۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۶۷۴۴۴۱
همگام انقلاب؛

خدمت انقلاب اسلامی به قرآن کریم

خدمت انقلاب اسلامی به قرآن کریم
حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم گفت: به جرأت می‌توان گفت انقلاب اسلامی از عوامل بسیار مهمی بود که قرآن کریم را از مهجوریت در آورد و این خدمت بسیار ارزشمند است.

حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی‌مقدم رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را خارج کردن قران از مهجوریت دانست و خاطرنشان کرد: به جرأت می‌توان گفت تا قبل از انقلاب اسلامی چنین توجهی که نسبت به قران کریم به وجود آمده است را نداشته‌ایم؛ یعنی انقلاب اسلامی از عواملی بود که قران را از مهجوریت در آورد.

وی با اشاره به ارزشمند بودن قران کریم نزد تمام مسلمانان گفت: قران کریم برای همه مسلمانان از ارزشمندی بسیار بالایی برخوردار است؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه به قران کریم در عرصه‌های مختلف بسیار بیشتر شد.

حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم در ادامه اظهار داشت: اساسا در دوران پهلوی و قبل از قرن 14 توجه به قران کریم در حد تفسیرهای ترتیبی بود که به طور گسترده هم نوشته می‌شد؛ اما بعد از انقلاب اسلامی توجه‌ها نسبت به قران کریم به گونه‌ای شد که تفسیرهای موضوعی روی کار آمدند.

وی ضمن تبیین چرایی توجه به قران بعد از انقلاب اسلامی، بیان داشت: بعد از انقلاب اسلامی نیاز جدی جامعه اسلامی به یک الگوی کامل و راهنمای راه‌گشا در مسائل جدید و گسترده اجتماعی، فقهی، فرهنگی، نظامی و... به چشم آمد؛ بنابراین تفسیرهای موضوعی با رویکردهای اجتماعی بیشتر رواج یافت.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سوق یافتن بیشتر اندیشمندان برای به دست آوردن جواب خود از قران را خدمت انقلاب اسلامی به قران کریم دانست و اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی بحث‌های نو و جدیدی در عرصه‌های مختلف به وجود آمد که اندیشمندان بسیاری را به سمت کتاب هدایت، قران کریم سوق داد تا در آن تأمل و تدبر کنند و به جواب‌های خود برسند.

وی به نظر شهید صدر درباره تفسیر موضوعی قران کریم اشاره کرد و توضیح داد: نظر عالم بزرگ و اندیشمند توانا، شهید صدر درمورد تفسیر موضوعی این است که زمانی تفسیر قران، تفسیر موضوعی است که از نیازهای جامعه برگرفته شده، باتوجه به مسأله روز جامعه و در برگیرنده مسائل زیادی از جامعه باشد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
بیست و دو بهمن سرآغاز پیروزی ملت ایران بر مستکبران و غارتگران، 22 بهمن سرآغاز برچیده شدن دستگاه ستمگری طاغوتیان، و 22 بهمن سرآغاز حکومت اللَّه بر جهان، 22 بهمن سرآغاز برافراشته شدن پرچم عدالت اسلامی و بیداری مستضعفان، بر کشور و ملت بزرگ ایران و بر جمیع مسلمانان و مستضعفان و محرومان مبارک باد.
0
0