۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۶۷۳۹۹۱

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره پژوهشی امام محمد باقر برگزار شد

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره پژوهشی امام محمد باقر برگزار شد
مراسم اختتامیه نخستین جشنواره پژوهشی امام محمد باقر(ع) از سوی مدرسه فقهی امام محمد باقر(ع) با حضور حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره پژوهشی امام محمد باقر(ع) امشب از سوی مدرسه فقهی امام محمد باقر(ع) در دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه برگزار شد.

باسته های پژوهش در حوزه علمیه

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی در این مراسم به تبیین بایسته های پژوهش در حوزه های علمیه پرداخت و با بیان اینکه توجه به نیازها و مسائل روز نخستین بایسته پژوهش در حوزه است، تأکید کرد: امروز در جامعه ای زندگی می کنیم که حاکمیت آن داعیه دار اداره جامعه بر اساس احکام اسلامی است، از این رو نیازمند پژوهش و پشتوانه علمی هستیم، زیرا بدون پژوهش و کاوش علمی نمی توان فقهی بالنده و پویا داشت؛ نیازسنجی و ایجاد ارتباط میان طلبه ها و درگیر کردن آنها با نشست های علمی در رابطه با نیازهای روز یکی از ضرورت های امروزی است.

وی پرهیز از عناوین کلی در فرایند پژوهش را دومین بایسته پژوهش در حوزه های علمیه برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر پژوهش های ما مسأله محور باشد بدون شک مخاطبانش بیشتر خواهد شد، از این رو مراکز آموزشی و پژوهشی ما باید به سوی مسأله محوری پیش بروند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی بر ضرورت موضوع شناسی در پژوهش های علمی تأکید و بیان کرد: ما باید با تکیه بر مراکز معتبر و موضوع شناس حرکت کنیم و در این زمینه با متخصصان امر نشست هایی داشته باشیم؛ امروز باید به کارکردهای اجتماعی فقه نیز توجه ویژه ای کنیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه رسالت حوزه را روشنگری و دعوت تشنگان حقیقت به سوی اسلام ناب توصیف کرد و عنوان داشت: امروز ما باید مخاطب خود و نیازهایش را به خوبی بشناسیم و با زبان و قالب متناسب به آنها پاسخ بگوییم.

درصدد آن هستیم گستره جشنواره های علمی و پژوهشی خود را وسیع تر کنیم

همچنین حجت الاسلام عمادپور معاون پژوهش مدرسه فقهی امام محمد باقر(ع) در این جلسه به ارائه گزارشی از روند پژوهش های این مدرسه فقهی پرداخت و گفت: ما این جشنواره پژوهشی را برای تقویت بعد پژوهشی طلاب مدرسه فقهی خود برگزار کردیم تا مهارت هایشان در زمینه تحقیق در رابطه با علوم مکتب اهل بیت(ع) قوی شود.

وی با اشاره به پژوهش های برتر، برگزیده و شایسته تقدیر نخستین جشنواره پژوهشی امام محمد باقر(ع) اظهار داشت: این جشنواره با تکیه بر علومی همچون فقه و رجال برگزار شده است.

حجت الاسلام عمادپور با بیان اینکه درصدد آن هستیم گستره جشنواره های علمی و پژوهشی خود را وسیع تر کنیم، ابراز کرد: فراخوان بعدی به زودی منتشر خواهد شد و طلاب می توانند مقالات ارزشمند خود را بری ما ارسال کنند.

گفتنی است، این مراسم با رونمایی از درسنامه رجال و سندشناسی کاربردی، نرم افزار تلفن همراه دروس حوزوی و کتاب گویا همراه بود.

همچنین پژوهشگران برتر، برگزیده و شایسته تقدیر نخستین جشنواره پژوهشی امام محمد باقر(ع) با حضور حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه تجلیل شد./841/پ202/ف

ارسال نظرات