۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۶۷۵۹۳۷
حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم:

مخاطب مطالبه رهبری در عملیاتی کردن مفاهیم اسلامی، حوزه است

مخاطب مطالبه رهبری در عملیاتی کردن مفاهیم اسلامی، حوزه است
مخاطب اصلی مطالبات رهبری در عملیاتی کردن مفاهیم اسلامی حوزه است؛ نکات تفسیری در بیان رهبر معظم انقلاب دیده می‌شود که من در هیچ تفسیری ندیده ام.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم عضو خبرگان رهبری در نشست وبیناری عملیاتی کردن مفاهیم اسلامی سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: مخاطب اصلی این سخنان حوزه علمیه است و لازم است پاسخ نظری و عملی به دعوت ایشان داشته باشیم.

وی اظهار داشت: بزرگان گاهی قرآن را برای قرآن مورد مطالعه قرار می دادند، اما تفاوت روش رهبر معظم انقلاب این است که قرآن را برای عمل اجتماعی مورد مطالعه قرار می دهند و اگر قرآن را برای عمل اجتماعی مورد مطالعه قرار دهیم هم روش تفسیر ما متفاوت می‌شود و هم گرایشات ما تغییر می کند.

عضو خبرگان رهبری افزود: این نگرش دقیقی که ایشان دارند در این سال‌ها برکات زیادی را نصیب من کرده است و یک گنجینه مغفول و پنهان مانده سخنان ایشان در خصوص تفسیر قرآن است و یکی از بهترین منابع مطالعات تفسیری بیانات ایشان است که در بخش بیانات در سایت ایشان موجود است و برای طلاب جوان بسیار قابل استفاده است.

حجت الاسلام والمسمین حاج ابوالقاسم افزود: اگر ما در خصوص تمدن سازی به سمت مدلسازی حرکت نکنیم این گزاره‌های زمین می ماند و تمایز تمدن اسلامی با تمدن غربی در همین مدل های اجتماعی است و باید این مدلها برخاسته از ارزش‌های اخلاقی باشد و اگر این مفاهیم اسلامی را تبدیل به مدل های اجتماعی نکنیم با شکست مواجه خواهیم شد.

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: نکات تفسیری که در بیان رهبر معظم انقلاب دیده می‌شود من در هیچ تفسیری ندیده ام به طور مثال در رابطه با سوره دهر ایشان سؤالی را مطرح می کنند که آیا توجه دارید در چه شرایطی ماجرای سوره دهر و آن مسکین و اسیر و یتیم  اتفاق افتاد؟.

وی ادامه داد: اینها در شرایطی رخ داد که حاکمیت اسلامی جاری بود اما در عین حال خاندان عصمت و طهارت صرف نظر از مسؤولیت حاکمیت، خودشان را مسؤول می دانند و معنای آن این است که در حاکمیت اسلامی نباید بگوییم حاکمیت چه کاره است بلکه ما یک وظیفه داریم و حاکمیت هم یک وظیفه دارد بدین ترتیب نگاه هیچ‌یک از مفسرین به این آیات از منظر مدل سازی اجتماعی نبوده است./1399/

ارسال نظرات