۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۶۷۳۵۰۹
همسنگ انقلاب (۳۴)

مدیریت فضای مجازی توسط قاتلان حرفه ‎ای

مدیریت فضای مجازی توسط قاتلان حرفه ‎ای
بهمن‌آبادی نظریه آزادی در فضای مجازی را غلط دانست و گفت: این که افراد می‌گویند فضای مجازی آزاد است این نظریه حتی از لحاظ فنّی هم درست نیست.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر محمدجواد بهمن‌آبادی دکترای هوش مصنوعی در ۲۴۵مین برنامه جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی که با همکاری دانشگاه جامع امام حسین(ع) و اندیشکده فضای مجازی ژرفا برگزار شد، نظریه آزادی در فضای مجازی را غلط دانست و گفت: حکمرانی در فضای مجازی یعنی اعمال احساس بر مخاطب، این که افراد می‌گویند فضای مجازی آزاد است این نظریه حتی از لحاظ فنّی هم درست نیست.

وی با پرسش از آزادی کامل در فضای مجازی خاطرنشان کرد: آیا شما در پلتفرم‌های مختلف هرگونه تغییری از هر نوعی که دوست داشته باشید، می توانید انجام دهید؟ اصلا اینطور نیست. اگر دوستان می‌گویند آزاد است باید مشخص کنند که از چه منظر این آزادی وجود دارد؟ مثلاً من می‌خواهم میزان دسترسی خود را نسبت به پیام‌رسان‌های دیگر افزایش دهم و این امکان توسط مدیر آن شبکه رخ خواهد داد.

دکتر بهمن آبادی با بیان آزادی فنی در فضای مجازی، عنوان داشت: آزادی در فضای مجازی از حیث فنی چیست؟ آزادی در فضای مجازی از لحاظ فنی به معنای میزان دسترسی به اطلاعات در یک شبکه است. وقتی بنده می‌خواهم اطلاعات را در یک پیام‌رسان تغییر دهم، میزان دسترسی‌‌ام به مدیریت آن پیام‌رسان باعث می‌شود که بتوانم تغییراتی را اعمال کنم؛ پس آزادی تا وقتی دسترسی نداشته باشیم امکان پذیر نیست.

وی در ادامه افزود: مگر امکان دارد که داخل فضایی کار کنیم؛ اما آن فضا هیچ خط‌کش و ریلی نداشته باشد؟ این چیزی که دوستان می‌فرمایند، معلوم است که درست حوزه فضای مجازی را درک نکرده‌اند و بر آن مشرف نیستند؛ چون الزامات فضای مجازی را هم نمی‌دانند. مثل این است که بنده بگویم، می‌خواهم داخل ماشین‌های معمولی ایستاده رانندگی کنم! اینکار اصلا امکان ندارد.

استاد دانشگاه با اشاره به مسئله دستگاه در خدمت انسان یا انسان در خدمت دستگاه، اظهار داشت: در داخل هوش مصنوعی یک بحثی وجود دارد که دستگاه در خدمت انسان یا بالعکس است؟ باید گفت که خاصیت دستگاه، قدرت تسهیل‌گری یا به اصطلاح قدرت خدمت‌رسانی می‌باشد. حال اگر بالعکس شد؛ یعنی انسان در خدمت دستگاه قرار گرفت، همان غایتی است که حضرت آیت‌الله میر‌باقری به آن اشاره دارند.

وی در ادامه افزود: حضرت آیت‌الله میرباقری در این باره معتقد هستند که نکند ما در این دوره به مانند دوران رنسانس و مدرنیته که وارد سیاهچالی شدند، در عصر دیجیتال هم چنین اتفاقی برای ما رخ دهد، به خصوص که این فضا با ذهن، عواطف و احساسات افراد بسیار درگیر است. امکان دارد که در جدال با این عصر ما با سیستم توسعه‌، انسان اقتصادی، بازار محوری، انسان سیاسی و... پرورش یافته و متعهد بودن را از ما بگیرد.

دکتر بهمن‌آبادی در انتها خاطرنشان کرد: نباید این طرف را یادمان برود که نهایت همه فناوری‌ها و ابزارها باید در خدمت انسان باشد. «و سخر لکم ما فی السموات و ما فی الارض و اسبغ علیکم نعمة ظاهرة و باطنة» این نعمت‌های ظاهری که در خدمت انسان بخواهد قرار بگیرد باید نسبتش با انسان به درستی تعریف شود تا بتواند انسان را ملزم به استفاده متعهدانه کند و ما را به هدف مقصود برساند.

ارسال نظرات