۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۲
کد خبر: ۶۷۳۷۹۸

برکات عجیب در کتابخانه حضرت زهرا

برکات عجیب در کتابخانه حضرت زهرا
مسئولان کتابخانه حضرت زهرا سعی داشتند تمام کتب حضرت را جمع آوری کنند، ما تلاش داریم علاوه بر کتاب از دیگر آثار هنری نیز در این کتابخانه استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، 20 جمادی الثانی روز ولادت دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه الزهراء(س) و همچنین روز ولادت امام خمینی(قدس) است. سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا ضمن تبریک این روز فرخنده به معرفی کتابخانه حضرت زهراء(س) پرداخته است.

کتابخانه های تخصصی و موضوعی یکی از زیرساختهای تولید و توسعه علوم است و کتابخانه تخصصی حضرت زهرا سلام الله علیها، از این دست کتابخانه­هاست که سالهاست با اراده و توان یکی از ارادتمندان حضرت صدیقه کبری گردآوری شده است ولی متأسفانه همچنان مهجور است و افراد بسیار کمی از وجود آن با خبرند.

در این گزارش، به روایت جناب آقای خامه یار (مؤسس و مسئول کتابخانه)، با این کتابخانه و داستان های شیرین آن آشنا می­ شویم تا شاید فرصتی دست دهد که با بهره برداری هرچه بیشتر محققین از این منبع نورانی آثار مرتبط با حضرت فاطمه سلام الله علیها، گام هایی نو در شناخت آن حضرت برداریم.

 روایت تأسیس کتابخانه

ما در سال 1380  مسجدی را بنا کردیم و در نامگذاری آن مسجد را به نام حضرت زهرا سلام الله علیها نامگذاری کردیم. یادم هست که در همان زمان تصمیم گرفتیم از یکی از مراجع برای افتتاح آن دعوت کنیم. تماس با دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی گرفتیم و با آقازاده شان صحبت کردیم این کار را چند ساعت قبل از اجرای برنامه انجام دادیم ایشان پذیرفتند و تشریف آوردند و مسجد را افتتاح کردند،  ولی جالب است که به شما بگویم ایشان جمله فرمودند که این جا زود ساخته می شود در صورتی که آن زمان ما پولی نداشتیم برای ساخت آن و اتفاقاً زود هم ساخته شد.

من تحقق این اتفاق را بخاطر این می دانم که این مسجد به نام حضرت زهرا سلام الله علیها نامگذاری شده بود. گفته شد که حالا که مسجد افتتاح شده است ما این مسجد را متفاوت از مساجد دیگر قرار دهیم. مسجد که در شرف تکمیل بود اولین کاری که کردیم کتابخانه آن را تاسیس کردیم. دلیلش هم این بود که اگر کتابخانه آماده شود جوان ها برای استفاده از کتابخانه در زمان نماز حضور چشمگیری در مسجد پیدا می کنند.

جمع آوری آثار

ما به مناسبت همین اسم درصدد آمدیم که کتابهایی که با همین موضوع است را جمع آوری کنیم. کاری که کردیم این بود که در همه کتابفروشی ها همه آثاری که درباره حضرت زهرا بود را جمع آوری کردیم.  همه این آثار به ۲۰۰ عدد هم نمی رسید برای این کار همه جا را جستجو کردیم مثلاً اگر کتابی در کتابخانه شخصی کسی وجود داشت نیز می رفتیم و کتاب ها را یا می‌گرفتیم و یا  معاوضه انجام می دادیم.  این شد یک رویه کتاب برای ما. به همین شیوه، این کتاب ها را توانستیم به عدد ۹۰۰ جلد برسانیم. برای غنی کردن این کتابخانه به شهرهای مختلف هم رفتیم. به کتابخانه های اصفهان هم سر زدیم و تقریباً در حدود ۳۰  جلد کتاب را از آن جا جمع آوری کردیم. من هر زمان به سفری می رفتم اولین کاری که می کردم کتاب‌های فروشگاه‌های کتاب را نگاه می‌کردم و کتابهای حضرت زهرا را می خریدم و کتاب ها را جمع می کردم و حدود دو هزار کتاب را جمع آوری کردم.

در زمان مرحوم آیت الله زنجانی هم من از کتابخانه ایشان بازدید کردم. ایشان بعد از رحلتشان کتاب‌هایی را که داشتند به مشهد اهدا کردند. من آنجا رفتم و کتاب‌ها را دیدم و به نظرم کتابخانه ما از نظر تعداد عناوین در مشهد دارای عناوینی بیشتری بوده است.

الان بیش از دو هزار کتاب در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها داریم که من فکر نکنم کتابخانه‌ای انقدر درباره حضرت زهرا سلام الله علیها کتاب داشته باشد، حتی کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی.

گرچه در این کتابخانه کتاب های زیادی موجود است که این کتاب ها به زبانهای مختلفی مثل: فرانسه، عربی اردو است. همچنین در کتابخانه حضرت زهرا سلام الله علیها ترجمه خطبه فدکیه را به چند زبان داریم.

