۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۶۷۵۱۷۳
آیت الله اعرافی در دیدار صمیمانه اساتید و طلاب:

شناخت، پیاده سازی و پیگیری منشور روحانیت را وظیفه خود می دانیم

شناخت، پیاده سازی و پیگیری منشور روحانیت را وظیفه خود می دانیم
مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه شناخت، پیاده سازی و پیگیری منشور روحانیت را وظیفه خود می دانیم، گفت: تنها مفسر این اندیشه های ناب، رهبر معظم انقلاب هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور شنبه شب در دیدار و نشست صمیمی با طلاب و اساتید حوزه های علمیه کشور که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز شنیدن و پذیرش نقطه نظرات طلاب از وظایف مسؤولان حوزه است، گفت: ما باید نقدهای نرم و فراتر از آن را به جان بخریم و آنها را بپذیریم.

وی با بیان اینکه بنده کاستی های موجود در حوزه های علمیه را از قصورات خودم دانسته و سایر اساتید و مسؤولان حوزه را از نقص و کاستی مبرا می دانم، ادامه داد: ما و شما طلبه ها و فضلا، ممیزات و مشخصه هایی داریم که اگر آنها را از ما بستانند دیگر چیزی برای عرضه نداریم.

ضرورت اهتمام طلاب در زمینه تقویت شخصیت معنوی و اخلاقی خودشان

آیت الله اعرافی بر ضرورت اهتمام طلاب در زمینه تقویت شخصیت معنوی و اخلاقی خودشان تأکید و عنوان کرد: یکی از این شاخصه ها اخلاقیات و درون مایه های معنوی است که ما طلبه ها باید همواره در صدد تقویت این درون مایه در وجودمان باشیم؛ امروز باید از فضائل ماه های مبارک رجب، شعبان و رمضان به خوبی استفاده کنیم.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه طلاب باید اهل مناجات سحرگاهی و تضرع شبانه باشند، ابراز کرد: با توجه به مناجات رجبیه امام زین العابدین(ع) باید دانست که همه حوائج و نیازهای ما در ید قدرتمند پروردگار عالمیان قرار دارد، از این جهت باید بنده مطلق او باشیم و لحظه ای دچار کبر و غرور نشویم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که سبب می شود طلاب اهل مناجات سحرگاهی و تضرع شبانه باشند، امام شناسی و مطالعه سیره بزرگان معنویت و اخلاق است؛ طلابی که در نوجوانی و جوانی با ویژگی های متعالی بزرگان اخلاقی و معنوی آشنا می شوند، بدون شک در مسیر طلبگی خود هیچگاه از این طریق جدا نخواهند شد.

پ/شناخت، پیاده سازی و پیگیری منشور روحانیت را وظیفه خود می دانیم

شناخت، پیاده سازی و پیگیری منشور روحانیت را وظیفه خود می دانیم

آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به سالروز صدور منشور روحانیت و با بیان اینکه اندیشه تابناک امام راحل جهان و معادلات آن را تحت تأثیر و تغییر قرار داد، بیان کرد: بخشی از اندیشه های امام خمینی(ره) در پیام بلند ایشان خطاب به علمای حوزه که به عنوان منشور روحانیت شناخته می شود، وجود دارد و ما باید آنها را نصب العین خود قرار دهیم.

عضو فقهای شورای نگهبان با قرائت فرازهایی از منشور روحانیت امام خمینی(ره)، هشدارهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در زمینه خطر تحجرگرایان و نفوذ در حوزه های علمیه را مورد اشاره قرار داد و مطرح کرد: ایشان تأکید می کنند که ما علاوه بر اینکه در علوم خود باید از مبانی جواهری حمایت کنیم، باید به علوم انسانی امروزی نیز توجه داشته باشیم.

وی ابراز داشت: شناخت، پیاده سازی و پیگیری اندیشه های والای امام خمینی(ره) در منشور روحانیت را وظیفه خود دانسته و مفسر این اندیشه های ناب را نیز رهبر معظم انقلاب می دانیم.

آیت الله اعرافی در ادامه یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم را مورد توجه قرار داد و با اشاره به حرکت های حوزه علمیه قم پیش از انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب اسلامی، عنوان کرد: امروز در آستانه یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم هستیم و برای این منظور دبیرخانه ای تشکیل شده است تا سیر تطورات حوزه های علمیه در این یک قرن را تهیه و تنظیم کند تا در معرض دید همگان قرار گیرد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه امام راحل به کمک طلاب جوان و انقلابی در تاریک ترین دوران با نهضت خودشان حماسه ای عظیم در جهان رقم زدند، ابراز کرد: امروز طلاب و اساتید هوشمند و جوانمان باید برای سده بعدی حوزه های علمیه راه های نو پیدا کرده و قدم های جدیدی را بردارند و در این راه از امام خمینی(ره) الگو بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: ما از هنگامی که در حوزه کار را به دست گرفتیم از طرح های قبلی حمایت و طرح های بسیاری را به آنها اضافه کردیم؛ باید دانست که راه دشوار است و ما نیز عاجز و قاصر هستیم؛ همه نکاتی که طلاب فرمودند درست است، اما مطمئن باشید خادمان شما در طراحی اسناد کارهای بزرگی را با دست خالی و گرفتاری و کمبود و مشکلات رقم زده اند و متعهد هستیم در اقدام و عمل نیز به آنها پایبند باشیم.

آیت الله اعرافی بیان کرد: مطالبات طلاب در جلسات مختلف ثبت و ضبط می شود و در حد بضاعت خود آنها را دنبال می کنیم؛ 1000 ایده و طرح از سوی طلاب به ما رسیده است و ده ها مطالبه از سوی بزرگان وجود دارد که به زودی نرم افزار آن آماده می شود و در اختیار همگان قرار می گیرد؛ اتصال ما به این بانک ایده ها مستمر بوده و خواهد بود.

پ/شناخت، پیاده سازی و پیگیری منشور روحانیت را وظیفه خود می دانیم

روزانه به یکصد پیامک جواب می دهم / سامانه سفیر را پیگیری می کنم

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه با بیان اینکه بنده سامانه سفیر در خبرگزاری حوزه را هر روز مشاهده می کنم و پیام های طلاب را می خوانم، گفت: بنده روزانه تقریباً صد پیامک جواب می دهم و در فضای مجازی حضور دارم و مطالب را می بینم؛ پویش سالانه نیز داریم و در پویش امسال حجم قطوری از مطالبات و اظهارنظرات را داشتیم که همه آنها را دنبال می کنیم؛ به این پویش در 9 روز، حدود 500 هزار کامنت از سوی 10 هزار نفر برای ما ارسال شده بود که نسبت به دوره قبل فاخرتر و جدی تر است.

وی مسأله منابع اقتصادی و مالی حوزه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: امروز حجم بالای وقف حوزه بدون عوائد است و اگر آن مسیر دنبال شده و موانعش برداشته شود در آینده ای نزدیک حوزه به هیچ منبعی از بودجه های دولتی محتاج نخواهد شد؛ ای کاش از ابتدا همین مسیر را می رفتیم؛ چندین کار دیگر هم هست که در دوره های بعدی به ثمر خواهد نشست.

در حوزه نیازمند چرخه مستمر ورودی و خروجی هستیم

آیت الله اعرافی با اشاره به مقوله حمایت از استعدادهای برتر و نخبگان و با بیان اینکه ما در حوزه نیازمند چرخه مستمر ورودی و خروجی هستیم، گفت: بدین منظور طرح هدفمندی مزایا، خدمات و شهریه را راه اندازی کرده و آن را پیگیری می کنیم؛ این یک طرح جامع است که خدمات مختلف را در عرصه تحصیل، تدریس، پژوهش و تبلیغ هدفمند می سازد؛ در این زمینه گام هایی برداشته شده است و ما در این مسیر میان طلاب و اساتید سراسر کشور اعم از برادران و خواهران تفاوتی قائل نیستیم.

وی به ارائه توضیحاتی در زمینه طرح آمایش حوزه پرداخت و با اشاره به مسأله حوزه پاسخگو و حوزه انقلابی تصریح کرد: حوزه انقلابی باید بتواند به نیازهای نظام اسلامی پاسخ دهد؛ ما در طرح ها و اسناد خود درصدد آن هستیم خلأهای موجود در این زمینه را برطرف کنیم؛ اگر این موضوع را جدی نگیریم و تنها به شعار دادن اکتفا کنیم، بدون شک میراث گرانبهای خود را از دست خواهیم داد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور به راه اندازی دروس خارج فقه معاصر اشاره و مطرح کرد: به زودی 7 یا 8 جلد از تقریرات درس خارج فقه معاصر منتشر خواهد شد؛ ما درس های خارج جدیدی را راه اندازی کرده ایم و برای رسیدن به این موضوع راه پرپیچ و خمی را طی کرده ایم.

ضرورت توجه به بعد بین المللی حوزه علمیه

وی همچنین با بیان اینکه حوزه باید بین المللی باشد، اما متأسفانه نیست، عنوان کرد: امروز حوزه ظرفیت بالایی برای ایفای نقش در عرصه های بین المللی دارد که باید نسبت به آن توجه شده و در اطلاع رسانی ها دقت و اهتمام بیشتری صورت بگیرد؛ یکی از نمونه های این مسأله ایفای نقش در زمینه درگیری های قره باغ بود.

آیت الله اعرافی در پایان مسائلی همچون اعتباربخشی به مدارج علمی حوزه، تشکیل گروه های علمی، رویکردهای اجتماعی حوزه، وحدت حوزه و دانشگاه، کرسی های آزاداندیشی و مسائل مربوط به اساتید حوزه، واسپاری اختیارات به استانها و ارتقای توان آنها در حد حوزه علمیه قم را مورد اشاره قرار داد و نسبت به حل مشکلات موجود در این زمینه ابراز امیدواری کرد./841/پ201/ب1

ارسال نظرات