۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۶۷۴۹۸۵
دین و زیست مجازی(21)؛

فیلتر کردن فضای مجازی و ابعاد مختلف آن

فیلتر کردن فضای مجازی و ابعاد مختلف آن
حجت الاسلام حکیم باشی گفت: اصل فیلتر در شرایط کنونی ضروری است امّا محدوده آن حساسیت هایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام حسن حکیم باشی پژوهشگر مسائل دینی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا با اشاره به اهمیت زیست مومنانه در فضای مجازی گفت: فضای مجازی اقتضائات و فریبندگی دارد برای مثال کتابخانه داریم که پارتیشن‌بندی شده است پشت دیوار نازک آن افرادی نشسته اند که فکر می کنند افراد آن طرف صدای آنها را نمی‌شنوند اما بعد از برداشته شدن دیوار متوجه این موضوع می شوند.

مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: در فضای مجازی انسان ها از دید بصری خارج اند به همین علت این فضای حقیقی را مجازی نام گذاری کرده اند، در حالی که فضای مجازی به نوعی حقیقی است و فکر می کنند آزادتر است.

 وی با توجه به زیست مومنانه در فضای مجازی ابراز داشت: کسی که باید ها و نباید ها را رعایت نمی‌کند هم عقلی و هم ایمانی دچار مشکل است، آیه ۳۴ سوره نساء به مسئله ایمان به غیب و حفاظت از منافع و اسرار دیگران در غیاب آن ها اشاره کرده است.  فضای مجازی بر این اساس مثل فضای حقیقی است، همانطور در فضای حقیقی ملاحظاتی داریم باید ملاحظات فضای مجازی را نیز رعایت کنیم.

حجت الاسلام حکیم باشی گفت: بر اساس روایات برای هر فردی دو موقعیت علنی و خفا  وجود دارد، اگر فرد مومن باشد در خلوت و تنهایی خدا را حاضر می بیند بیشترین مشکلات فضای مجازی این است که انسان ها از ارزش‌های اخلاقی غفلت بیشتری پیدا می‌کند، در فضای مجازی دروغ و غیبت گسترش بیشتری دارد باید در فضای مجازی محتاط تر و با تقوا تر بود.

وی عنوان کرد: فیلتر کردن پدیده جدیدی نیست در دوران گذشته هم داشته ایم ، زمانی داشتن دستگاه  ویدیو، ماهواره جرم بود و به نوعی آن را فیلتر کرده بودند و حالا در عصر حاضر بحث از فیلتر کردن اینترنت؛  ما باید معیار را تشریح کنیم و آنگاه به آن دامن بزنیم نمی‌توان برای بالاشهرتهران و فلان روستای سیستان یک نسخه پیچید، صفر و صدی قابل قبول نیست باید شرایط را سنجید.

پژوهشگر مسائل دینی با توجه به حدیث الانسان حریص علی ما منع گفت:  بعضی چیزها را منع کرده ایم که اگر من نمی شد به گسترش آن دامن نمی زد، اصل فیلتر در شرایط کنونی ضروری است امّا محدوده آن حساسیت هایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و به صورت عملی صورت انجام بگیرد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
همان قدر که صحبت با دشمن نياز به ديپلماسي و چرب زباني دارد بعضي وقت ها تشر هم نياز است تا طرف مقابل سر جايش بنشيند و حواس اش جمع باشد که به کجا مي رود.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
خدا رحم کرده شرایط کرونایی کامل نشان داد که چقدر زندگی ما و استمرار آن وابسته به اینترنت و فضای مجازی هست آن وقت باز هم دست از فیلتر بی حساب و کتاب بر نمی دارید
1
0