۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۶۷۵۲۰۲

سفر معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه به چهار استان کشور

سفر معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه به چهار استان کشور
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری در برنامه ای 7 روزه برای اطلاع از روند برنامه های تهذیبی به استان های شیراز، کرمان، بوشهر و سیستان و بلوچستان سفر کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در ابتدا به استان بوشهر سفر کرد که نشست با مدیر، معاونان حوزه علمیه استان بوشهر و نیز مدیران و معاونان تهذیب و تربیت مدارس علمیه استان بوشهر از برنامه های معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در جریان سفر یک روزه به بوشهر بود.

در این نشست ها مسائلی از جمله معرفی برنامه‌های معاونت تهذیب و تربیت، اهمیت تربیت و نقش تربیتی اساتید و شیوه‌های مدیریت در مدارس علمیه در دستور کار قرار گرفت.

همچنین مدیران مدارس علمیه استان و معاونان تهذیب در جلسه به پرسش و پاسخ با حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در نشست با مدیر، معاونان حوزه علمیه استان بوشهر و نیز مدیران و معاونان تهذیب و تربیت مدارس علمیه استان بوشهر با بیان اینکه جبهه ایمانی باید تشکیل شود، اظهار داشت: برای ایجاد این جبهه ایمانی نیاز است یک کار بزرگ و اجتماع القلوب شکل بگیرد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مدارس علمیه بهترین بستر و کارگاه برای ساخت این افراد است، افزود: به همین جهت مدیران مدارس علمیه باید بدانند که در چه جایگاه مهمی قرار دارند و اهمیت کار خود را بدانند.

وی افزود: تمام آن چیزی که به جوان منتقل می کنید جذب می شود اما تفاوت در این است که در مدارس علمیه، جوان به صورت داوطلبانه برای جذب معارف اسلامی و اهل بیت(ع) آمده و مشتاق است، اما در مدارس و دانشگاه ها این اشتیاق به این اندازه وجود ندارد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تاثیرپذیرترین مخاطبان در حوزه های علمیه هستند گفت: این افراد می توانند در آینده نقش آفرین ترین و تاثیرگذارترین افراد در جهان باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری، شیخ زاکزاکی و سید حسن نصرالله را نمونه ای از شخصیت های حوزوی و تاثیرگذار در جهان عنوان کرد و گفت: این کار حوزه است که می تواند چنین افرادی را تربیت و تبدیل به انسان های بزرگ کند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تشکیل شورای تهذیب در مدارس علمیه، گفت: استفاده از مشاور، کارشناس، طلاب، اساتید و معاون آموزش در جلسه شورای تهذیب می تواند به اثربخشی بهتر جلسات کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه کشور، بعد از حضور در جلسات حوزه علمیه بوشهر به کنگان رفت و در جمع طلاب مدرسه علمیه امام علی بن ابیطالب(ع) کنگان با بیان فضیلت و برکات ماه مبارک رجب و بیان اینکه در روز قیامت فقط قلب سلیم انسان خریدار دارد، اظهار داشت: طلاب طیب‌ دل‌های مردم بوده و قرار است شما روحانیون و طلاب، قلب های سلیم در دنیا بسازید.

وی افزود: پزشکان قلب جسمی، مردم را تحت درمان قرار می دهند ولی طلاب قلوب و روح مردم را می سازند؛ بنابراین در مرحله نخست باید خودتان را به خوبی بسازید تا بتوانید دل‌های مردم را آباد کنید و بسازید.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه کشور تفاوت انسان و حیوانات را پرورش عقل و معرفت عنوان کرد و گفت: لازم است در این راه طلاب معرفت خود را تقویت کنند و بالاتر از آن دیگران را معرفت دهند.

گفتنی است در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری به سوالات طلاب پاسخ داد.

حضور در استان فارس

حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری، معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور، وارد استان فارس شد و در این سفر در جلسه جهاد تربیتی مدیران و معاونین تهذیب حوزه های علمیه استان فارس، اظهار کرد: عالمان اخلاق و اهل معرفت بیان می کنند که انتهای سلوک معنوی فنا فی الله است.

وی در ادامه اضافه کرد: فنا فی الله به این معنا که انسان در عالم، غیر خدا را نبیند و اراده او فانی در اداره خدای متعال باشد؛ اینکه غیر خدا را در عالم نبیند به این دلیل است که همه هرچه هستند کمتر هستند تا با هستی خود نام هستی ببرند، در هر حرکتی حول قوه الهی باید آشکار باشد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: اینکه اراده، فانی در اداره خدا باشد به این معنا که آنچه خداوند خواسته ما غیر از آن چیزی نخواهیم و خواست خداوند را بر خواست خود مقدم کنیم، این را آخر اخلاق می دانند، اراده خدای متعال چیست؟ که باید آن را فانی در اراده خود کنیم، ابتدا به ذهن ها خطور می کند که خداوند از ما خواسته تا نماز و روزه بخوانیم و واجبات را انجام دهیم، این ها درست است اما یک مرتبه دیگر وجود دارد که ما در مکتب امام راحل(ره) و برکت اسلامی بیشتر متوجه آن شده ایم، البته امام آنچه فرمود اسلام ناب بود آنگونه که پیامبر(ص) عرضه کرده بود.

وی با تاکید بر اینکه آخر اخلاق و تربیت توحید خالص و فنا فی الله است، افزود: اینکه بدانیم اراده خداوند به چه چیزی تعلق گرفته در قران کریم ذکر شده است، خداوند در قرآن کریم می فرماید مستضعفان را وارث زمین کند و زمین را در اختیار بندگان صالح خود قرار دهد، این اراده پروردگار است که خداوند در زبور حضرت داود و دیگر کتاب ها بیان کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری بیان کرد: باید اراده خدا را بر اراده خود مقدم کنیم، این اراده، اراده تشریعی خداوند بوده و در واقع تکوینی و حصولی نیست! بلکه تحصیلی است، این جملات انشا به لسان خبر است.

وی خاطرنشان کرد: من و شما باید اراده خداوند را محقق کنیم نه اینکه بنشینیم تا خداون آن را انجام دهد؛ چراکه توصیه و باید است، خداوند در قرآن کریم خطاب به مومنان می فرماید بیایید اراده خداوند را محقق کنید، البته این خواست تشریعی است، برخی خیال می کنند امام زمان(عج) بیاید تنهایی عالم را اصلاح کند، این فکر غلط است؛ چراکه اگر بنا بود اینچنین باشد حضرت عیسی و پیامبر(ص) این کار را می کردند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور گفت: بنا بوده است در عالم انسانی، انسان ها با اختیار خود حرکت کنند و جوامع را با اختیار خود اصلاح کنند نه این با نظرات و معجزات پیش برویم، مومنان باید در یک جبهه ایمانی کار را راه بیندازند، آخر سلوک معنوی و تربیت اسلامی این است که اراده خود را در ارائه خداوند فانی کنید.

وی عنوان کرد: اخلاق در فرهنگ قرآنی این است که به سراغ تحقق بخشیدن اراده پروردگار برویم، اگر تصمیم گرفتیم این کار را انجام دهیم بسیار اخلاقی هستیم، معنویت اسلامی نصرت دین خداوند است، معنویتی که جبه اسلامی را تضعیف می کند فریب کاری و دغل بازی است.

حضور در استان کرمان

حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری، معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور، بعد از سفر به استان فارس راهی دیار سردار سلیمانی شد و در ابتدای حضور خود با امام جمعه کرمان، حجت الاسلام والمسلمین علیدادی دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار حجت الاسلام والسلمین عالم زاده نوری با بیان این که امروز روحانیت ادامه دهنده انبیاء الهی است، تصریح کرد: تهذیب و تربیت در حوزه های علمیه باید محور اصلی و مقدم بر تعلیم باشد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه با تأکید براین که برای رفع مشکلات طلاب، حوزه نیاز به مشارکت با دیگر افراد دارد، ادامه داد: برای رفع مشکلات تربیتی نیاز به همفکری است.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری در ادامه به بیان ارزش و اهمیت جایگاه اخلاق و مقدم بودن تزکیه و تهذیب بر تعلیم در زندگی و به ویژه در هویت و رسالت طلبگی طلاب ، بیان داشت: اگر اخلاق و تربیت، پایه تعلیم و آموزش قرار نگیرد، با کوچکترین تزلزل روحی و اخلاقی کل این بنا سست خواهد شد و بتدریج فرو خواهد ریخت.

وی کارشناسان تربیتی را خط مقدم ارتباط با طلاب جهت رشد و اصلاح امور تربیتی و اخلاقی دانست و اظهار داشت: اساتید، کارشناسان تربیتی و سایر همکاران در بخش معاونت با توجه به تعامل تنگاتنگ با طلاب، جایگاه الگومحوری در انتقال مفاهیم ارزشی، اخلاقی و منش رفتاری دارند که طی فرآیند زمانی، دستیابی به اهداف تربیتی مجموعه را محقق خواهند کرد.

بعد از آن حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری، معاون تهذیب حوزه علمیه کشور، در دیدار با طلاب شهر کرمان در مدرسه امام مهدی (ع) کرمان، با اشاره به اهمیت برنامه های تهذیبی در حوزه های علمیه، گفت: عملی کردن برنامه های تهذیبی در کنار تعلیم و آموزش از برنامه های مهم معاونت تهذیب در کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری فضائل اخلاقی را بهترین راه رسیدن به کمال انسانی و تقرب الهی دانست و افزود: هدف مجموع تهذیب حوزه های علمیه، تقویت مسئله تهذیب و اخلاق و تربیت طلبه کارآمد و با اخلاق برای نظام جمهوری اسلامی و انقلاب است.

معاون تهذیب حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: یکی از ارکان هویت طلبگی در کنار تفقه در دین و تبلیغ، تهذیب نفس است و اگر کسی به حوزه بیاید و در این قسمت نتواند آنگونه که شایسته است و امام زمان(عج)انتظار دارد به خود سازی و تزکیه نپردازد باید بداند که هویت طلبگی او کامل نشده است و چنین طلبه ای به موفقت علمی و معنوی نخواهد رسید.

وی گفت: انسان نباید در دستگاه تعلیم و تعلم از تزکیه و تهذیب نفس غفلت کند و باید همه شئون زندگی خود را در راستای عبودیت تنظیم نماید.

وی با بیان این که زندگی ظلبگی سختی های زیادی را در دنیا دارد، ابراز داشت: زندگی طلبگی پر از سختی هایی بوده که طلاب با تحمل سختی ها می توانند آخرت خود را آباد کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده هدف خلقت انبیا و اهل بیت را هدایت مردم دانست و خاطرنشان کرد: تهذیبت و تعلیم دو بال جدا نشدنی برای طلاب شمرده می شوند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که خداوند انسان های با ایمان را در دنیا مورد امتحان قرار داده، ادامه داد: امتحان الهی از اهداف خلقت انسان ها در دنیا است.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده با اشاره به این آرزوی همه پیامبران برافراشته شدن پرچم حق و کلمه لااله الا الله در دنیا است، تصریح کرد: تا ندای لا اله الا الله در سراسر عالم قرار نگیرد، مبارزه علیه باطل ادامه دارد.

وی با بیان این که یک عالم از علمش بهره ببرد بهتر از هفتاد هزار عابد است، خاطرنشان کرد: طلاب در زندگی دنیوی خود با عمل کردن به قرآن و روایات مرورد رضایت خدا قرار گیرند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه در پایان خدمت کردن به طلاب را توفیق الهی دانست و بیان داشت: مسئولان حوزوی تمام سعی و تلاش خود را برای رفع مشکلات طلاب در زمینه های اقتصادی و تهذیبی انجام داده اند و برنامه ریزی های خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی بعد از انجام جلسات در استان کرمان راهی استان سیستان و بلوچستان شد.

حضور در سیستان و بلوچستان

در سفر به استان سیستان و بلوچستان چهار برنامه در دستور کار قرار گرفت که ترتیب زیر عبارت اند از:

مراسم آموزش طلاب در فضای مجازی، جلسه با مدیران و معاونان آموزشی استان با عنوان تهدید، فرصت و راهکارهای آموزشی، جلسه تبیین رزمایش تهذیب و تربیت و شرکت در اختتامیه جشنواره استانی علامه حلی./1350/د101/ب1

ارسال نظرات