۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴
کد خبر: ۶۷۴۸۸۲
تلنگری بر هنر هشتم (۴)؛

از تأثیر بازی‌های رایانه‌ای تا گیمیفیکیشن پنهان آن‌ها

از تأثیر بازی‌های رایانه‌ای تا گیمیفیکیشن پنهان آن‌ها
حجت‌الاسلام بنیسی گفت: اگر قرار باشد رسانه‌ها را بر اساس تأثیر گذاری رتبه بندی کنیم، بازی‌های دیجیتالی بالاترین رنج و نمره را دارند.

حجت‌الاسلام حبیب داستانی بنیسی، مدیرعامل شرکت بازی سازی رسانه گستر بنیسی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به رنج بندی تأثیر گذاری رسانه‌ها گفت: اگر قرار باشد رسانه‌های مختلف را از نظر تأثیر گذاری رتبه بندی کنیم، به نظر تمام کارشناسان، بازی‌های رایانه‌ای و دیجیتالی بالاترین رنج و نمره را دارند.

وی در بیان علت این رنج بالا ادامه داد: انسان نسبت به خیلی از چیز‌های که می‌شنود، زود گارد و موضع می‌گیرد. برای مثال یک مقاله را در یک روزنامه مطالعه می‌کند و یا یک فیلم مشاهده می‌کند و سریع موضع‌گیری می‌کند؛ اما بازی به این دلیل که خود فرد در روند داستان در حال ایفای نقش است و لذت می‌برد، هر چه بازی بگوید می‌پذیرد.

باید دقت داشت بازی را چه کسی می‌سازد

حجت‌الاسلام بنیسی در بیان تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر فرهنگ ایرانی و اسلامی گفت: ما در اینجا باید ببینیم این بازی‌هایی که به این میزان تأثیر گذار هستند، آیا توسط بچه‌های مذهبی و مؤمن ایرانی تولید می‌شود و یا توسط مخالفان تولید می‌شود؟

وی ادامه داد: اکثر قریب به اتفاق بازی‌های دیجیتالی خارجی هستند، بنابراین آن‌ها چیزی می‌سازند که به نظر خودشان اشکالی ندارد و جذاب است. بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم، آن‌ها فرهنگ خودشان را در آن محصول نشان می‌دهند و وقتی بازیکن ما می‌آید و بی‌چون و چرا حرف مقابل را قبول می‌کند، پس در همان جا فرهنگ آن‌ها را هم می‌پذیرد و این نکته واقعیت تأثیر گذاری بازی بر روی فرهنگ خودمان است.

گیمیفیکیشن در بازی‌های دیجیتالی

مدیرعامل شرکت رسانه گستر بنیسی با اشاره به موضوع گیمیفیکیشن در بازی‌های رایانه‌ای عنوان کرد: گیمیفیکیشن آموزش مبتنی بر بازی است؛ یعنی تقریباً در خیلی از بازی‌هایی که تولید شده‌اند، صرفاً برای سرگرمی و بازی نیستند.

وی افزود: بازی‌ها در کنار سرگرمی که به مخاطب ارائه می‌دهند، به مخاطب آموزش نیز می‌دهند. حالا در زمانی بازی رسماً اعلام می‌کند که برای آموزش تولید شده‌اند، اما بعضی بازی‌ها گیمیفیکیشن‌شان نهان و پنهان است.

ظاهر سرگرمی، باطن آموزش

حجت‌الاسلام بنیسی با اشاره به بازی‌های عملیات انهدام و سفیر عشق اظهار داشت: این بازی‌ها با این که در کلیت می‌گویند بازی مذهبی یا بازی دفاع مقدس است؛ اما خیلی‌ها نمی‌دانند که در این بازی‌ها چه چیزی می‌گذرد.

وی ادامه داد: بازی‌هایی همچون The last of us و یا بازی The Witcher به ظاهر بازی‌های اکشن و بازی‌هایی برای سرگرمی به نظر می‌رسند؛ اما بیشتر بازی‌ها علاوه بر سرگرمی آموزش می‌دهند و به آموزشی که مبتنی بر گیم و یا بازی باشد، بدان گیمیفیکیشن می‌گویند.

خبرنگار: محمدحسین کتابی

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات