 و ادامه اوضاع فعلی با یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلبِ دیگر شود.

و این رفتار جدای از تأملات فراوان؛ البته به معنای علاقه به ادامه گرانی‌ها و وضع موجودی است که اصلاح‌طلبان و تفکرات آنها به کشور و مردم تحمیل کرده‌اند!

ما با انتشار تصویر اظهارات ابطحی در سال 99 و البته در سال 96؛ قضاوت درباره این تناقضات آشکار اصلاح‌طلبان و خوابی که جریان چپ برای ادامه وضع موجود دیده است را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم!

*روزنامه آرمان ملی قبل از این با نام "آرمان امروز" و قبل‌تر با نام "آرمان روابط عمومی" منتشر می‌شد.

 

اظهارات ابطحی درباره روحانی در سال 96

 

اظهارات ابطحی درباره روحانی در سال 99

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات