۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۶۷۵۲۲۹
آیت الله اعرافی:

منشور روحانیت باید مطمح نظر و دستور عمل ما در عرصه های مختلف باشد

منشور روحانیت باید مطمح نظر و دستور عمل ما در عرصه های مختلف باشد
مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه منشور روحانیت باید مطمح نظر ما در عرصه های مختلف باشد، گفت: باید در اجتهاد آفاق جدید و ابوابی نو مبتنی بر فقه جواهری پایه ریزی کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور صبح امروز در آیین اختتامیه جشنواره ملی پرچمداران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت که در سالن اجتماعات دارالشفاء برگزار شد، با اشاره به سالروز صدور منشور روحانیت توسط امام خمینی(ره) گفت: متأسفانه گاهی بلندای فکر، اندیشه و نگاه بلند تمدنی امام(ره) را نادیده می گیریم، در حالی که باید با هدایت های رهبری همواره آن را بازخوانی کرده و در فضای جامعه بازنشر دهیم.

منشور روحانیت باید مطمح نظر و دستور عمل ما در عرصه های مختلف باشد

وی با بیان اینکه منشور روحانیت باید مطمح نظر و دستور عمل ما در عرصه های مختلف باشد، ادامه داد: این منشور گویا حاصل همه عمر امام خمینی(ره) است، زیرا در پایان عمر شریف ایشان صادر شده و از جایگاه و عظمت ویژه ای برخوردار است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه منشور روحانیت از یک طراوت، جامعیت و جذابیت ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد: این منشور همچنین از صراحت و شفافیت، شجاعت و قاطعیت برخوردار بوده و دارای برندگی نهایی و فصل الخطاب در مسائل مختلف است و نکته قابل توجه این که همه این موارد بر محور روحانیت می چرخد.

وی سوز و گداز امام خمینی(ره) در منشور روحانیت را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: ایشان در چند جای این منشور عذرخواهی می کنند؛ به عنوان نمونه ایشان در جایی می فرمایند من نظرم نبود جریان سازشکار و لیبرال زمام امور را به دست بگیرد؛ این عذرخواهی ها برای ما درس آموز است و راه را به ما نشان می دهد.

امروز باید در اجتهاد، آفاق جدید و ابوابی نو مبتنی بر فقه جواهری پایه ریزی کنیم

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه امروز پرچمداران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و حوزه انقلابی باید راه خود را با مقاومت ادامه دهند، تأکید کرد: امروز باید در اجتهاد، آفاق جدید و ابوابی نو مبتنی بر فقه جواهری پایه ریزی کنیم؛ امام(ره) در این منشور نگاه بلند تمدنی خودشان را تبیین کرده اند و این اندیشه ای است که باید در حوزه پرورانده شده و جهان را دچار تغییر کند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: بر اساس فرموده های امام خمینی(ره) در منشور روحانیت التقاط، لیبرالیسم، سکولاریسم، تحجرگرایی، دنیازدگی، بی تفاوتی، کاهش اسلام به مفاهیم کوچک و نفوذ از خطرهایی است که حوزه ها را تهدید می کند و باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه در آستانه یکصدمین سال باز تأسیس حوزه های علمیه قرار داریم، بیان کرد: حوزه در یکصد سال اخیر سیر رو به جلویی داشته و در این راه با هزاران مانع دست و پنجه نرم کرده است؛ امروز انقلاب اسلامی سنگرهای کلیدی را فتح کرده و حرکتی فزاینده و رو به جلو دارد و حوزه نیز در همه این موارد همراه و همگام آن بوده است؛ امروز باید از شهیدان درس ایثار، شجاعت و مقاومت بیاموزیم و در همه ابعاد خودمان را برای استمرار این راه آماده سازیم./841/پ202/ب1

ارسال نظرات