۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۶۷۴۸۹۴
گزارش؛

پای لیبرال‌ها بعد از ۳۳ سال به حسینیه جماران باز شد!

پای لیبرال‌ها بعد از ۳۳ سال به حسینیه جماران باز شد!
ناسا یا همان کمپین انتخاباتی اصلاح‌طلبان با حضور در حسینیه جماران کار خود را آغاز کرد، اعضای نهضت آزادی این بار بدون ملاحظات قبلی عضو مؤثر در تشکیلات جدید هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا، پایمان را لای در گذاشته‌ایم تا بسته نشود! این بخشی از یادداشت یکی از اعضای گروهک نهضت آزادی در واکنش به حضور لیبرال‌های شناسنامه‌دار در میان جبهه اصلاح‌طلبان است. نویسنده در ادامه یادداشت خود اشاره‌کرده که اصلاحات پیش از آن که نام ائتلاف چند حزب سیاسی باشد، نام یک جنبش اجتماعی در ایران است و گروهک او به دنبال آن است تا مسئله «تغییر سیاسی» در ایران را به‌صورت مسالمت‌آمیز پیش ببرد.

ترجمه جملات این چهره فعال گروهکی بسیار ساده است. او بدون تعارف‌های موجود بخش‌هایی از جزوه «نظریه نافرمانی» جین شارپ را کپی کرده و به دنبال براندازی نرم است!

حالا اصلاح‌طلبان اولین جلسه رسمی کمپین انتخاباتی خود را در اقدامی نمادین در حسینیه امام (ره) در جماران آغاز کرده و جالب‌توجه آن که از اعضای نهضت آزادی نیز دعوت کرده تا در سازوکار جدید انتخاباتی خود نقش داشته باشند.

سال ۸۸ ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان کارش را با نام مستضعفان و از مسجدی در نازی‌آباد تهران شروع کرده و البته مدتی بعد با تشکیل ستادهای انتخاباتی در محله‌های بالای شهر ازجمله ستاد قیطریه زمینه شورش شهری اشراف را فراهم آورد. حالا در یک اقدام کاریکاتوری همان گروه شکست‌خورده از محل بیت امام و البته این بار به پشتوانه سازمان‌دهی ضدانقلاب کار خود را آغاز کرده است.

و البته این طنز ماجراست که در سالگرد پاسخ تاریخی حضرت امام (ره) به علی‌اکبر محتشمی پور که نهضت آزادی را گروهی منحرف و بدتر از منافقین خوانده بود پای اعضای نهضت به حسینیه جماران باز شده است[۱]

پای لیبرال‌ها بعد از ۳۳ سال به حسینیه جماران باز شد!/ فرش قرمز بهزاد نبوی، زیر پای نهضت آزادی

 

البته اتصال گروه‌های لیبرال و متصل به سازمان‌های جاسوسی خارجی به اصلاح‌طلبان اتفاقی نبوده و روندی طولانی‌مدت را طی کرده و اصلاح‌طلبان نه از سر یک ائتلاف سیاسی موقت که با داشتن یک دیدگاه مشخص با آن‌ها پیوند خورده‌اند.

علی‌رضا علوی تبار در مقاله روشن‌فکری دینی و راه بی‌بدیل می‌نویسد: «اگر مدرن شدن برای ما ضروری است و اگر مدرن شدن پایدار و سازگار ما در گرو مدرنیته درون‌زا است، روشنفکری دینی تنها راهی است که می‌تواند ما را در این مسیر کامیاب سازد»[۲].

اشاره علوی تبار به روشن‌فکری دینی همان جریانی است که بازرگان در کتاب «راه طی شده» به آن اشاره‌کرده و قابل‌توجه آنکه از آن مسیر جریان‌های انحرافی چون سازمان مجاهدین خلق (منافقین) تولیدشده است!

حمیدرضا جلایی پور یکی دیگر از اعضای فرقه رادیکال خاتمی بیان ساده‌تر و آشکارتری نسبت به علوی تبار داشته و در مقاله پس از اسفند و در واکنش به شکست‌های سریالی اصلاح‌طلبان می‌نویسد: باید از انتخابات استفاده کرد و با نیروهای لائیک و دگراندیشان جامعهٔ ایران که میان احزاب سیاسی جایی ندارد و کارکرد و مشروعیت داد.

