۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۶۷۶۱۵۶

رتبه برتر اصفهان در جذب اعضا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد

رتبه برتر اصفهان در جذب اعضا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد
اصفهان - حجت الاسلام نیستانی گفت: 30 کانون فرهنگی هنری مساجد اصفهان به مرحله دوم گزینش کانون‌های برتر راه یافته و استان اصفهان بیشترین تعداد عضو کانون‌ها را دارا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدرضا نیستانی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان، پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به راه اندازی طرح فرهنگ و هنر مساجد ایران موسوم به فهما، گفت: هر سال یک استان به عنوان پایتخت فهما انتخاب خواهد شد اما به دلیل شیوع کرونا قرار شد قم دو سال به عنوان پایتخت فهما باشد و در سال ۱۴۰۰ پایتخت جدید انتخاب خواهد شد.

وی در ادامه افزود: طرح فهما در قالب سه شبستان و چهارده رواق در استانها اجرایی شده و با راه اندازی این طرح در بستر طرح ملی زیست بوم بچه‌های مسجد، تمام شاخص‌ها و رواق‌ها در زیست بوم بچه‌های مسجد بارگزاری شد و حدود ۲ هزار کانون در سطح استان در صفحه اختصاصی خود در فضای مجازی فعالیت‌ها و دستاوردهای خود را بارگزاری خواهند کرد.

حجت الاسلام نیستانی با بیان اینکه حدود ۳۰ کانون استان اصفهان به مرحله دوم کانون‌های برتر کشور راه پیدا کرده‌اند، اظهار کرد: حدود یک هزار نفر در مسابقات ملی مدهامتان در استان اصفهان شرکت کرده‌اند، حدود ۱۳۰۰ کتابخوانه در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان با بیش از ۴ هزار شرکت کننده در مسابقات کتابخوانی از دیگر فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است، هر سه شنبه تکریم از خانواده معظم شهدا انجام شده که جمعا یک هزار و ۱۵۰ تکریم خانواده شهدا انجام شده و تکریم خانواده معظم شهید حججی با حضور مجازی وزیر ارشاد در قالب این طرح انجام شد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان از رتبه برتر اصفهان در رواق سرود کشور خبرداد و تصریح کرد: صدور مجوزات به صورت الکترونیکی انجام شده و قابل دسترسی خواهد بود، از ۲ هزار کانون بیش از هزار و صد کانون موفق به کسب مجوز الکترونیکی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شدند، استان اصفهان ۳۵۰ هزار عضو دارد که بالاترین آمار در کشور است، کانون معراج الصالحین کاشان برترین کانون فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان که با کسب حدود ۱۸ هزار امتیاز از ۲۰ هزار امتیاز به رتبه برتر استان دست پیدا کرده است.

وی با اشاره به ابعاد مختلف طرح ملی ایران قوی، خاطرنشان کرد: این طرح در سطح استانی و ملی در قالب ۱۲ رواق برگزار شد و استان اصفهان معین رواق کارآفرینی بود و هجدهم اسفندماه اصفهان به عنوان کانون برتر در رواق سرود تجلیل خواهد شد. هزار و ۳۱۰ مورد حمایت از محل کمک‌های مؤمنانه در قالب طرح ملی راهکار در اختیار نیازمندان در رواق همدلی ذیل شبستان فرهنگ در سطح استان اصفهان انجام شده و هر مورد شامل تعداد کثیری بسته‌های حمایتی کمک‌های مؤمنانه می‌شود.

حجت الاسلام نیستانی به ابعاد گسترده فکری فرهنگی طرح فهما اشاره کرد و گفت: بودجه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سطح محدودی است و پس از ارزیابی‌های موجود و رتبه بندی کانون‌ها به کانون‌های برتر تعلق خواهد یافت، نزدیک به ۴۰ درصد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در روستاها فعالیت دارند که بخشی از آنها در روستاهای مناطق محروم که هیچ نهاد فرهنگی در آن حضور ندارد مشغول به فعالیت هستند و اقدامات خوبی را هم در قالب طرح‌های مختلف استانی و ملی و برنامه ریزی‌های انجام شده انجام می‌دهند و این از دستاوردهای ستاد کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال فعالیت‌های مختلف کانون‌ها از جمله مسابقه مدهامتان به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: برخی فعالیت‌ها نظیر مسابقات اذان و قرائت وقتی به صورت مجازی انجام می‌شود به دلایلی نظیر افت کیفیت صدا با مشکلاتی مواجه است و این از مشکلات فعالیت‌های مجازی محسوب می‌شود اگرچه در برخی عرصه‌ها نظیر کتابخوانی و فراخوان‌هایی نظیر روح مقاومت که در قالب عکس نوشته برای شهدا بود یک مزیت محسوب می‌شد، تلفیق استفاده از فضای مجازی و حقیقی می‌تواند یک دستاورد مهم برای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد محسوب شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان خاطرنشان کرد: کانون فرهنگی هنری مساجد تحت نظر روحانی مسجد مدیریت می‌شود و حتی اگر مدیر کانون روحانی مسجد نباشد باید فعالیت‌ها تحت نظر روحانی مسجد انجام بگیرد. فعالیت‌هایی نظیر تفسیر قرآن کریم و نهج‌البلاغه از جمله فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند که از سوی روحانی مساجد انجام خواهند شد.

حجت الاسلام نیستانی با اشاره به سرود و نمایش به عنوان جاذبه‌های نوجوانان برای حضور در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یاد کرد و گفت: از ۷ سال به بالا رده سنی عضویت در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است و فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلفی برای همه رده‌های سنی و استعدادها و توانمندی‌ها در این کانون‌ها به اعضا ارائه خواهد شد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات