۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۶۷۵۱۴۴
دین و زیست مجازی(27)؛

فضای مجازی و خلأ تصمیم گیری واحد در مسائل فرهنگی

فضای مجازی و خلأ تصمیم گیری واحد در مسائل فرهنگی
در اهداف فضای مجازی، اگر خداوند ملاک و مدنظر قرار نگیرد، انسان به عدم و تباهی سوق داده می شود، زیرا آنچه که در فضای حقیقی زندگی وجود دارد، در فضای مجازی نیز صدق می کند.

حجت الاسلام علی محمد حسین زاده مدرس حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا در موضوع زیست مومنانه در فضای مجازی گفت: زیست مومنانه باید ترقی، در باورها و احساسات باشد، چه در فضای حقیقی و چه فضای مجازی و از آنجایی که در شرایط امروزه بسیاری از رویدادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، در این فضای مجازی صورت می گیرد، این فضا، به فضای حقیقی بدل شده است.

وی افزود: اصول زیست مومنانه مبتنی بر، اخلاق و اعمال صحیح و پاک می باشد همانطور که خداوند به صراحت این موضوع را در سوره مبارکه عصر در قرآن کریم فرموده است، والعصر، ان الانسان لفی خسر، الا الذین امنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.

مدرس حوزه در این باره خاطرنشان کرد: در اهداف فضای مجازی انسان، اگر خداوند ملاک و مدنظر قرار نگیرد، انسان به عدم و تباهی سوق داده می شود، زیرا آنچه که در فضای حقیقی زندگی وجود دارد، در فضای مجازی نیز صدق می شود. چون فضای مجازی فضای ارتباطی و اجتماعی است ولو اینکه غیر حضوری باشد، مانند حسن ظن، تقوا، حیا و عمل صالح.

وی بیان کرد: باتوجه به شرایط موجود، فضای مجازی، جایگزین فضای حقیقی خواهد شد، زیرا فضای مجازی تحقق بخشی از ارتباطات و رفتار ما در فضای حقیقی است، مانند مسائل مهم پزشکی که یک طبیب، از راه دور در مکان متفاوت در عمل مهم جراحی، همیاری می کند.

حجت الاسلام حسین زاده افزود: با توجه که امروزه نسل و جامعه ما، پرسشگر است، اگر به فرموده مقام معظم رهبری، پاسخ منطقی و معقولانه ای برای سئوالات و شبهات نیابیم به خسران و سقوط هدایت خواهیم شد.

وی در بیان چند موضوع، مبتنی بر راه حل مناسب زیست مومنانه در فضای مجازی ابراز داشت: مضاف بر پیگیری و اعمال محدودیت، باید شرایط عقلی مومنانه نیز حاکم باشد تا مانع از آسیب های جدی بشویم، زیرا در صورت عدم تمرکز واحد در مسائل فرهنگی، مشکلات فراوانی به وجود می آید.

مدرس حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از عوامل موفقیت در دوران هشت سال دفاع مقدس، وجود تصمیم گیری واحد بود که باعث پیشبرد نظام جمهوری اسلامی ایران شد، امروزه نیز این تصمیم گیری واحد در حوزه، ارتباطات و فرهنگی جامعه، به شدت نیاز است و در صورت عدم این مسئله، هرج و مرج فرهنگی و اجتماعی به وجود می آید.

 

ارسال نظرات