۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۶۷۴۳۱۷
آیت الله مظاهری:

تولی و تبری لازمه رسیدن به بهشت است

تولی و تبری لازمه رسیدن به بهشت است
اصفهان - رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: در سوره حمد از خداوند می‌خواهیم از افراد عنود و لجوج و گمراهان نباشیم و تولی و تبری داشته باشیم تا به بهشت برسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی امروز خود، با بیان اینکه در آیه «اهدناالصراط المستقیم» در سوره حمد از خداوند می‌خواهیم ما را تا رسیدن به مقصد یاری کند، گفت: در ذیل این آیه می‌خواهد یک تولی و تبری هم درست بشود که ما در روایات زیاد می‌خوانیم که دین یعنی تولی و تبری.

آیت الله مظاهری با اشاره به اینکه مسلمان باید تولی و تبری داشته باشد و مسلمانان را دوست داشته باشد و خدمتگذار خلق باشد، اظهار کرد: مسلمان باید رحماء بینهم باشد و قرآن کریم می‌خواهد مسلمان خیلی شدت عمل در مقابل کفار داشته باشد و اینکه هرچه در مقابل مسلمانان جاذبه دارد در مقابل کفار دافعه داشته باشد و اجازه ندهد کفار بر مسلمانان مسلط شوند.

وی ادامه داد: در آیه «صراط الذین انعمت علیهم غیرالمغضوب علیهم ولاالضالین» بعد از آنکه خدا و صفات خدا و نبوت و معاد و اینها را گفت آن رکن دیگر اسلام را مطرح می‌کند، تولی و تبری، امربه معروف و نهی از منکر، می‌گوید خدایا من را به اسلام و راه پیامبران و شهدا و اوصیا و افراد صالح هدایت کن.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه هرکسی مسلمان واقعی باشد در آخرت با کسانی است که خداوند به آنها نعمت داده است، تصریح کرد: خداوند به انبیا، صدیقین ائمه طاهرین(ع) و شهدا نعمت داده است و صالحین و شایستگان و کسانی که پا جای پای شهدا گذاشتند از افرادی که نعمت از سوی خداوند به آنها داده شده است هستند.

آیت الله مظاهری در ادامه افزود: ما باید در راه راست باشیم و تولی یعنی اظهار ارادت به خداوند متعال و کسانی که محبوب خداوند هستند داشته باشیم و اعلام کنیم که در مسیر انبیا و ائمه اطهار(ع) هستیم، اما «غیرالمغضوب علیهم ولا الضالین» باید دوم بیاید یعنی تبری یعنی خدایا من نمی‌خواهم با کسانی باشم که مورد غضب تو هستند.

وی با اشاره به ضرورت برائت از کفار و مشرکین و افرادی که با خداوند و دین خداوند عناد و لجبازی دارند، اظهار کرد: کسانی که در مقابل اسلام و انبیا همیشه ایستادگی و لجاجت کردند مغضوب علیهم بوده و پروردگار عالم بر این افراد لجوج و معاند که در مقابل اسلام می‌ایستند غضب می‌کند، در برخی روایات یهود را از جمله این افراد ذکر کرده است.

رییس حوزه علمیه اصفهان افراد دارای عناد و لجاجت را از جمله کسانی که در مقابل خدا می‌ایستند عنوان کرد و گفت: ضالین کسانی هستند که دچار گمراهی شده‌اند اما عنود و لجوج نیستند، بنابر روایات نصارا چنین هستند، همیشه از زمان صدر اسلام تا به امروز نصارا گمراه بوده‌اند اما به مانند یهود مقابل اسلام نایستادند اما یهود حتی در زمان پیامبر اکرم(ص) در مقابل اسلام ایستادند و پیامبر اسلام(ص) با آنها مبارزه کرد.

آیت الله مظاهری با بیان اینکه در آیه آخر سوره حمد از خداوند می‌خواهیم عنود و لجوج و گمراه نباشیم، تصریح کرد: از خداوند در سوره حمد می‌خواهیم پیرو امام زمان(عج) و پیرو حق و حقیقت باشیم «غیرالمغضوب علیهم ولا الضالین» یعنی غیر مسلمان نباشیم، کسانی که گمراه هستند ممکن است جهنم هم نروند اما اهل عناد و لجاجت با خداوند قطعا جایگاهشان در آتش جهنم است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که عنود و لجوج هستند دانسته پا روی حق می‌گذارند و به همین دلیل به جهنم خواهند رفت اما فردی که گمراه است و نادانسته پا روی حق می‌گذارد اگرچه بهشت نمی‌رود اما جهنم هم نخواهند رفت. لذا معنای آیه این می‌شود که خدایا من به بهشت بروم، یعنی گمراه نباشم عنود و لجوج هم نباشم تا بتوانم به بهشت بروم و این موضوع نیازمند تولی و تبری است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات