۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۶۷۵۱۶۷
دین و زیست مجازی (۳۲)؛

ضرورت فرهنگ سازی اسلامی در فضای مجازی

ضرورت فرهنگ سازی اسلامی در فضای مجازی
سه ضلع موثر در رشد فرهنگ و فضای مجازی، والدین، آموزش و پرورش و رسانه ملی است، که در فرهنگ سازی فضای مجازی نقش بسزایی ایفا می کنند.

حجت الاسلام سید محمد مهدی بطحائی، مقرر کتاب جلوه ای از نهج البلاغه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا در موضوع زیست مومنانه در فضای مجازی گفت: شاخصه اصلی این مسئله، مومنانه بودن است، خداوند در سوره مبارکه نساء می فرماید، یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم فان تنازعتم فی شیء فردوه الی الله و الرسول ان کنتم تومنون بالله و الیوم الاخر ذلک خیر و احسن تاویلا.

وی افزود: یکی از خصوصیات مومن، اطاعت و فرمان پذیر بودن از خداوند متعال و پیامبر(ص) و کسانی که جانشین آنها هستند می باشد، که این اصل، هم در فضای حقیقی وعلی الخصوص فضای مجازی، نیز صدق می کند و نباید بدون هیچ نظارتی، یله و رها شود.

مقرر کتاب جلوه ای از نهج البلاغه بیان کرد: از آنجا که در زندگی حقیقی، ملاک، نص صریح قرآن در اعمال و کردار انسان می باشد، در فضای مجازی نیز، باید باتوجه به بینش دینی و مذهبی ورود پیدا شود و انتشار دهنده و استفاده کننده از این فضا باید طبق نص قرآن کریم و خداوند عمل کند.

وی اظهار داشت: فقه ما پویا است و ما باید فقیه پویا باشیم و این امر، خارج از واقعیت نیست بلکه باتوجه به چهارچوب اصول خداوند و رسول خدا، می توان شبهات و سئوالات وارد شده در فضای مجازی کاهش داد و نباید نسبت به چنین مسئله مهمی دوری و عقب نشینی کرد.

حجت الاسلام بطحائی گلپایگانی، مبنی بر ارائه راهکار مناسب، در موضوع زیست مومنانه در فضای مجازی، ابراز کرد: با رساندن معانی و تفاسیر قران کریم و روایت اهل بیت(ع)، به زبان های مختلف، برای تبلیغ و ترویج، راهکاری مناسب می باشد و مضاف بر آن، تولید فیلم و مستندات دینی و مذهبی، ارائه سخنرانی علمای تشیع و حضور مداوم روحانیون تبلیغی در این عرصه، بسیار موثراست.

وی بیان کرد: مهم ترین عامل موفقیت در زمنیه فضای مجازی، فرهنگ سازی است، مانند اهمیت رشد فرهنگ مبنی بر مسائل بهداشتی، که مانع از انتشار ویروس  کرونا گردید.

حجت الاسلام بطحائی افزود: سه ضلع موثر در رشد فرهنگ و فضای مجازی، والدین، آموزش و پرورش و رسانه ملی می باشد، که در فرهنگ سازی فضای مجازی نقش بسزایی را ایفا می کنند و مسئولین محترم، باید از اعم مردم، به ویژه جوانان و خانواده ها، از باب خدمات اجتماعی و ارتباطی فضای مجازی، مشورت گیرند که بهترین پیشبرد برای اهداف اسلام، تشیع و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

ارسال نظرات