جمع آوری سایر آثار

در ادامه من به ذهنم آمد که این کار کافی نیست که فقط کتاب جمع کنیم، این بود به سراغ پایان نامه ها رفتیم. من حتی بریده جراید را هم که در مورد حضرت بود را جمع کردم.

در این کتابخانه ما مقالات اینترنتی را دو سال جمع کردیم و آن را تبدیل به کتاب کردیم.

ما در صدد هستیم که علاوه بر کتاب یا آثار مکتوب، کارهای دیگری را جمع آوری کنیم که از جمله کارهای حجمی و تجسمی در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها است.

مثلاً کسی که تابلو طراحی کرده و یا حتی چیزهای کوچک هنری درست کرده است. یک مقدار از این کارها را هم جمع کرده ایم.

ما این کار را به  نشانه عشق و علاقه مان به حضرت زهرا سلام الله علیها انجام داده ایم.

از کارهای دیگر ما در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها این است که ما مساجدی که با نام ایشان و یا القاب حضرت زهرا سلام الله علیها نامگذاری شده است را مشخص کرده ایم. همچنین به این فکر هستیم که در آینده اطلس کارهایی که به اسم حضرت زهرا انجام گرفته مثل: مدرسه، دانشگاه، بیمارستان و یا خیابان هایی که به اسم حضرت زهرا سلام الله علیها نامگذاری شده است را جمع آوری کنیم. این کار در واقع برای آن است که هویت خودمان را نشان داده و علاقه جامعه شیعی را به حضرت زهرا نشان دهیم. این کارهای انجام شده به نظر من مغفول مانده بود و ما جای کار خیلی داریم.

سال گذشته در نزدیکترین نقطه به مرز پاکستان به ‌مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ما برنامه اطعام داشتیم و به نظرم این کار برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی بود و روستاهای مختلف را اطعام دادیم و پرچم حضرت زهرا سلام الله علیها را در آنجا برافراشته کردیم.

در کنار این به فکر این هستم که مرکزی را درست کنیم به نام مرکز فاطمه شناسی، برای این کار با چند نفر هم صحبت کردم و تایید اولیه آن را گرفتم. در این مرکز باید برای خانم ها و برای اساتید زندگی حضرت را آموزش دهیم و برای آنها الگوسازی کنیم.

روایت بازدید مقام معظم رهبری

یادم هست که یک روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب با من تماس گرفتند و گفتند ما می‌خواهیم کتابهای شما را به امانت ببریم چون یک بخشی نمایشی کتاب را به حضرت زهرا سلام الله علیها اختصاص داده ایم و دستمان خالی است و شنیدیم شما کتاب دارید. قرار گذاشتیم و آمدند و کتاب‌ها را طی توافقنامه‌ای در اختیار آنها قرار دادیم. در آن چون در زمان شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها یا ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها بود، مقام معظم رهبری هم از این نمایشگاه بازدید کردند و در بازدید از آن غرفه فرموده بودند که من تعجب کردم که در مورد حضرت زهرا انقدر کتاب داریم، در صورتی که در این کتاب‌هایی که برای نمایشگاه برده بودند کتابهای دم‌دستی ما هم نبود و ما کتابهای دیگری هم داشتیم ولی آنها آن کتاب ها را نبرده بودند.

جمله مقام معظم رهبری به من خیلی انگیزه داد که باید این کار را تکمیلش کنم.

ت/برکات عجیب در کتابخانه حضرت زهرا

بازدیدها و بهره‌ها

از اتفاقاتی که برای ما در مورد این کتابخانه افتاد این بود که بعضی از افراد می آمدند برای بازدید. از جمله این بازدیدها افرادی بودند که مسلمان هم نبودند و به درخواست معاونت بین الملل حوزه آمدند، این افراد از فرانسه، الجزایر و سنگال بودند. بعضی از اینها شیعه شدند و به نظرم بر اثر آشنایی با کتابخانه و پاسخ گرفتن سؤالاتشان بابت شبهاتی که داشتند بود.

در زمانی که به حوزه علمیه اصفهان رفتیم آنها از منابع ما استفاده کردند و کتابنامه حضرت زهرا سلام الله علیها را تولید کردند.

همچنین هرکسی بخواهد از این کتاب‌ها استفاده کند، در هر زمان از شبانه روز ما کتابخانه را در اختیار او قرار می‌دهیم.

یک بار هم یک گروه ایتالیایی ۱۰ نفره آمدند آنها تعجّب کردند که دولت هیچ کمکی به ما نکرده است.

 از روایت بی مهری‌ها تا یک پیشنهاد عجیب

جالب است بدانید که با اینکه من خودم از ارشادی ها بودم و زمانی که می‌رفتم در نمایشگاه کتاب و درخواست کمک مالی می کردیم در اوج استقبال از کتاب و نشر وزیر می نوشت یک میلیون تومان کمک شود. این در صورتی بود که وزیر برای بعضی افراد خیلی بیشتر از این عدد را کمک می کرد.

