۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۶۷۳۲۰۱
امام جمعه موقت کاشان:

حرص در طلب علم و رسیدن به درجات بالاتر مفید است

حرص در طلب علم و رسیدن به درجات بالاتر مفید است
اصفهان - حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: حرص مثبت آن حرصی است که برای رسیدن به درجات بالاتر و زیاده خواهی در کسب درجات بالاتر و یا در طلب علم باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار دوشنبه شب در تفسیر شرح کتاب صحیفه سجادیه که در مسجد آیت الله رضوی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد در تفسیر دعای هشتم صحیفه سجادیه گفت: دعای هشتم صحیفه سجادیه در باره رذایل اخلاقی و صفات زشت انسان است.

وی افزود: انسان برای رسیدن به کمال و فضائل اخلاقی نیازمند کسب ارزش‌های اخلاقی است و مقدمه رسیدن به ارزش‌های اخلاقی پاک شدن از رذائل اخلاقی است تا زمینه کسب فضائل اخلاقی و مکار اخلاق فراهم شود.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: اهل بیت (ع) بزرگترین معلمین اخلاق و بزرگترین روانشناس و انسان شناس بودند و می‌دانستند انسان از کجا آمده و به کجا خواهد رفت و چه ظرفیت‌ها و استعداد‌ها و توانا‌هایی دارد و چه خطراتی در پیش رو دارد و چه عواملی سبب عزت و سعادت او خواهد شد.

امام جمعه موقت کاشان گفت: اهل بیت (ع) این اطلاعات را خودشان نمی‌دانستند، بلکه خود در عمل این مسیر را پیموده و به بالاترین قله‌های کمال رسیدند و از ما نیز می‌خواهند تا همین را برویم نه اینکه خود نشسته باشند و ازما بخواهند این راه را برویم.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: امام سجاد(ع) در دعای هشتم از خشم وطوفان حرص، حسادت و کم توانی در برابر گناهان و کم شدن قناعت، ناسازگاری اخلاق، هوای نفس و تعصب‌های بیجا به خداوند پناه می‌برد.

وی به برخی آثار حرص در انسان اشاره کرد و ادامه داد: سرنوشت انسان حریص مانند کرم ابریشم است که هرچه بیشتر دست و پا می‌زند ابریشم بیشتری به دور خود می‌پیچد و در نهایتا در درون همان پیله‌ای که به دور خود تنیده است جان می‌دهد.

امام جمعه موقت کاشان گفت: حرص و طمع مانند خوردن آب دریا است که هرچه بیشتر می‌خوری تشنه‌تر می‌شوی و عاقبت جان خود را از دست می‌دهید.

به گفته وی حرص و زیاده خواهی خوب است، اما این ویژگی را باید در مسیر صحیح از آن استفاده و بهره برداری کرد.

امام جمعه موقت کاشان با اشاره به اینکه انسان از هیجان حرص باید از خداوند کمک بخواهد، گفت: حرص و حسادت در وجود همه انسان‌ها است، اما زمانی برای انسان مخرب خواهد شد که حرص و حسادت در انسان به مرحله عمل برسد، از این رو حسادت ایمان را می‌خورد همانگونه که آتش هیزم را می‌سوزاند.

وی ذلت، نابودی، ارتکاب انسان به گناه، فاسد کننده یقین، نابودکننده ارزش‌های انسانی، نابودی حیا، محرومیت از خوبی، شقاوت و بدبختی و بندگی طمع را از جمله آثار و دستاورد‌های حرص دانست.

حجت الاسلام اسلامی تبار همچنین حب به دنیا و دنیاطلبی، سوء ظن به خدا، جهل و نادانی، ضعف ایمان و همنشینی با ثروتمندان را از ریشه‌ها حرص دانست و گفت: یکی ار راه‌های درمان حرص مطالعه زندگی انسان حریص است.

به گفته وی حرص مثبت، حرصی است که برای رسیدن به درجات بالاتر و زیاده خواهی در کسب درجات بالاتر و یا در طلب علم باشد و یکی از صفات انسان‌های باتقوا حریص بودن در کسب علم یا انجام واجبات و فرایض دینی است.

امام جمعه موقت کاشان گفت: انسان‌ها به جای مسابقه برای رسیدن به دنیا، برای رسیدن به درجات و مقامات بهشت رقابت کنند./۱۳۰۷/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات