۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۶۷۴۲۱۹

چرا انقلاب کردیم و با پیروزی آن چه به دست آوردیم؟

چرا انقلاب کردیم و با پیروزی آن چه به دست آوردیم؟
کتاب «راز درخت سیب» می‌تواند تلنگری باشد برای مخاطب و آغازی باشد برای او تا خود با مراجعه به کتاب‌های مختلف، به کشف حقیقت درباره چرایی انقلاب بپردازد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، محمدحسین فاضل، فعال حوزه کتاب، در یادداشتی به مناسبت دهه فجر و در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی انداخته است به کتاب «راز درخت سیب»، اثر یعقوب توکلی. یادداشت او را می‌توانید در ادامه بخوانید:

یعقوب توکلی پیش از این کتاب‌های زیادی در حوزه تاریخ نوشته است و از جمله چهره‌های شناخته شده در این حوزه به شمار می‌رود. از جمله آثار او می‌توان به «سبک‌شناسی تاریخ‌نگاری معاصر ایران با تأکید بر تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی»، «اسلام‌گرایی در مصر»، «خاطرات جهانگیر تفضلی»، «خاطرات علی امینی»، «دار بر دوش؛ زندگی‌نامه داستانی شهید اندرزگو»، «دو نظریه تروریسم و فداکاری در تاریخ معاصر ایران»، «کنکاشی در تاریخ‌نگاری معاصر» و ... اشاره کرد. اما در میان آثار او، کتاب «راز درخت سیب» با روشی متفاوت سعی دارد به بخشی از تاریخ معاصر ایران و فراز و فرودهایش بپردازد. 

این کتاب روایتگر داستان زندگی زنی فرانسوی است که برای نگارش تز دکتری در رشته علوم سیاسی از دانشگاه سوربن پاریس عازم تهران می‌شود و تحقیقات خود پیرامون دلایل شکل‌گیری موج مردمی انقلاب به رهبری امام (ره) را آغاز می‌کند. او به همراه همسرش که خبرنگار و مستندساز است، راهی ایران می‌شود تا پاسخی برای پرسش‌های خود بیابد. «امیلی»، شخصیت اصلی این داستان، زنی جستجوگر است که او به یک پاسخ قانع نمی‌شود و برای یافتن پاسخ‌هایش به همه جا سرک می‌کشد.

 کتاب «راز درخت سیب» در گونه داستان نوشته شده و از این جهت می‌توان گفت که هرچند با موضوع و مضمون دیگر آثار توکلی تفاوتی ندارد، اما به لحاظ فضا و نوع نگاه نویسنده به بخشی از تاریخ انقلاب، متمایز و متفاوت است.

اسم این کتاب نیز اشاره‌ای دارد به درخت سیبی دارد که امام خمینی (ره) در فرانسه در نوفل لوشاتو زیر آن می‌نشسته و هدایت انقلاب را برعهده داشته است

نویسنده برای نگارش این کتاب بیش از 243 منبع استفاده کرده است و تأثیر سال‌ها کار پژوهشی نویسنده در این اثر نیز قابل مشاهده است؛ از این رو برخی از مخاطبان بر این باورند که کتاب هرچند از نظر داستانی و ادبی ممکن است ضعف‌هایی داشته باشد، اما به جهت ارائه اطلاعات مفید از تاریخ معاصر ایران، خواندنی و سودمند است؛ کتابی که می‌تواند تلنگری باشد برای مخاطب و آغازی باشد برای او تا خود با مراجعه به کتاب‌های مختلف، به کشف حقیقت بپردازد.

شاید نتوان «راز درخت سیب» را یک اثر داستانی یا رمان با همان قواعد مخصوص به خود دانست، اما نویسنده کوشیده اتفاقات، شخصیت‌ها،  توصیف‌ها، فضاسازی، زبان و ... در خدمت داستان باشد و سعی می‌کند تابع آن قوانین باشد تا مخاطب ارتباط عمیقی با آن برقرار کند، شخصیت‌هایش را به درون ذهن مخاطب ببرد و او را تا مدت‌ها درگیر خود کند. توکلی در واقع در خلال روایت داستانی خود، پرسش‌هایی را مطرح می‌کند که علاوه بر اینکه پرسش «امیلی» است، ممکن است سؤالاتی باشد که در ذهن نسل جوان نیز چرخ می‌زند: چرا مردم ایران در سال 57 انقلاب کردند؟ چرا انقلاب، اسلامی شد؟ کدام گروه‌ها در این تحول نقش داشتند؟ چرا مردم ایران، امام خمینی(ره) را به عنوان رهبر انقلاب انتخاب کردند؟ و... . نویسنده در واقع با طرح این پرسش‌ها، هم آشنایی خود با نسل امروز را نشان داده و هم تلاش کرده به رسالت خود به عنوان یک پژوهشگر متعهد باشد و پرسش‌ها را با حوصله و دقت پاسخ دهد:

«استاد! مسئله اصلی در انقلاب ایران، رهبری آن است. خود شخصیت رهبری، مدل رفتاری و سبک عملیات انقلابی ایشان به گونه‌ای ویژه است، ولی شائبة دخالت خارجی را مخالفان آیت‌الله خمینی مطرح می‌کنند که چطور او در نجف، در آن خانه کوچک یا در پاریس زیر درخت سیب نشست و آنجا سخنرانی و مصاحبه کرد و فرمان داد و در اینجا حوادث شکل گرفت، این سؤال قابل توجهی است.

احمدی: باید در این خصوص، بحث جدی داشته باشیم؛ همیشه نفوذ خارجی در یک جریان سیاسی در سطح رهبران می‌تواند اتفاق بیفتد، اما باید دید واقعیت رهبری در انقلاب ایران چی بود؟» ...

«راز درخت سیب» خیلی زود جای خود را در میان مخاطبان باز کرد و با شمارگان 14 هزار نسخه، به چاپ چهارم رسید. کتاب حاضر در 248 صفحه توسط نشر معارف منتشر شده و هم‌اکنون در کتابفروشی‌های پاتوق کتاب و کتابفروشی‌های جبهه انقلاب در دسترس علاقه‌مندان است./826/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات