۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵
کد خبر: ۶۷۴۶۵۸
دین و زیست مجازی (۲)؛

خلاء بُعد نظارتی در شورای عالی فضای مجازی

حجت‌الاسلام مختاری گفت: شورای عالی فضای مجازی باید ضوابط و قوانینی تصویب کند که بتواند نظارت کند. بلکه باید لحظه ای آن را رصد کرده و تصمیمات جدی و عملی برای آن اتخاذ کند.

حجت الاسلام  باقر مختاری مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا با اشاره به اهمیت زیست مومنانه در فضای مجازی گفت: در اصطلاحات دینی واژگانی داریم شبیه به زندگی ایمانی، حیات طیبه و زیست مومنانه، این قبیل واژگان یعنی غیر از اینها زندگی نیست و کلید واژه آن هم توحید محوری و تقواست.

وی گفت: با گسترش فضای مجازی که در واقع تبدیل به فضای حقیقی افراد شده است به دو نکته باید توجه کنیم، نکته اول اینکه توجه به خدا داشته باشیم؛  زیست مومنانه اولین اصلش این است که مشغولیت ها افراد را از خدا باز ندارد.

حجت الاسلام مختاری تاکید کرد: نکته دوم رعایت تقواست تقوا به معنای تکیه کردن به خداست نه ترس از خدا، البته ترس از خدا جزو ارزش‌های دینی است اما تقوا یعنی تکیه به خدا، حالا باید ببینیم چه چیزی در فضای مجازی انسان را از خدا و تقوا دور می کند که اینجا باید فقه مجازی را مدنظر قرار دهیم مثلاً شایعه پراکنی حرام فقهی است یا از بین بردن آبروی دیگران که عنوان حلال و حرام بر آن صدق می‌کند. واجباتی داریم مثل تعظیم شعائر که همانند فضای حقیقی باید در فضای مجازی به آن اهمیت داد، مولفه های اخلاقی هم در این بحث داریم که گاهی ممکن است الزام قانونی و فقهی هم نداشته باشد اما از نظر اخلاق مهم است.

معاون دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شهرکرد گفت: گاهی می‌خواهیم مطالبه گری کنیم اما ریشه را می زنیم مثلاً مسئولی را از دایره انقلاب هم خارج می کنیم انتقاد و پیشنهادها باید به صورت "النصیحه للمسلمین" باشد، باید با نیت خیرخواهانه انجام گیرد. به هر حال فضای مجازی وارد کشور ما شده است و به علت باز بودن فضا مخاطراتی پیش آمده است شورای عالی باید ضوابط و قوانینی تصویب کند که بتواند نظارت کند.

 وی افزود: در عصر کرونا فضای آموزشی مجازی برگزار می گردد، آیا ما می‌توانیم بگوییم فضای امنی برای دانش آموزان مهیا کرده ایم؟ متاسفانه این فضا در حال حاضر ناامن است، ساعت به ساعت فضای مجازی در حال پدید آوردن تحول است  و با این جلسات هفته ای یا ماهانه ای که  صورت می گیرد و بعضاً بی نتیجه به اتمام می رسد؟ کاری از پیش نمی رود بلکه باید لحظه ای آن را رصد کرده و تصمیمات جدی و عملی برای آن اتخاذ کرد.

ارسال نظرات