این کارها باعث نشد انگیزه من کم شود هنوز هم من کارم این است که کتاب جمع می کنم. در تمام این مدت هیچ نهادی به ما کمک نکرد همش هم مردمی اداره می‌شود.

ما برای بدست آوردن کتاب از هر راهی استفاده می کردیم از راه دوستی و رفاقت خیلی از این کتاب ها را جمع می کردیم یا مثلا کسی کتابخانه اش را می خواست بفروشد من می خریدم.

به نظر من اگر کسی اراده هر کاری را داشته باشد یقیناً می تواند آن کار را انجام دهد.

یادم هست یک زمانی برای سفر به عراق رفته بودم و در نجف در بازار کتابفروشان که پشت شارع الرسول می­شد کتاب ‌خریدم که خیلی سنگین بود و آوردم و در کتابخانه گذاشتم. خانواده به من گفت که تو چرا این کار را انجام می‌دهی، مسئولین ما این کار را انجام نمی‌دهند، من گفتم عشق به حضرت زهرا سلام الله علیها دارم و به خاطر این عشق به حضرت این کار را انجام می دهم و لذاست که به نظرم در این کار موفق شدم.

در مورد کتابخانه حضرت باید بگویم که جای کتابخانه حضرت زهرا سلام الله علیها به نظر من در مسجد ما نیست و باید این کتابخانه در حوزه باشد. یعنی حوزه باید متکفل آن قرار گیرد. اگر کسی از حوزه این کار را انجام دهد و بگوید که ما متکفل آن هستیم من همه را تقدیم می‌کنم ولی بدانم که از کتابخانه استفاده می‌شود.

ما در مورد کتابخانه تخصصی حضرت زهرا سلام الله علیها کار را می بریم در مسیری که انشالله مرضی حضرت زهرا سلام الله علیها باشد.

نیازها

من تحقیقی انجام داده ام که ما در کتابخانه هنوز 1700 عنوان کتاب درباره حضرت زهرا سلام الله علیها را نداریم. آمار درستی که حساب کردیم این است که 4000 کتاب در مورد حضرت وجود دارد و ما 1700 عنوان را هنوز نداریم.

من از شما به عنوان خبرگزاری رسا درخواست دارم که به ما در این زمینه کمک کنید. هر کسی که کتاب قدیمی در مورد حضرت را داشته باشد به ما معرفی کنید و ما به هر قیمتی که باشد انشالله پولش را تهیه می کنیم و از او می خریم.

در زمینه غنی کردن کتابخانه ما کتاب هایی در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها برای کودکان داریم ولی متأسفانه تعداد این کتب بسیار پایین است.

از کتابخانه تا مرکز فاطمه شناسی

ما به دنبال ایجاد یک مرکز فاطمه شناسی هستیم که مقدمات کاری می خواهد که آن را فراهم کردیم و انشالله بقیه کارهایش را پیگیری می‌کنیم.

متاسفانه جامعه ما با این مسائل بیگانه است سخنان حضرت زهرا سلام الله علیها گرچه بخشی از آن در جامعه است ولی ما متأسفانه همین ها را هم استفاده نکردیم و جای تاسف دارد. ما پای منبر و مداحانی هستیم که هیچ شناختی از حضرت زهرا ندارند ولی می شود از کتابخانه حضرت برای بالا بردن اطلاعات افراد در زمینه حضرت زهرا سلام الله علیها استفاده استفاده کرد و از آن بهره مند شد.

ما متاسفانه کار نکردیم، یادم هست یک زمانی من در بعثه حج بودم و نشریه زائر را بیرون می آوریم. با یک طلبه که از تاجیکستان آمده بود آشنا شدم و او از ما می پرسید شما از کجا هستید؟ من هر چه به او گفتم و تکرار می کردم که از قم او حتی نمی توانست قم را تلفظ کند. دشمن متأسفانه نمی خواهد دیگران از قم چیزی بدانند. وهابیت متأسفانه مسأله قم هراسی را دارد ترویج می دهد.

دلیل دیگری که به من انگیزه این کارها را داد این بود که من در یک سالی که حج بودم وارد مسجد شیعیان مدینه شدم که امام جماعت شیخ امری بود من به واسطه بعثه به حج رفته بودم و با ایشان آشنا شدم و ارتباط خوبی با هم داشتیم. از ایشان خواستم که من را به کتابخانه های معروف مکه و مدینه ببرد. به نظر می‌آید که ۱۷ مکان را  رفتم و دیدم در کتابخانه ها و کتابفروشی های آنجا کتابی به نام حضرت زهرا سلام الله علیها که دختر پیامبر بداند وجود ندارد.

کتاب های زیادی بود درباره زنان پیامبر مثلاً از زنان بهشتی مثل عایشه بود، اما کتابی در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها وجود نداشت.

در پایان از خبرگزاری رسا بابت توجه به مسأله کتاب و کتاب خوانی و کتابخانه تخصصی حضرت زهرا(س) کمال تشکر را دارم./826/

ارسال نظرات