۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۶۷۴۱۷۳
آیت الله مهدوی:

اسلام دینی عقلانی و احکام آن نیز مبنای عقلانی دارد

اسلام دینی عقلانی و احکام آن نیز مبنای عقلانی دارد
اصفهان - نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: پذیرش دین بر مبنای عقلانیت است و دین اسلام نیز یک دین عقلانی است و احکام اسلام هم بر مبنای عقلانیت بنا شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در مسجد امام سجاد(ع) اصفهان، با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: در معارف دین بخش اعتقادات با پشتوانه دلیل اثبات خواهد شد و به همین جهت گفتار «لا اکراه فی الدین» مطرح شده است.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: باید بگوییم خدا یکی است، قبل از اینکه باید مطرح باشد استدلال عقلی ارائه می‌شود، آن استدلال عقلی هرکسی را به باید می‌رساند و معتقد می‌شود که باید خداوند یکی باشد، در مورد پیامبر اکرم(ص) و دیگر انبیاء نیز به همین صورت است، دلیل بر نبوت و رسالت معجزه است که عقل را خاضع و وادار به پذیرش می‌کند.

وی با بیان اینکه وقتی کسی را عقل بپذیرد و کلام او عقل پذیر باشد، انسان آن را خواهد پذیرفت، اظهار کرد: بعد از اینکه شخص عقیده را پذیرفت و گفت من اصول دین را قبول دارم، آنجا دیگر با بایدها مواجه است و این باید نیز عقلی و مبنای عقلانی دارد.

ادیان باطل خود را با فریب و تخریب و توهین تحمیل می‌کنند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ادیان باطل خود را تحمیل می‌کنند، از طریق تخریب، فریب و گمراه کردن مردم وارد عمل شده و مردم را به خود جذب می کنند، در این مسیر از هیچ اشتباهی هم ابا ندارند، اما در ارائه دلیل ناتوان هستند و نمی توانند دلیلی بر حقانیت خود یا رد اسلام ناب داشته باشند، به همین خاطر در اروپا و آمریکا شاهد اسلامی هراسی و توهین و تخریب علیه اسلام هستیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه برخی افرادی که خود را منتسب به اسلام می‌دانند به هر بهانه‌ای سعی می‌کنند شیعیان را از بین ببرند، تصریح کرد: مخالفین تشیع و اسلام ناب وقتی دلیل ندارند دست به ترور و کشتار شیعیان می‌زنند، بسیاری از علمای شیعه شهید شده‌اند و این افتخار برای تشیع بوده و پشتوانه عقلی هم دارد.

وی ادامه داد: عالم شیعه دعوت به دلیل می‌کند و می‌گوید اگر دلیل بیاورید از شما تبعیت خواهم کرد اما مخالفین چنین رویکردی ندارند، ادیان و مذاهبی که اهل دلیل نیستند وقتی یک نفر از بین آنها به اسلام ناب گرویده و از انها دوری کند با برخوردهای خشن و حتی کشتن مانع او می‌شوند و همین رویکرد به علت فقدان دلیل است.

احکام الهی زیربنای عقلانی دارد

آیت الله مهدوی راه صحیح را تفکیک شده از باطل قلمداد کرد و گفت: اینکه در قرآن کریم «لا اکراه فی الدین» مطرح شده است به این معنا نیست که وقتی کسی قوانین دین را زیر پا می گذارد ایرادی ندارد، باید امر به معروف و نهی از منکر کرد و این دستوری است که زیربنای عقلی دارد و باید از آن تبعیت شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری دین اسلام را دینی عقلانی دانست و اظهار کرد: حتی تقلید از مرجع تقلید هم مبنای عقلی دارد عقل انسان می‌گوید رجوع به متخصص در هر عرصه‌ای لازم است، متخصص دینی همان مرجع تقلید است که در امور دینی باید به او و تخصصی که در عرصه دین دارد رجوع کرد و سؤال از متخصص یک حکم عقلانی است.

وی خاطرنشان کرد: عقل حکم می‌کند به سراغ متخصص دین برویم و تحقیق کنیم که کدامیک توانمندی و علم بیشتری دارد تا از او تقلید کنیم چرا که کسی که علم و تخصص بیشتری داشته باشد امکان خطای او نیز کمتر است، اخلاق از دیگر عرصه‌های دین اسلام است که همه چیز آن عقلی است و برمبنای عقلانیت شکل گرفته است./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات