۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۶۷۴۳۹۵
حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی مطرح کرد؛

نظام سازی معرفتی؛ دغدغه اصلی آیت الله مصباح یزدی

نظام سازی معرفتی؛ دغدغه اصلی آیت الله مصباح یزدی
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمین گفت: آیت الله مصباح یزدی با نگاه دقیق و جامعی که داشت به دنبال نظام سازی معرفتی بودند و معتقد بودند باید روابط و پیوند بین علوم برقرار شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در هم‌اندیشی علمی آیت الله مصباح و فلسفه دین که امروز برگزار شد، با اشاره به وضعیت نظری اسلام در اوایل انقلاب گفت: پس از انقلاب و به خصوص در دهه‌های 60 و 70، تفکرات التقاطی زیادی وارد جامعه شد که آیت الله مصباح احساس وظیفه کردند و به تربیت شاگرد پرداختند.

وی ضمن بیان اینکه تفکرات سروش عامل اصلی انحطاط اسلام بود اظهار داشت: آیت الله مصباح ابتدا اندیشه‌های مغرب زمین را به درستی فهم می‌کرد و سپس اندیشه‌های اسلامی را در رابطه با آن اثبات می‌نمود که اوج این حرکت علمی در مؤسسه امام خمینی(ره) مشهود است.

مدیر قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: دشمنان تصریح کردند که ایشان در تربیت شاگرد بسیار موفق عمل کرده و به کادرسازی پرداختند ولی ما هنوز شخصیت ایشان را نفهمیدیم.

وی به تشریح نظام فکری آیت الله مصباح پرداخت و گفت: ایشان به دنبال نظام سازی معرفتی بودند و معتقد بودند باید روابط و پیوند بین علوم برقرار شود؛ ایشان به سمت نظام سازی می‌رفتند که این حرکت برگرفته از نگاه جامع و دقیقی بود که ایشان داشتند.

حجت الاسلام ساجدی به بیان پیشینه مباحث علامه مصباح پرداخت و عنوان کرد: ایشان در سال ۷۸ سخنرانی‌هایی در لبنان داشتند که این منظومه، را در آنجا مطرح شد؛ سپس با مرور زمان تکمیل و طرح ولایت مطرح شد که اکنون زیر مبنای اسلامی شدن علوم، مباحث علمی ایشان است.

وی آیت الله مصباح را شخصی گفتمان ساز و پویا خواند و اذعان داشت: ایشان هر ساله اندوخته‌های خود را از فضای علمی جهان به روز می‌کرد؛ به عنوان مثال، دکتر لگنهاوزن هر سال سفری به آمریکا دارد و در آنجا، داشته‌های علمی خود را به‌روز می‌کند و کتاب‌های لازم را برای مؤسسه امام خمینی(ره) تهیه می‌کنند.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: آیت الله مصباح در اواخر دهه ۷۰ قبل از خطبه‌های نماز جمعه وارد نقد نظام سیاسی غرب شدند؛ اینها جهادهای حضرت علامه است در نظام سازی و بیان تفکر حقیقی اسلام تا انقلاب را در مسیر اصلی خود قرار دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما امروز در جنگ فکرها و عقیده‌ها هستیم و این جنگ یعنی اینکه بتوانیم فکرها و عقیده‌های خودمان را اثبات و منتقل کنیم؛ آیت الله مصباح معتقد بود تک نفره نمی‌شود این کار را انجام داد بلکه نیاز به یک کار گروهی است و به همین خاطر به تربیت شاگرد پرداختند تا مبادا اسلام نیز مانند مسیحیت سرنگون شود./پ202/ف

ارسال نظرات