۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵
کد خبر: ۶۷۵۸۹۹
فرهنگ و جهش تولید (۲۱)؛

تزریق امید عاملی برای جهش تولید

تزریق امید عاملی برای جهش تولید
دکتر نصیری گفت: رسانه‌ها نباید فراموش کنند که یک خبر می‌تواند چرخ تولید کشور را از چرخش بازدارد و برعکس یک خبر دقیق می‌تواند چرخ‌ها رابا قدرت وسرعت بیشتری به چرخش درآورد.

اشاره: فرهنگ برای جامعه مانند هوا برای تنفس است و اگر هوا سالم باشد انسان سالم می ماند؛ اما اگر ناسالم باشد همه بیمار می شوند و از بین خواهند رفت. در شناخت وضعیت فرهنگی جامعه باید به این موضوع توجه کنیم که بخشی از مؤلفه های تغییر دهنده فرهنگ یک جامعه در خارج از کشور است؛ یعنی ماهواره ها، اینترنت و رسانه ها که برروی ذائقه و باور افراد بسیار تأثیرگذار هستند و استراتژی اصلی امروز رسانه‌های دشمن تزریق ناامیدی در بین جامعه می‌باشند.

از این رو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با سرکار دکتر معصومه نصیری عضو انجمن سواد رسانه‌ای درباره شعار سال 99 و پیوست‌های فرهنگی و رسانه‌ای برای تحقق جهش تولید به گفت‌وگو پرداخت.

رساـ در انتهای سال 99 هستیم و چه ارزیابی‌ای از شعار جهش تولید که رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال فرمودند، دارید؟

ما سال ۱۳۹۹ را با هزاران امید، باور به آینده‌ای روبه‌جلو و با نام جهش تولید به‌عنوان نقشه راه و چشم‌انداز یک‌ ساله کشور از سوی رهبر معظم انقلاب آغاز کردیم و این شعار یک هدفی در راستای بیانیه گام دوم بود. بیانیه گام دوم به‌عنوان منشوری برای دومین ورود کار ساز به مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است که تعیین شد.

بر این اساس و از آنجا که اقتصاد به‌عنوان نقطه کلیدی تعیین ‌کننده در تحقق این منشور و تحقق ایران قوی قلمداد می‌شود، جهش تولید در امتداد رونق تولید، می‌تواند ایران اسلامی را چند گام به سمت قله متعالی خود نزدیک‌تر کند. و بر اساس این دکترین، اقتصاد قوی نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف نقطه ‌ضعف، زمینه‌ ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. درون‌زایی اقتصاد کشور، مولد شدن و دانش‌بنیان شدن و در نگاه کلان تعیین راهبردهای جدی برای تحقق جهش تولید راه‌حل جدی برای نجات اقتصاد ایران و حرکت به سمت قطع وابستگی و تقویت خوداتکایی در داخل است.

 

آ //

 

رساـ از نظر شما لوازم تحقق این شعار چیست؟

از آنجایی‌ که دنیای امروز با رسانه عجین شده است برای تحقق هر مهمی نیاز به پیوست رسانه‌ای جهت تضمین موفقیت دارد. رسانه‌ها به‌عنوان بازوی کارآمد و جدی برای تحقق اهداف کشور و توفیق جهش اقتصاد و تولید از طریق تزریق امید به جامعه برای ایجاد زمینه‌های خود باوری و عزتمندی ملی دارای وظیفه و نقش جدی هستند.

رسانه‌ها می‌توانند در عین مطالبه گری، در کنار و هم‌افزا با سایر عناصر تأثیرگذار در حوزه تولید، موجبات ورود با انگیزه سرمایه‌گذاران، فعالان و کار آفرینان را به عرصه‌های اقتصادی و تولیدی فراهم سازند. این نکته نیز حائز اهمیت است که رسانه‌ها می‌توانند در راستای خنثی ‌سازی اهداف جنگ رسانه‌ای علیه کشور که با هدف ناامید سازی و القای ناآکارآمدی و ترسیم آینده‌ای نامعلوم صورت می‌گیرد.

استراتژی رسانه‌های داخلی تزریق امید باید باشد

آن‌ها ضمن تولید اخبار امید آفرین، مطالبه گر ایجاد زمینه‌های تحقق هدف جهش تولید باشند. هدفی که می‌تواند گامی جدی برای تحقق ایران قوی و تقویت عزت نفس ملی باشد. جهش و رونق تولید و افزایش امید ملی نسبتی دوسویه و جدی دارند؛ در صورتی‌که امید به آینده تقویت شود، انگیزه جهت جهش تولید نیز افزایش خواهد یافت.

نباید فراموش کنیم که احساس امید و امیدواری منجر به برداشتن گام‌های جدی برای توسعه کشور خواهد شد؛ بنابراین استراتژی رسانه‌ای کشور باید مخابره اخبار امیدبخش، خوب و مفید باشد. رسانه‌ها نباید فراموش کنند که یک خبر می‌تواند چرخ تولید کشور را از چرخش بازدارد و برعکس یک خبر دقیق می‌تواند این چرخ را با قدرت و سرعت بیشتری به چرخش درآورد.

رساـ به نظر شما لازمه ایران قوی چه چیزهایی است؟

لازمه ایران قوی همان نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب در نظر دارد، قطع نگاه به خارج و تمرکز بر توان داخلی. برای برگرداندن نگاه‌ها به داخل باید مدیریت نگاه‌ها توسط رسانه‌های داخلی صورت گیرد. این یعنی نیاز به تجدیدنظر جدی در روش‌های کنونی رسانه‌ای و باز تعریف اصول، ارائه راهکار و راهبردی‌های جدید رسانه‌ای.

ما بشدت نیازمند رجوع به خودمان، توانمان و داشته هایمان هستیم‌. باید انگشتمان را از سمت دیگران، به سمت خودمان بگیریم و از خودمان بپرسیم که من کجای این وضعیت ایستاده ام؟ چه باید بکنم؟ چه میتوانم بکنم؟ سهمم برای حل مشکل یا ایجاد مشکل چقدر بوده یا هست؟

 

آ //

 

تک تک ما مسؤول هستیم. اگر از جهش تولید حرف می‌زنیم؛ یعنی ما وقتی فروشگاه می‌رویم انگشتمان را روی جنس ایرانی میگذاریم یا خارجی؛ یعنی برای ارتقای کیفیت تولید داخلی چقدر مطالبه کردیم. چقدر با خرید جنس با کیفیت داخلی، بی کیفیت‌ها را وادار کردیم. هیچ کشوری از نشستن و نگاه کردن و حسرت پیشرفت دیگران را خوردن، پیشرفت نکرده است.

ارسال نظرات