پای لیبرال‌ها بعد از ۳۳ سال به حسینیه جماران باز شد!/ فرش قرمز بهزاد نبوی، زیر پای نهضت آزادی

در اولین جلسه ناسا (کمپین انتخاباتی اصلاح‌طلبان) بهزاد نبوی به‌عنوان رئیس و رابط تشکیلات با خاتمی انتخاب شد. بهزاد نبوی تا سال‌ها مخالف حضور نیروهایی به سبک و سیاق نهضت آزادی در میان اصلاح‌طلبان بود؛ اما در گفتگوی خود با روزنامه شرق که مدت کوتاهی بعد از پذیرش استعفایش از نمایندگی مجلس ششم صورت پذیرفت به‌یک‌باره تغییر ایدئولوژی داده و می‌گوید: هر نیرویی که احساس کنیم وزنی در جامعه دارد و یا می‌تواند نقشی بر عهده بگیرد را باید به جمع اصلاح‌طلبان راه داد.

حضور تشکیلاتی گروه‌های ضدانقلاب در کمپین اصلاح‌طلبان چه خواستگاه نظری و هویتی داشته باشد و چه از سر تاکتیک برای پر کردن ستادها، یک پیام واضح در خود دارد: ارادت به امام از سوی اصلاح‌طلبان یک نمایش بیشتر نیست! و آن‌ها مدت‌ها است که پروژه عبور از خمینی را کلید زده و حضور در حسینیه امام مانوری تبلیغاتی با بهره‌برداری‌های سیاسی از جانب گروهی است که به‌صراحت از مهدی هاشمی معدوم و فرزندان بازرگان دفاع می‌کنند.

ناسا نیامده به زمین خورد

جالب آن که حتی استفاده از پیاده‌نظام نهضت آزادی هم نتوانسته بدنه درهم‌ریخته اصلاح‌طلبان را سازمان‌دهی کند! حذف تعدادی زیادی از جوانان و احزابی که مخالف استمرار «دیکتاتوری» هستند، صدای همان تعداد محدود از حاضران در حسینیه جماران را نیز درآورده است.

بنا به اطلاع مشرق حسین نورمحمدی و الهام فخاری از اعضای اقلیت به هیئت‌رئیسه اعتراض کرده‌اند که چرا هیچ نیروی جوانی در میان کمیته ۹ نفرِ ناسا حضور ندارد! اما کسی محلی به اعتراض‌ها نگذاشته و به نظر ترکیبی که گعده رادیکال خاتمی آن را مهندسی کرده با فشار حزب منحله مشارکت تصمیم‌ساز اصلی در تشکیلات جدید است، از سوی دیگر، احمد حکیمی پور از حزب اراده ملت، رسول منتجب‌نیا از حزب جمهوریت، محمدرضا جلایی پور از جوانان بدنه اصلاح‌طلب و چند نفر دیگر از احزاب اصلاح‌طلب به نشانه اعتراض در جلسه دیشب حضور نداشتند.

یکی از اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در واکنش به نمایش ناسا در جماران به این اقدام واکنش شدید نشان داده و نوشته است که مگر اصلاح‌طلبان پاسخ اقدامات قبلی خود را داده‌اند که بازی جدید را شروع کرده‌اند!

پای لیبرال‌ها بعد از ۳۳ سال به حسینیه جماران باز شد!/ فرش قرمز بهزاد نبوی، زیر پای نهضت آزادی

به نظر می‌رسد برخلاف گزارش سفارشی روزنامه اعتماد[۳] بر اجماع اصلاح‌طلبانه، این گروه سیاسی حتی با خرج کردن حیثیت سیاسی خود زیر پای ضدانقلاب و باوجود حمایت‌های معنوی و مادی از سوی موسسه وابسته به بیت حضرت امام (ره) توانایی برگزاری یک جلسه داخلی را نیز ندارد.

افراطی‌های اصلاح‌طلب به‌جای عذرخواهی از هشت سال گروگان‌گیری کشور توسط دولت وابسته به کدخدا، دوباره به صحنه آمده و وانمود می‌کند که کلید حل مشکلات را در دست دارد! آن‌ها این بار علامت‌های روشنی نیز در دست دارند، با این منطق که اگر تابه‌حال مشکلات کشور حل‌نشده از منطق انقلاب اسلامی است که فرش قرمز زیر پای نهضت آزادی پهن نکرده است!


[1] http://www.imam-khomeini.ir/fa/c207_51502

[2] http://ensani.ir/fa/article/24939

[3] https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/163782

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات