۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۶۷۵۸۲۰
با حضور شخصیت های برجسته حوزوی و کشوری؛

همایش بین‌المللی «قره‌باغ ۱۷ ربیع» در قم برگزار شد

همایش بین‌المللی «قره‌باغ ۱۷ ربیع» در قم برگزار شد
همایش بین‌المللی «قره‌باغ ۱۷ ربیع» با حضور شخصیت‌های برجسته حوزوی و کشوری و مهمانانی از خارج کشور در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، همایش بین‌المللی «قره‌باغ 17 ربیع» صبح امروز با حضور شخصیت های برجسته حوزوی و کشوری و مهمانانی از خارج کشور به صورت حضوری و مجازی و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در سالن امین واقع در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حضرت آیت الله سبحانی به این همایش پیامی ارسال کرد و آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل، عراقچی معاون وزارت خارجه، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی در این مراسم حضور داشتند.

پ/همایش بین‌المللی «قره‌باغ 17 ربیع» در قم برگزار شد

دشمنان اسلام به دیانت و استقلال قره باغ چشم طمع دوخته اند

حضرت آیت الله سبحانی در پیام خود به این مراسم مطرح کرد: دشمنان اسلام به دیانت و استقلال این کشور چشم طمع دوخته اند، تشیّع در این منطقه، سابقه دیرینه داشته و مورد توجّه دشمنان اسلام است و ‌لذا مراقب دسیسه ها و شیطنت آنان باشید.

این مرجع تقلید بیان داشت: در مناطق آزاد شده با ارامنه با اخلاق اسلامی رفتارکنید، به گونه ای که از ناحیه شما مورد آزار و اذیت واقع نشوند، خداوند در قرآن کریم می فرماید: نباید دشمنی گروهی، شما را بر آن دارد که عدالت نکنید. عدالت کنید که به تقوا نزدیکتر است و از خدا پروا دارید که خدا به آنچه انجام می دهد آگاه است (مائده – 8)

وی افزود: در پایان به روح همه عزیزانی که از این آب و خاک صیانت نموده طلب رحمت و مغفرت نموده علی الخصوص برای طلاب آذربایجانی که برخی از آنها نیز به فیض رفیع شهادت نائل شده اند علو درجه را مسألت دارم.

پ/همایش بین‌المللی «قره‌باغ 17 ربیع» در قم برگزار شد

صیانت از سرزمین های اسلامی از مطالبات رهبر انقلاب است

آیت الله اعرافی نیز در این همایش با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی بر قطع ارتباط کشورهای اسلامی با کشورهای متجاوز تأکید دارد، گفت: انقلاب اسلامی درصدد آن است که در جهان اسلام یک اتحاد عظیم شکل بگیرد و سران کشورهای اسلامی به ظرفیت ها و منابع جهان اسلام توجه کنند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی همگان را به متن اسلام فرا می خواند، صیانت از سرزمین های اسلامی را یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب از سران کشورهای اسلامی برشمرد و ابراز داشت: همان مقدار که فلسطین برای ما دارای ارزش و قداست است، سایر سرزمین های اسلامی نیز قداست دارد و در برابر تجاوز به آنها موضع می گیریم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه دفاع و مقاومت مشروع یکی از اصول مهم دین اسلام دانسته می شود، گفت: ما به این اصول مهم خود در هر نقطه ای از سرزمین های اسلامی که مورد تجاوز قرار می گیرد اصرار می ورزیم؛ افزون بر این هیچ اتفاقی نباید بهانه ای برای اشاعه جنگ طلبی و خشونت خواهی مذهبی شود.

پ/همایش بین‌المللی «قره‌باغ 17 ربیع» در قم برگزار شد

بیانات رهبر انقلاب مواضع ایران در قبال مسأله قره باغ را به خوبی روشن کرد

همچنین حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در این مراسم بیان کرد: رهبری در بیاناتی که در سال 1372 در جمع مردم تبریز داشتند تأکید کردند دولت ارمنستان به مردم قره باغ ظلم می کند و ما این حرکات را که ارامنه انجام می دهند محکوم می کنیم، سپس تأکید کردند که این ظلم ها ارتباطی به ارامنه داخل ایران ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم بیانیات رهبر معظم انقلاب در 17 ربیع امسال در جلسه کارگزاران حج را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: ایشان در حقیقت در این جلسه مواضع قبلی خودشان را تکرار کرده و کشتار مسلمانان در قره باغ و کشمیر را از مصادیق ظلم در حق مسلمانان یاد کردند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تصریح کرد: حمایت ها و بیانیه هایی که از سوی رهبری، مراجع تقلید و آیت الله اعرافی صادر شد موضع نظام جمهوری اسلامی ایران در مسأله قره باغ را به خوبی روشن ساخت.

پ/همایش بین‌المللی «قره‌باغ 17 ربیع» در قم برگزار شد

متأسفانه از ظرفیت کشورهای همسایه در شکست تحریم ها غافل شده ایم

محسن رضایی  نیز در ادامه با ابراز تعجب از مسؤولان دستگاه دیپلماسی که خودشان را در موضوع قره باغ موفق معرفی می کنند، تصریح کرد: متأسفانه ایران در کمیته آتش بس قره باغ حضور ندارد و تعجب می کنم از اینکه دوستان وزارت خارجه خود را در موضوع قره باغ موفق معرفی می کنند!

با بیان اینکه منطقه قره باغ باید به منطقه ای مستقل و متعلق به آذربایجان شناخته شود، تصریح کرد: ارمنستان نیز باید مابقی مناطقی را که در دسترس دارد تحویل دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه متأسفانه ما در 8 سال گذشته به سمت سراب غرب حرکت کردیم و همسایگان خود و استعدادها و ظرفیت های آنان در زمینه شکست تحریم ها را نادیده گرفتیم، بر لزوم تداوم این همایش ها از سوی حوزه های علمیه که هیچگونه گرایش حزبی و جناحی ندارند، تأکید کرد.

پ/همایش بین‌المللی «قره‌باغ 17 ربیع» در قم برگزار شد

ایران می تواند در آبادسازی قره باغ نقش درخشانی را ایفا کند

نیکزاد در این مراسم با اشاره به اینکه ایران اسلامی با همه توان از قره باغ دفاع کرد، گفت: امروز نباید اجازه داده شود که گروه های تروریستی در منطقه حضور پیدا کنند و هر کشوری که این اجازه را بدهد باید بداند که حضور گروه های تروریستی در آنجا به ضررش تمام خواهد شد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نزدیک شدن به مرزهای ایران اسلامی قطعاً پاسخ های کوبنده ای را به دنبال خواهد داشت، بیان کرد: سیاست ما در ایران در مورد کشورهای همسایه همواره بر پایه صداقت و احترام متقابل استوار بوده است.

وی با بیان اینکه ما به این موضوع که قره باغ را باید به آذربایجان پس داد اعتقاد راسخ داریم، ورود سایر کشورهای منطقه به این موضوع را آسیب زا دانست و ابراز داشت: با توجه به ظرفیت های بی شماری که داریم خواهیم توانست در آبادسازی قره باغ نقش درخشانی را ایفا کنیم.

پ/همایش بین‌المللی «قره‌باغ 17 ربیع» در قم برگزار شد

طرح ایران برای حل مسأله قره باغ / با تهدید تمامیت ارضی کشورها مخالفیم

عراقچی نیز در این همایش به تبیین طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران قره باغ پرداخت و مطرح کرد: ما این طرح را به سران دو کشور آذربایجان و ارمنستان ارائه دادیم که توقف مخاصمات، پس دادن مناطق اشغال شده به آذربایجان و ایجاد راه های ترانزیتی بین کشورهای منطقه و ایجاد راه های ارتباطی انسانی از مهمترین محورهای این طرح بود.

وی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در موضوع ۱۷ ربیع را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این سرفصل ها و عناوین کلی سیاست خارجی ما در قبال مسأله قره باغ را تشکیل داد، گفت: ما با هرگونه تهدید در مورد تمامیت ارضی کشورها مخالف هستیم.

عراقچی با اشاره به اینکه ما از حضور گسترده گروه های تکفیری در منطقه قره باغ نگران بودیم، ابراز کرد: مسؤولان کشور آذربایجان این اطمینان را به ما دادند که این گروه ها هیچ جایگاهی نزد مردم و مسؤولان آذربایجان ندارند؛ حسن همسایگی ما با کشور آذربایجان موجب شده ظرفیت های خوبی برای برقراری ارتباطات گسترده ایجاد شود.

گفتنی است، این همایش با هدف تبیین گفتمان رهبر معظم انقلاب در زمینه قره باغ به همت مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد./841/پ202/ب1

ارسال نظرات