۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۶۷۴۵۷۸
امام جمعه موقت کرمانشاه:

«رجب» ماه درخواست ظرفیت از خداوند است

«رجب» ماه درخواست ظرفیت از خداوند است
کرمانشاه - حجت الاسلام والمسلمین حجتی گفت: ماه رجب، ماه درخواست ظرفیت است، هرچند هر کار ناشایستی، از انسان ظرفیت‌هایی را می‌گیرد ولی خدای ظرفیت‌ده، همچنان بخشنده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حجتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رجب، عنوان کرد: در فرهنگ اسلامی، ماه رجب از حرمت و قداست خاصی برخوردار می‌باشد و فرا رسیدن این ماه، نعمت بزرگی است که باید از آن بهره فراوان برد.

امام جمعه موقت کرمانشاه گفت: ماه رجب، ماه درخواست ظرفیت است، هرچند هر کار ناشایستی، از انسان ظرفیت‌هایی را می‌گیرد ولی خدای ظرفیت‌ده، همچنان بخشنده است، یکی از اسماء الحسنای ربوبی خدای متعال «مُوَّفِّق» است و اساسا «وَ مَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّه» (سوره هود: 88) بنابراین باید از او ظرفیت و استحقاق و لیاقت طلب کنیم و از او مسئلت کنیم که به این ظرفیت، برکت بدهد و مظروف را هم عطا کند.

حجت الاسلام والمسلمین حجتی در ادامه افزود: در حدیثی از امام باقر علیه السلام می‌خوانیم: «مَنْ مَلَک نَفْسَهُ إِذا رَغِبَ، وَ إِذا رَهِبَ، وَ إِذا غَضِبَ، حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَی النَّارِ» یعنی اینکه: کسی‌که به هنگام شوق و علاقه و به هنگام ترس و وحشت، و هنگام خشم و غضب، مالک نفس خویشتن باشد خداوند بدن او را بر آتش دوزخ، حرام می‌کند.

این استاد حوزوی ادامه داد: مطابق روایت کسی‌که مالک 5 چیز باشد یا به عبارت دیگر در 5 حالت مالک خویش باشد، بدنش بر آتش حرام است.

امام جمعه موقت کرمانشاه بر این موارد تملک اشاره کرد و بیان داشت: نخست در موقعی که به چیزی علاقه دارد، او را عاشق بی‌قرار نکند و حلال و حرام، خوب و بد، مکروه و واجب را فراموش نکند و دوم اینکه اگر از چیزی می‌ترسد و یا از کسی متنفّر است این بغض، حجاب و سبب کوتاهی در وظایف شرعیه‌اش نشود و یا اگر با کسی دشمن است این دشمنی سبب غیبت و بدگویی آن فرد نشود.

وی افزود: سوم اینکه اگر به چیزی علاقه پیدا کرد، مالک نفس خویش باشد تا او را به حرام نیندازد و چهارم اینکه هرگاه نسبت به کسی غضبناک شد، مالک نفس خویش باشد تا از حق تجاوز نکند و آخرین آنها که پنجم می باشد اینکه هرگاه از کسی خشنود شد، مالک نفس خویش باشد و معیارش خدا باشد نه مال و ثروت.

حجت الاسلام والمسلمین حجتی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: بنابراین اگر انسان مالک این 5 چیز شد خداوند بدنش را بر آتش حرام می‌کند لذا از خدا بخواهیم که همیشه امیر نفس باشیم نه اسیر نفس./1400/ت310/ب1

ارسال نظرات